Odmalička ju fascinoval hmyz, draky a príšery rôzneho druhu. Ceruzkou ich dokázala preniesť na papier do najmenšieho detailu pazúrov či krídel. Mimoriadny talent na kreslenie si rodičia všimli, keď mala dva roky, v dvanástich jej našli učiteľa – odborníka na svet animácie. Ešte pred maturitou ju pustili študovať špeciálne efekty do Kalifornie.
Dvadsaťdvaročná Ema Kľučovská z Veľkého Grobu pri Senci cieľavedomo kráča za svojím snom – kresliť príšery pre hollywoodske filmové štúdiá. Forbesu porozprávala o svojom štúdiu, ponuke pracovať na pokračovaniach filmu Avatar či o tom, koľko trvá animácia 10-sekundovej scény do veľkofilmu.
Zo strednej školy do Kalifornie
Akú školu ide študovať človek, ktorý túži kresliť hollywoodske filmy?
Strednú školu som cez výmenný pobyt skončila v Kalifornii, takže som mala čas sa trochu porozhliadnuť a navštíviť tam nejaké školy. Bola som napríklad na dni otvorených dverí v Academy of Art University v San Franciscu.
Pýtala som sa, aké možnosti štúdia mám ako Slovenka. Chceli vidieť moje portfólio a keď si ho pozreli, povedali, že som prijatá a dajú mi aj plné štipendium. To bolo síce super, ale ja som bola už prakticky rozhodnutá pre inú školu, tak som to nevzala.
Prečo?
Chcela som ísť na Gnomon School of Visual Effects v Los Angeles. Je to malá súkromná škola, kde učia ľudia priamo z filmových štúdií. Škola sa prezentuje tým, že do pol roka po skončení štúdia majú všetci jej absolventi dobre platenú prácu v tomto priemysle. Na iných univerzitách to bolo len 30 percent.
Vyčerpávajúce štúdium
Na Gnomon vás prijali a školu ste aj úspešne ukončili. Aké bolo štúdium?
Ťažké. Nemali sme v podstate žiadne prázdniny, pretože úloh bolo toľko, že mnohí dokončovali svoje projekty až tesne pred začiatkom ďalšieho semestra. Naozaj sa tam maká. Veľa ľudí si bralo jeden semester na oddych, lebo to tempo nezvládali. Pre jedného študenta prišla do školy sanitka.
Pritom sme mali za týždeň len päť trojhodinových lekcií. Na vyučovaní sme sa učili tri hodiny a potom sme mohli ísť domov. Ale pretože tam mali superpočítače a vybavenie a práce bolo veľa, ostali sme v škole a robili sme domáce úlohy a projekty.
Koľko času ste trávili v škole?
Bežne som bývala v škole do deviatej večer. Na druhej strane tam bola veľmi slobodná atmosféra. Keď som chcela urobiť nejaké video, išla som si požičať kameru so žeriavom, len si napísali moje meno a išli sme natáčať do púšte. Pritom išlo o vybavenie za 50-tisíc dolárov. Škola bola síce veľmi drahá, ale nešetrila na učiteľoch ani na vybavení.
Študenti Gnomon School of VFX majú prístup k špičkovému vybaveniu. Foto: archív Emy Kľučovskej
Bez diplomu, ale s cennými skúsenosťami
Našli by sme vašich učiteľov v záverečných titulkoch filmov, ktoré sa premietajú v kinách?
Učil ma napríklad Jay Shindell, ktorý robil Iron Mana 3, Minority Report či Mulan a podieľal sa zrejme na väčšine animákov od Disney štúdií. Podmienkou školy je, že učitelia musia byť aktívni v biznise. Takže presne vedia povedať – takto to robíme v práci, takto postupujeme v štúdiu.
Výnimky majú ľudia, ktorí už nerobia v štúdiách, pretože sa medzitým posunuli inam používané technológie, ale sú to legendy filmovej brandže a učia veci, ktoré sú pre študentov základ, napríklad 2D kreslenie.
Textúrovanie ma učil Christophe Desse, spolutvorca hry The Last Of Us II, ktorá získala množstvo ocenení a priniesla prelomové postupy v hernom dizajne. Veľmi mi držal palce a dával mi rady, aby som vydržala a bola trpezlivá, že sa určite dostanem do veľkých amerických štúdií.
Aký titul ste dostali po skončení štúdia?
Žiadny. Mám certifikát a vzdelanie, ktoré uznávajú všetky veľké štúdiá. Škola síce ponúka aj trojročné a štvorročné štúdium, ale zhodli sme sa s manželom, že sme za dva roky pracovali možno viac ako študenti za tie štyri. V USA sa úspešnosť školy meria výškou ročného platu absolventov.
V Kalifornii má absolvent štvorročného štúdia v priemere približne 50- až 60-tisíc dolárov ročne, absolventi dvojročného tréningu na Gnomone majú priemernú mzdu 70-tisíc. Navyše, tie dva roky na Gnomone ma vyšli na 80-tisíc dolárov a bežné štvorročné štúdium na americkej univerzite vyjde na stotisíc dolárov.
Ema získala na Gnomon School of VFX tri ceny za najlepšiu prácu semestra. Foto: archív Emy Kľučovskej
Začiatky boli ťažké
Kto vám zaplatil školu?
Bolo to veľmi drahé a chcem sa veľmi poďakovať rodičom, ktorí ma podporovali. Zo začiatku sme to mali veľmi ťažké, pretože oni takmer všetky peniaze posielali do Ameriky a ja som zase žila v hroznom byte, aby som ušetrila. Potom sa mi podarilo presadiť v počítačovej hre Counter Strike moje textúry, skiny zbraní a zvyšok štúdia som platila z tantiém.
Čakali vás po absolvovaní sľubované pracovné ponuky?
Dostala som kopec pracovných ponúk v USA, bohužiaľ, musela som ich odmietnuť, pretože som ešte nemala vybavené pracovné povolenie. Ponúkli mi aj pozície v Londýne a vo filmových štúdiách v Nemecku, ale odmietla som, pretože som chcela ostať blízko k Hollywoodu.
Avatarovi musela dať zatiaľ košom
Môžete nejaké spomenúť?
Dostala som ponuku pracovať na filme Avatar 2 a Avatar 3. Už pred pracovným pohovorom sa podpisuje zmluva o mlčanlivosti, aby na verejnosť neprenikli podrobnosti o pripravovaných projektoch. Môžem však povedať, že mi volal produkčný manažér z Fox štúdií, že videli môj demo reel, vidia, že som na príšerky a myslia si, že by pre mňa bol tento projekt zaujímavý.
Poposielali mi pédéefká, ako funguje ich pracovný deň, aké majú benefity a podobne. Ja som odpísala, že to znie úžasne a Avatar je presne to, čo som si vysnívala. Ale že aktuálne čakám na polročné pracovné povolenie a či môžem pracovať aj na diaľku, mimo USA.
Povedali mi, že, bohužiaľ, nemôžu prijímať ľudí zo zahraničia pre sprísnené pandemické opatrenia, ale ak dostanem zelenú kartu, mám opäť zavolať a dohodneme sa.
Kanadské medzipristátie
Podarilo sa?
Na pracovné povolenie stále čakám, vybavenie vraj trvá aj rok. Tiež som dostala ponuku od štúdia, ktoré pracuje pre Dreamworks, na seriáli Madagaskar, ale za nízky plat. Na to ma upozorňovali ešte na škole, že niektoré štúdiá platia mladým ľuďom smiešny plat a využívajú ich ochotu zo začiatku pracovať najmä kvôli CV a skúsenostiam, ale že to kazí celý biznis. Tak som odmietla.
Kde pracujete teraz?
Aktuálne pôsobím v kanadskom Vancouveri. Presťahovala som sa sem aj s manželom Colinom, ktorý tu dostal prácu. Pracujem na diaľku pre kórejské štúdio Giant Step v Los Angeles. Vybrala som si platovo najlepšiu ponuku, robíme kórejské a americké reklamy a videoklipy. Štúdio postupne dostáva čoraz lepšie ponuky, ale o konkrétnych nemôžem hovoriť.
