Mark Mercuriadis – väčšina fanúšikov jeho meno nikdy nepočula. Rozpútal zlatú horúčku, z ktorej sa tešia aj jeho investori. Za posledné tri roky poskupoval tisícky piesní – patria medzi ne hity od veteránov ako Neil Young či Barry Manilow, ale aj skladby novších umelcov ako Ed Sheeran či Shakira.
Mercuriadis je CEO na burze obchodovaného Hipgnosis Songs Fund a na skupovanie práv na piesne minul už 1,8 miliardy dolárov. Získal za to 60-tisíc piesní a stal sa tak z neho najvychytenejší nákupca z celej skupiny investorov, medzi ktorých patria aj také mená ako Primary Wave a Round Hill Music.
Na rovnakom ihrisku hrajú aj globálni giganti ako Universal Music Group, Sony Music Entertainment a nakoniec aj Warner Music Group.
Mercuriadis sa netají tým, že chce nazhromaždiť práva až na 150-tisíc titulov. Použiť ich chce tak, aby posilnil pozíciu autorov v rokovaniach s vydavateľmi. Už teraz rozpútal vlnu zvyšovania hodnoty transakcií a rivalov donútil, aby preplácali.
V hudobnom biznise ho nenávidia
„Veľa ľudí má v kanceláriách šípky a moju fotku,“ hovorí 57-ročný hudobný magnát, ktorý bol donedávna známy ako neúspešný manažér britskej hudobnej značky Sanctuary. „Sme to my, kto píše jeden z najväčších úspechov za posledné tri roky,“ dodáva.
Spoločnosť založil v roku 2017 a po dvoch rokoch – a takmer 200 stretnutiach, na ktorých presvedčil potenciálnych investorov – založil veľký podnik. V tom čase mal 260 miliónov dolárov od viac ako 30 ľudí a subjektov. Mimochodom, medzi nimi bola anglická cirkev aj spoločnosti ako Newton, anglo-juhoafrická banková skupina Investec či poisťovacie a finančné skupiny Aviva a Axa.
Zlatá horúčka
Hipgnosis išla na burzu v júli 2018 a prilákala menších investorov. Minulý rok fond vykázal tržby vo výške 65 miliónov dolárov.
Podľa najnovšej štúdie MiDiA, ktorá sa zaoberá prognózami a analýzou globálnych trendov v zábave, Mercuriadis teraz zažíva niečo ako zlatú horúčku.
V roku 2019 natiekli 4 miliardy dolárov do obchodu s právami na rôzne hudobné diela. Hipgnosis z toho minul 15 percent, čo je asi 590 miliónov. V roku 2020 to bolo ešte viac, a to 1,1 miliardy. Licenčné poplatky sa v posledných rokoch mnohonásobne zvýšili – za posledných päť rokov sa zhruba strojnásobili.
Universal údajne zaplatil za práva na dielo Boba Dylana v decembri asi 300 miliónov dolárov. Ako hovorí hudobný právnik Matador Peter Paterno, ktorého klientmi sú rapper Dr. Dre alebo Metallica, valuácie sú na rekordných hodnotách.
„Kupci nie sú hlúpi,“ glosuje Paterno situáciu. „Môžu robiť chyby, ale nie sú hlúpi.“
Mágia s účtovníctvom
Možno. Ale môžeme povedať to isté o investoroch, ktorí do takéhoto podnikania dávajú viac peňazí? Investičná banka Stifel so sídlom v Missouri v januári poukázala na to, že Hipgnosis používa veľmi agresívne účtovné praktiky a predpoveď hodnoty jej aktív je veľmi optimistická.
Hipgnosis vo svojich dlhodobých plánoch predpokladá, že licenčné poplatky za všetky skladby, ktoré vlastní, budú každý rok zarábať čoraz viac peňazí. Ich vlastné odhady rastu tak umelo nafúknu sumu, ktorú vykážu v aktívach hneď po nákupe.
„Táto prax môže byť použitá, kým neprídu reálne finančné výsledky – výnosy, cash flow a transakcie – a nepoukážu na opak,“ píše autor bankovej analýzy Max Haycock.
Upozorňuje tiež, že sa zdá, že spoločnosť zámerne presúva zľavy, ktoré sa zvyčajne ponúkajú na určitých balíčkoch piesní. Jednoduchým znížením o pol percenta z deviatich na osem a pol percenta sa jej aktíva zvýšili od júla do septembra 2020 o viac ako 10 percent.
Môžete robiť mágiu s účtovníctvom – Hipgnosis to dokáže. Ďalší príklad? Tržby. Vzhľadom na rôzne lehoty môže trvať až šesť mesiacov, kým sa poplatky dostanú na ich účty. To, čo spoločnosť pravidelne uvádza, je odhadovaný nárast tržieb – to znamená to, čo predpokladá, že zarobila za určité časové obdobie. Nie to, čo sa dostane do banky.
Napríklad v oficiálne zverejnených septembrových finančných výkazoch spoločnosť vykázala tržby 70 miliónov dolárov, keď v skutočnosti to bolo len asi 40 miliónov, píše Haycock.
Nie je to úplne nelegálne, všetky finančné toky overuje audítorská spoločnosť Massarsky a PricewaterhouseCoopers. Cash flow sa však stále pohybuje na teoretickej úrovni. Posúdenie trhovej hodnoty zbierok bude trvať niekoľko rokov, upozorňuje expertka na účtovníctvo Francine McKenna.
FOTO: FORBES USA/MICHELLE GROSKOPF
Podľa nej pravda vyjde najavo až vtedy, keď bude jasné nielen to, čo presne spoločnosť kúpila, ale aj to, ako to všetko bude dlhodobo používať.
Pre porovnanie, Universal má práva na viac ako tri milióny skladieb. Zamestnáva tiež približne 800 ľudí zodpovedných za to, že zakaždým, keď sa v televízii, rozhlase alebo filme objaví skladba vo vlastníctve Universalu, platba naozaj príde.
V súčasnosti má Hipgnosis menej ako dve percentá z aktív Universalu, má 81 ľudí a zverila presadzovanie práv na niektoré skladby trom ďalším spoločnostiam.
„Jednou z veľkých výhod hudobného portfólia s dobrými interpretmi je, že vykazuje stabilné výnosy 20, 30 a 40 rokov dozadu,“ hovorí nemenovaný hudobný manažér, ktorý je veľmi skeptický voči prístupu Hipgnosis.
Podľa jeho slov nie je možné porovnať Boba Dylana s jeho legendárnou piesňou Knockin‘ On Heaven’s Door, ktorej cover verzie nahrali Eric Clapton či Guns n‘ Roses s Chainsmokers a ich hitom Closer z roku 2016.
„Hipgnosis kupuje najmä hudbu, ktorá vznikla v poslednom desaťročí a ktorá predstavuje 40 percent ich portfólia. Ale ktovie, kde budú títo hitmakeri o päť alebo šesť rokov,“ dodáva matador hudobnej scény, ktorý nechcel uviesť svoje meno.
Trh je hladný, bude rásť, tvrdí
Mercuriadis odmieta akúkoľvek kritiku, či už smeruje ku kreatívnemu účtovníctvu alebo spochybňuje manažérske schopnosti. Maxa Haycocka zo Stiefel Bank nazýva „malým analytikom, ktorý chcel upriamiť pozornosť na seba“. Hoci pripúšťa, že odhadované hodnoty hudobných portfólií sú subjektívne, verí, že trh je hladný a bude naďalej rásť.
Pokiaľ ide o nových umelcov, hovorí, že kupuje ich diela dostatočne lacno, aby ich bolo možné spoľahlivo zhodnotiť. A chce pokračovať v nákupoch – plánujú sa investície za 4 miliardy dolárov.
To bude pre neho znamenať viac peňazí. Jeho výplata závisí od rastúcej trhovej kapitalizácie spoločnosti. Minulý rok Hipgnosis zaplatil Mercuriadisovej firme The Family (Music) Limited 4,9 milióna dolárov len za šesť mesiacov (koniec septembra 2020).
V porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roka sa výrazne zlepšil – ale aj vtedy to bolo 2,4 milióna. Jeho dve dcéry Rosa a Melody sú tiež na výplatnej listine v rodinnej firme. Prvá je vedúca marketingu, druhá senior manažérka. Mercuriadis svoju výplatu nekomentuje.
Ale cesta k tomuto bohatstvu a vplyvu nebola bez problémov. Medzi jeho klientov v minulosti patrili Elton John, Guns n‘ Roses a Morrissey. Ale všetci sa s ním rozlúčili. Viedol Sanctuary dva roky, potom ho lacno predal Universalu v roku 2007.
V čom bol problém? Očividne narazil pre odhalené účtovné nezrovnalosti a štedré honoráre. Samotní audítori vo výročnej správe za rok 2005 poukázali na to, že vydavateľstvo nadhodnocuje príjmy a podhodnocuje straty.
Mercuriadis, ktorý mal v tom čase firmu na starosti, však tvrdí, že „nemal žiadnu zodpovednosť za financie“.
Je človek umelcov či špekulant?
Ale sú tu náznaky, že s jeho exkluzivitou to nebude také horúce. Niektorí manažéri umelcov už hľadajú záložných investorov v prípade kolapsu spolupráce s Mercuriadisom.
Hipgnosis vraj v poslednom čase neuspel v dvoch veľkých obchodoch, aj keď ponúkol najviac peňazí. Závidia, tvrdí Mercuriadis a trvá na tom, že jeho úzke väzby s umelcami stále predstavujú konkurenčnú výhodu.
Koniec koncov, legendárny Nile Rodgers pre neho tiež pracuje ako jeden z poradcov. Americký gitarista, skladateľ a producent, ktorý spolupracoval s Davidom Bowiem a Madonnou, sa často objavuje v médiách v spojení s Hipgnosis.
Mercuriadis tvrdí, že ďalším z jeho spolupracovníkov bude čoskoro Ryan Tedder, frontman pop-rockovej skupiny OneRepublic.
Plánuje z neho urobiť jedného z vyšších manažérov zväzu skladateľov. A to aj napriek tomu, že Tedder odmietol ponuku od Hipgnosis a údajne pred mesiacom predal svoje diela KKR za 200 miliónov dolárov.
Prídu vraj 30-násobky
Mercuriadis stále hovorí to isté: nevedie cenovú vojnu a jeho metódy valuácie sú dosť konzervatívne. V jeho zbierke sú v súčasnosti dve piesne, o ktorých dúfa, že dokonale vyrozprávajú jeho príbeh. Sú to Get Rich alebo Die Tryin‘ od rappera 50 Centa a Don’t Stop Believin‘ od rockovej skupiny Journey.
„Za dva roky nebude v tomto biznise veľa priestoru na manévrovanie,“ hovorí. „A to povedie k ešte vyšším poplatkom. Zabudnite na 20-násobky, s väčšou pravdepodobnosťou budete počítať do tridsiatich alebo štyridsiatich.“ Stručne povedané, to, čo Mercuriadis kupuje, určite neplánuje predať.
Článok vyšiel na webe Forbes.com. Autormi sú redaktori Madeline Berg a Antoine Gara.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk