Slovenská fotografka Mária Švarbová, ktorá ktorá sa pred pár rokmi preslávila sériou fotografií Swimming pool, v novom projekte vzdáva poctu architektovi Le Corbusierovi. Jej diela budú v lete vystavovať vo francúzskom Marseille.
Mladým slovenským umelcom sa stále viac darí presadzovať sa aj na medzinárodnej scéne. Patrí k nim aj 32-ročná fotografka Mária Švarbová. Vyštudovaná archeologička fotí od roku 2010 a jej diela odvtedy zaujali umelecký svet aj mnohé svetové médiá ako The Guardian, Vogue či CNN.
V roku 2017 bola Mária Švarbová jednou z laureátok ocenenia mladých talentov 30 pod 30 na Slovensku podľa časopisu Forbes.
Fotografka Mária Švarbová. Foto: archív Márie Švarbovej
Toto leto sa Švarbová verejnosti predstaví so sériou fotografií, ktoré vznikli v spolupráci s umeleckým združením a galériou Kolektiv Cité Radieuse. Spoluautormi projektu sú Slovenský inštitút v Paríži a Slovenské centrum dizajnu, ktoré tento umelecký počin aj financujú. Výstava sa bude konať od 26. júna do 27. augusta 2021 v budove Unité d’Habitation Le Corbusier v Marseille.
Mesto v jednej budove
Galéria Kolektiv Cité Radieuse, ktorá sa systematicky venuje umelcom zo strednej a východnej Európy, oslovila Švarbovú na projekt venovaný takzvanej „vertikálnej dedine“ s názvom Cité Radieuse (Žiarivé mesto). Ide o obytnú budovu, ktorú navrhol známy architekt Le Corbusier v Marseille a postavili ju v rokoch 1947 až 1952.
Patrí k najvýznamnejším stavbám 20. storočia, jeho bytovými jednotkami sa aj o niekoľko dekád neskôr inšpirovali ďalší brutalistickí architekti. Táto budova zo železobetónu bola postavená tak, aby poskytla jej 1 600 obyvateľom nielen byty, ale aj rôzne služby, akými boli jasle či materská škola, knižnica, jedálne či klubovne. Na jej streche sa nachádza bazén a priestor na grilovanie.
Tento masívny projekt v Marseille si okrem iného vyslúžil aj prezývku „experiment“ a prirovnávali ho k akémusi „malému mestu“ či „dedine“, ktorého chodby predstavujú ulice vedúce na strechu budovy.
Séria fotografií vznikla v priestoroch Cité Radieuse (Žiarivé mesto) v Marseille. Ide o obytnú budovu, ktorú navrhol známy architekt Le Corbusier. Foto: Mária Švarbová pre Kolektiv Cité Radieuse, Le Corbusier Foundation
Umenie doby postcovidovej
Ako uvádza galéria Kolektiv Cité Radieuse, Mária Švarbová bola na spoluprácu tou správnou voľbou. Vo svojich fotografiách pre Žiarivé mesto totiž „stavia na svojich témach – modernistickej estetike a téme spoločenského odstupu medzi jednotlivcami, aby priniesla mytologickú reflexiu našich skúseností s izoláciou a svetelnú poctu duchu miesta“.
V rámci výstavy budú môcť návštevníci vidieť dvadsať veľkoformátových fotografií. Ako pre Forbes uviedla kurátorka výstavy Laura Serra Forest, „hoci tieto fotografie nesú nezameniteľnú stopu ich autorky, v súlade s jej víziou vzťahu jednotlivcov k modernistickej estetike – vrátane jej neosobných a štandardizovaných čŕt, tvoria aj nový míľnik na jej vizuálnej ceste“. Jej fotografie zároveň silno rezonujú témami, ktoré vyvstali v covidovej a postcovidovej dobe.
„Projekciu sme založili na skúsenosti z minulého leta, počas ktorého bola obytná budova otvorená pre verejnosť od konca mája do konca októbra bez nejakých veľkých obmedzení a navštívilo ju zhruba toľko návštevníkov ako v inom bežnom roku,“ povedala Laura Serra Forest.
Helénê and Pâris. Foto: Mária Švarbová pre Kolektiv Cité Radieuse, Le Corbusier Foundation
Galéria Kolektiv Cité Radieuse prevádzkujú dve galérie, z ktorých jedna je zameraná na dizajn a grafický dizajn a druhá na vizuálne umenie a architektúru.
Ako zdôrazňuje, umelecká scéna z postkomunistickej časti Európy má podľa nej silnejší vzťah k estetike Bauhausu, funkcionalizmu, modernizmu a brutalizmu, a má tiež vplyv na ich súčasnú tvorbu. To podľa nej dostatočne vysvetľuje aj dôvody, prečo vystavovanie fotografií Márie Švarbovej práve v tejto legendárnej obytnej budove dáva veľký zmysel.
„Mala som pocit, že táto budova bola pre Máriu inšpiratívnym prostredím a mohla tu ešte viac rozpracovať témy, ktoré sú pre jej tvorbu typické. Jej prácu sledujem už od roku 2016 a fascinuje ma, ako vo svojich fotografiách vyjadruje napätie a prepojenia medzi architektúrou a ľudskými bytosťami. Vždy ma veľmi zaujímalo aj to, ako sa vo svojich dielach dokázala hrať s chromatickými paletami, symetriami a choreografiou, pričom ale systematicky prinášala moderné a futuristické interpretácie modernistických, brutalistických či sovietskych budov na Slovensku,“ dopĺňa Laura Serra Forest.
Medusa. Foto: Mária Švarbová pre Kolektiv Cité Radieuse, Le Corbusier Foundation
Krehkosť betónu
Podľa nej bolo zároveň prizvanie Márie Švarbovej na tento projekt príležitosťou otvoriť dialóg týkajúci sa paradoxnej krehkosti betónu ako hmoty. I keď ide o masívny materiál, dlhodobo vyžaduje vysoké náklady na údržbu. Mnohé brutalistické budovy postavené od Londýna po Bratislavu teraz čelia hrozbe, že ich buď zásadne prestavajú, alebo zbúrajú.
Dialóg v rámci diel, aké vytvorila aj Mária Švarbová, reflektuje podľa Laury Serry Forest aj chybné predpoklady modernistických utópií a tému zraniteľnosti ľudských vzťahov.
„Vedeli sme tiež, že Mária v Radiant City nájde niektoré z jej hlavných tvorivých inšpirácií, akou je napríklad aj scénický bazén na streche budovy či verejné priestory venované športu a iným bežným aktivitám,“ dopĺňa Laura Serra Forest.
V rámci tohto projektu tiež silno rezonuje Grécka minulosť mesta – Marseille totiž založili Gréci okolo roku 600 pred Kristom. Túto históriu reflektujú aj fotografie Márie Švarbovej odvolávajúce sa na grécku mytológiu – od Apolla a Dafné cez Ikarov pád či Medúzu.
Charizmatická herečka Táňa Pauhofová v kampani pre hru SND Hedda Gablerová. Foto: Mária Švarbová
Na ceste k Le Corbusierovi
O výstave v Marseille a o ďalších projektoch sa Forbes rozprával s fotografkou Máriou Švarbovou.
Na čom práve pracujete?
Aktuálne pripravujem so svojím vydavateľom novú a väčšiu knihu Swimming Pools, ktorá bude k dispozícii túto jeseň. Kniha bude obsahovať pôvodné a nové fotografie, na ktorých som pracovala šesť rokov. Okrem knihy komunikujem s novou galériou v Los Angeles o možnostiach prezentácie a exkluzívnej edícii fotiek.
Takže aktuálne nefotíte?
Väčšinu času som teraz za počítačom, ale teším sa opäť na fotenie v teréne a na naplánovaný foto experiment v spolupráci so spoločnosťou Hasselblad (výrobca profesionálnych fotoaparátov, pozn. red.). Bohužiaľ, zatiaľ o tom nemôžem povedať viac.
Ako vznikla vaša spolupráca s Kolektiv Cité Radieuse a ako prebiehala tvorba fotografií?
Je dobre známe, že som fascinovaná modernou architektúrou. Preto som si pozvanie na vytvorenie a vystavovanie špeciálnej série pre galériu Kolektiv Cité Radieuse veľmi vážila a hneď som súhlasila. Témou bol „Krehký betón“ a zapojenie obytnej jednotky Unité d’habitation, ktorú naprojektoval Le Corbusier, do fotografickej série. Je pre mňa veľkou cťou pracovať v spojení s tak výrazným dielom, ktoré je jednou z najvýznamnejších stavieb 20. storočia.
Epilogue. Foto: Mária Švarbová pre Kolektiv Cité Radieuse, Le Corbusier Foundation
Čo vás pri fotografovaní inšpirovalo?
Prepojila som Corbusierov krehký betón s krehkým vzťahom dvoch ľudí s odkazom na grécku mytológiu, keďže Marseille je mesto založené Grékmi.
V súčasnosti všetkých, umelcov nevynímajúc, do veľkej miery obmedzuje pandémia. Ako ovplyvňuje vašu prácu?
Zmenila najmä moju prezentáciu fotografií vo svete a cestovanie. Niektoré plánované výstavy boli zrušené, presunuté alebo sa uskutočnili bez mojej prítomnosti. Neostáva mi nič iné, len situáciu akceptovať. Ale myslím si, že iných ľudí sa kríza dotkla závažnejšie. Ja, rodina a priatelia sme zdraví a to je pre mňa najdôležitejšie.
Mária Švarbová
Úspešná a medzinárodne uznávaná mladá slovenská fotografka Mária Švarbová sa narodila v roku 1988 v Zlatých Moravciach. Na strednej Škole umeleckého priemyslu Josefa Vydru v Bratislave vyštudovala reštaurátorstvo. Neskôr študovala archeológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre.
Preslávila ju séria Swimming pool, ktorá zobrazovala plavkyne v sterilnom a neosobnom prostredí starých socialistických plavární. V roku 2018 získala ocenenie v umeleckej kategórii Hasselblad Master Art. Vystavovala na samostatných aj skupinových výstavách v Mexiku, New Yorku či Madride. Jej fotografie vyšli aj knižne v dvoch tituloch Swimming Pool (2017) a Future Retro (2019). V roku 2019 nafotila sériu 10 fotografií pre spoločnosť Apple.