Na pracovné víza do USA čaká Ema v kanadskom Vancouveri. Pre filmové štúdiá tam robí aj jej manžel Colin (vpravo). Foto: archív Emy Kľučovskej
Spoty do televízie aj Counter Strike
Môžem sa opýtať, či sa naplnili sľuby školy o plate?
Mám päťtisíc dolárov mesačne s tým, že pracujem, kedy treba. Tento týždeň som pracovala každý deň deväť hodín, aj minulý víkend, ale minulý mesiac som napríklad nemala takmer žiadne úlohy. Išiel mi plat a mohla som pracovať na iných projektoch.
Pracujem ešte na hernom projekte pre veľké štúdio, o ktorom tiež nemôžem povedať viac. Len to, že súvisí s hrou Counter Strike a robím na zviditeľnení ich produktu.
Neľutujete, že nepracujete na príšerách a drakoch?
Nie. Na škole som prešla z dizajnu viac na animáciu a tá ma veľmi baví. Popravde, keď sa robí animovaný film ako Frozen, štúdio vám dá na desať sekúnd animácie tri mesiace, dva týždne na sekundu. Animátor má pritom všetko pripravené – storyboard, rozkreslené pózy a navyše aj pomoc od kolegov. Už to musí len rozhýbať.
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
-
-
Foto: archív Emy Kľučovskej
Pre Kórejčanov robíme veci do telky a všetko treba urobiť rýchlo. Na 15 sekúnd animácie, čo je už fakt dosť veľa, som mala dva týždne a robila som sama. Učím sa pracovať rýchlo a šikovne relatívne dobré animácie a veľmi ma to posúva dopredu.
Naučila som sa kopec nových vecí a uvedomila som si, že dokážem byť oveľa rýchlejšia. A to sa v tomto biznise cení. Doma si pritom stále môžem modelovať svoje príšerky, a keď bude nejaké štúdio chcieť, veľmi rada vymodelujem aj pre nich.
Hollywoodska dokonalosť
Je práca animátora náročná?
V prípade filmov, ako je spomínaný Frozen, musí byť všetko dokonalé. Ide sa obrázok po obrázku a pripomienkuje sa každý detail, ktorý sa niekomu nezdá – poloha prsta v póze, odlesk očí, zub v úsmeve. Ide sa do veľmi detailných vecí.
Ak je napríklad jedno pierko na vtáčikovi inak, ako by malo byť, tak sa celá animácia musí prerobiť. Ale mňa to baví, rada idem do najmenších detailov.
Slovenskú animátorku baví odmalička kresliť najmä príšery z fantasy sveta. Foto: archív Emy Kľučovskej
Stáť na viacerých pilieroch
Aké máte plány v ďalšom živote?
Chcem robiť na významných projektoch a vo významných štúdiách. Popritom budeme s manželom premýšľať nad vlastným projektom, v ktorom budeme mať úplnú autorskú slobodu. Na škole nám radili postaviť sa v biznise na viaceré piliere, mať viacero príjmov. Určite ste videli nedávny remake Levieho kráľa, z pohľadu animácie je to dychvyrážajúce dielo.
Pracovalo na tom štúdio vo Vancouveri a keď film dokončili, štúdio zavreli a tisícky ľudí prišli o prácu a zo dňa na deň nemali príjem. Stávajú sa také veci. Preto nám učitelia radili spraviť si vlastné štúdio, šetriť a investovať zarobené peniaze, aby človek nebol závislý od jedného projektu a jedného príjmu.
Návrat domov? Je to možné
Počítate aj s tým, že by ste sa vrátili na Slovensko?
Úprimne, táto práca sa dosť presunula do režimu home office, problémom nie sú ani časové pásma, takže by to išlo. Aj Colin by sa veľmi chcel presťahovať na Slovensko, páči sa mu, že sú tu nízke životné náklady. Navyše, celý život prežil v San Diegu a keď videl naše hrady a zrúcaniny, bol úplne fascinovaný.
Pýtal sa, či sa tu natáčala Hra o tróny a veľmi by ich chcel podrobne naskenovať dronmi. Ja by som zo začiatku preferovala fyzickú blízkosť k veľkým štúdiám a projektom. A na Slovensko by som sa presťahovala, až keď budeme mať niečo za sebou.
Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk