V minulom storočí zdobili hlavy slobodných dievčat a boli niečo ako rodný list – stačil pohľad na farebnú partu či veniec a bolo jasné, z ktorého regiónu slečna pochádza. Takmer zabudnutá krása teraz zažíva comeback vďaka projektu Party v 21. storočí. „Už mám fotku ako Vlhová,“ tešila sa americká lyžiarka Mikaela Shiffrinová, keď jej počas nedávneho Svetového pohára v alpskom lyžovaní v Jasnej nasadili na hlavu veniec, aký sa kedysi nosil v Liptovských Sliačoch.
Jej rivalka a aktuálna držiteľka veľkého krištáľového glóbusu Petra Vlhová s tradičnou ozdobou hlavy (tentoraz z Liptovskej Tepličky) totiž bola tvárou podujatia v Jasnej.
„Keď nám organizátori spomenuli, že by chceli víťazkám odovzdať namiesto ‚klasických‘ cien niečo typicky slovenské, navrhli sme im niekoľko variantov párt a vencov a konečný výber sme nechali na nich,“ hovorí Katarína Sabová, etnologička a iniciátorka projektu Party v 21. storočí. Ten dlhodobo mapuje a prezentuje v modernom prevedení tradičnú obradovú úpravu hlavy mladých dievčat.
Mikaela Shiffrinová na pódiu v Jasnej s vencom z dielne projektu Party v 21. storočí. Foto: SITA, AP
Každá kvetinová „koruna“ bola inšpirovaná partou a vencom z inej slovenskej dediny. Etnologičky a umelkyne pri ich výrobe strávili desiatky hodín, ručne ich skladali zo stoviek umelých kvetov a ďalších ozdôb.
„V minulosti sme spolupracovali, napríklad na Symbolickom otvorení ZOH v Jasnej či otvorení letnej sezóny v Bešeňovej, takže už o nás vedeli ,“ odpovedá Katarína Sabová na otázku, ako sa k tejto zákazke dostali.
Šikovné ruky a desiatky hodín práce
Víťazky si odniesli veniec inšpirovaný Liptovskými Sliačmi, ktorého výroba trvala 54 hodín. Na jeho výsledku sa podieľali Katarína Sabová, Vladimíra a Anna Chabrečekové.
Partu inšpirovanú obcou Važec vyrobila Katarína Bednarčíková za 48 hodín, bola aj autorkou ručne maľovaných stúh. Martovský veniec vyrábala 25 hodín študentka etnológie a folkloristiky Romana Mačicová.
„Keď ľudia niekde vidia party, už si nás s nimi automaticky spájajú a to nás veľmi teší. Zatiaľ po každej výstave alebo prezentácii badáme väčší záujem o náš projekt, čo je pre nás veľkou motiváciou,“ hovorí iniciátorka Party v 21. storočí.
Vyrábali ich aj mnísi v kláštoroch
Parta je ozdobná čelenka, ktorá bývala súčasťou ľudového odevu mladej slobodnej ženy. Základ tvoril pás lepenky stočený do kruhu, obšitý textilom a doplnený našitými korálkami, bortňami, kovovými čipkami a stuhami.
Veniec sa vyrábal zo zelených rastlín ako zimozeleň, rozmarín, krušpán, myrta, asparágus, dopĺňali hoo drobné kvety. V minulosti party a vence vyrábali ženy počas zimného obdobia, keď bolo menej práce okolo majetku. Výrobe sa venovali aj mnísi v kláštoroch.
Každá dedina mala inú partu, iný veniec. V 20. storočí sa začali party a vence zhotovovať z umelých kvetov, rôznych ozdôb a dopĺňať závojmi. Dnes je náročné zohnať pôvodný materiál ako voskové kvietky, celuloidové ružičky, raznice, fúkané perličky, vyšívané a vodičkavé stuhy, ktoré dotvárali výsledok party či venca.
Cenné kúsky im požičiavajú ľudia zo všetkých regiónov
Zámerom projektu je predstaviť túto vzácnu časť nášho dedičstva prostredníctvom moderného umenia, aby zaujalo aj mladšiu generáciu. „Hlavným cieľom nie je priamo výroba párt a vencov, ale vytváranie obrazov s čo najstaršími a pôvodnými partami, ktoré nám na fotenie zapožičiavajú ľudia zo všetkých regiónov Slovenska,“ vysvetľuje Sabová.
Takto sa zdobili slobodné dievčatá vo Vajnoroch. Foto: archív Party v 21. storočí
„Pri vytváraní nových obrazov si do štúdia pozývame predstaviteľov obce, ktorí presne vedia, ako má byť správne oblečený ľudový odev, ako učesať modelku, nasadiť partu a ostatné,“ opisuje. Za každým vytvoreným obrazom je množstvo času a energie stráveného hľadaním nových párt, ich etnologickým výskumom, komunikáciou s ostatnými autormi projektu a samotnou výrobou obrazu.
Autormi projektu Party v 21. storočí okrem etnologičky je fotografické duo Ľubomír Sabo a Zuzana Sénášiová. Projekt dotvárajú umelecké maliarky Sarah I. Avni a Ivana Mintálová a facepainteri Patrik Rago a Andrea Ľubocká. Tí vytvárajú pozadia obrazov a maľby na tvárach modeliek, ktoré sú tiež inšpirované ornamentmi obce, odkiaľ parta pochádza.
Doteraz sa nadšencom podarilo zdokumentovať 45 párt zo všetkých regiónov Slovenska a 6 párt zahraničných Slovákov zo srbskej Vojvodiny. „V rámci nášho projektu sa nám podarilo nanovo vytvoriť 5 replík už zaniknutých párt, ktoré možno vidieť na našich výstavách,“ teší sa Sabová. Projekt od roku 2018 pod značkou GOOD IDEA SLOVAKIA úspešne reprezentuje slovenské umenie a kultúru.
Slovenské tradície v modernom šate spoznali vďaka výstavám a prezentáciám ľudia z rôznych kútov sveta. Foto: archív Party v 21. storočí
„Za štyri roky vystavovania a popularizovania párt sme sa zviditeľnili, pravidelne sa mi ozývajú ľudia, ktorí si chcú nechať vyrobiť partu alebo potrebujú radu pri výrobe ich vlastnej,“ hovorí Katarína Sabová.
Výroba party stojí stovky eur. Autori a umelci projektu Party v 21. storočí sa však zameriavajú najmä na tvorbu obrazov. „Väčšinou nás vyhľadávajú ženy, ktoré sú častokrát zberateľkami našich obrazov. Cena personalizovaného obrazu závisí od viacerých faktorov a zodpovedá jedinečnosti a náročnosti projektu,“ dodáva.
Party precestovali svet
„Chceli by sme, aby sa o našich partách vo svete vedelo viac a postupne na tom pracujeme,“ hovorí Sabová. Kolekcie zhotovených obrazov cestovali na viac ako 40 medzinárodných výstav a prezentácií, napríklad do Bruselu, Moskvy, Šanghaja, Pchjongčangu, Ottawy, New Yorku, Washingtonu a ďalších miest. „Radi by sme do budúcna vydali prvú ucelenú publikáciu o slovenských partách, ktorá doposiaľ neexistuje,“ dopĺňa.
Katarína Sabová sa podieľa aj na príprave ďalších projektov Party v 21. storočí, organizácii workshopov a príprave nových výstav. Napriek zaujímavým zahraničným spoluprácam za najväčší úspech považuje pripravovanú domácu výstavu Party Benka v Modre v Zoya Gallery & Museum, ktorá by sa mala otvoriť v apríli.
Spojenie obrazov Martina Benku a párt si budete môcť, ak sa uvoľnia opatrenia, už čoskoro pozrieť v Modre. Foto: archív Party v 21. storočí
Časť kolekcie obrazov sa momentálne nachádza na dvojročnom výstavnom turné v Číne a Mongolsku. „Zatiaľ poslednou prezentáciou bola účasť na ASEAN Belt and Road Culture and Tourism Exchange Week v Guiyangu,“ rozpráva Sabová.
„V minulom roku sme mali naplánovaných 9 zahraničných výstav, no otvoriť sa podarilo iba zlomok z nich. “ Autori projektu veria, že tento rok sa to zmení a podarí sa im zrealizovať plánované výstavy v Číne, Nemecku a Turecku.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk