Aj medzi mimoriadnymi osobnosťami parížskej povojnovej scény, ako boli Dior, Balenciaga, Balmain či Cardin, bol tento muž úplným zjavením. Hubert James Marcel gróf Taffin de Givenchy. Mal dva metre, šľachtický rodokmeň starý tri storočia. Bol prudko elegantný, mal šarm, charizmu, zápal, nadšenie – a mal ohromný talent.
A mal tiež svoju femme fatale, osudovú ženu vo všetkých významoch toho slova. S Audrey Hepburn sa preslávili navzájom. On jej pomáhal byť ešte krajšou a elegantnejšou v civile aj v klasických filmoch ako Sabrina či Raňajky u Tiffanyho, ona zase pomáhala jemu k ešte väčšej sláve.
Spoznali sa v roku 1953 pri skúške šiat. On bol novou tvárou parížskej módnej scény, Maison de Givenchy vtedy fungoval iba rok. Avšak popoludní na prvej skúške do seba medzi tými dvoma všetko bezchybne zapadlo.
Hubert de Givenchy a Audrey Hepburn spolupracovali a priatelili sa po celý život. Zdroj: audrey.hepburn.free.fr
Strávili spolu potom celý dospelý život – pracovný aj súkromný – ako najbližší priatelia. Ešte v decembri 1992, len pár týždňov pred jej smrťou, boli spolu odfotografovaní ako sa prechádzajú po nábreží. Svoju najbližšiu priateľku potom prežil de Givenchy ešte o štvrť storočia, zomrel v roku 2018. Mal 91 rokov.
Ubehlo presne 70 rokov, čo Hubert de Givenchy 2. februára 1952 predstavil módychtivému a mondénnemu Parížu svoju prvú módnu kolekciu. A stal sa hviezdou.
Markíz de Givenchy
Narodil sa do rodiny markíza de Givenchy 20. februára 1927. Na svet prišiel ako najmladší syn Luciena Taffin de Givenchy a jeho ženy Béatrice Badin, ktorú doma prezývali Sissi podľa mena rakúskej cisárovnej, za vlády ktorej sa Béatrice roku 1888 narodila.
Šľachtický rodokmeň rodiny Taffin de Givenchy siahal niekoľko storočí späť. Titul markízov potom získali od francúzskeho „kráľa Slnka“ Ľudovíta XIV. už v roku 1713.
Rodina pôvodne pochádzala z nižšej talianskej šľachty z Benátok, pôvodná podoba ich mena znela Taffini. Keď sa Hubert v roku 1927 narodil, mala jeho matka už 39 rokov, čo bolo vo vtedajšej dobe vnímané ako na materstvo pokročilý vek.
Hubertov starší brat Jean-Claude bol dedičom rodinného imania a mladšieho Huberta vychovávali hlavne ženy. Jeho otec totiž zomrel, keď chlapec nemal ani tri roky.
A tak sa ho vedľa matky, ktorú náhla smrť manžela zdrvila, ujala ešte babička z matkinej strany. A chlapca začali obklopovať látky, najrozmanitejšie textílie, výšivky a farby.
Hubert de Givenchy Foto: James de Givenchy via Wikimedia Commons v licencii CC BY-SA 4.0
Marguerite Dieterle Badin bola totiž vdovou po Julesovi Badinovi, majiteľovi slávnej manufaktúry na gobelíny a tapisérie v Beauvais. Tú kedysi založil Jean-Baptiste Colbert, minister financií Ľudovíta XIV., a továreň získala svetovú reputáciu.
Odtiaľ pochádza 13 veľkoformátových gobelínov s historickými motívmi z dejín Francúzska, ktoré dodnes zdobia Elyzejský palác alebo tapisérie a tapety z parížskej opery. Sem, do rodinnej továrne, brala babička svojho vnuka najčastejšie.
Zrodila sa hviezda
Práve v tomto prostredí, obklopený krásou a látkami, strávil Hubert svoje detstvo. Tu kreslil, navrhoval, naučil sa strihať aj šiť.
Niet divu, že sa v sedemnástich rozhodol študovať namiesto dejín, vojenstva a politológie radšej návrhárstvo a dizajn. Prvýkrát uspel v École des Beaux-Arts v Paríži. Matka aj babička jeho rozhodnutie podporovali.
Od tej chvíle šľachtický syn vystupuje už len ako Hubert de Givenchy. A Paríž si ho rýchlo obľúbi.
Hubert totiž vyčnieva – doslova. Pohľadný čiernovlasý mladík s ohnivými očami a športovou postavou má 198 centimetrov – nikde sa nedá prehliadnuť.
Navyše , ešte popri štúdiu si nájde prácu. Nepotrebuje ju finančne – hrdá rodina ho štedro podporuje, na rozdiel od iných svojich súčasníkov v odbore Hubert de Givenchy nikdy v živote nepocíti nedostatok – prácu si však hľadá kvôli skúsenostiam.
Balenciaga, Dior, Balmain aj Schiaparelli
Vzhliada k tvorbe o viac ako 30 rokov staršieho Crístobala Balenciagy. Od tohto majstra strihu a invencie čerpá svoju prvú inšpiráciu.
V salóne Luciena Lelonga sa potom Hubert de Givenchy v rokoch 1945 a 1946 zoznámi s vtedy ešte neznámymi kolegami – Christianom Diorom a Pierrom Balmainom. Aj keď sú obaja tiež takmer o generáciu starší ako on, Huberta okamžite prijmú medzi seba.
Potom si mladého de Givenchyho vyhliadne Elsa Schiaparelli. Avantgardná a nebojácna návrhárka vycíti jeho talent a využíva aj jeho elegantný zovňajšok. Šarmantného „pána Huberta“ si žiadajú zákazníčky na skúšky, de Givenchy počúva, pozoruje, učí sa – a kreslí. V hlave už má prvú vlastnú kolekciu.
Givenchy a Hepburn Foto: audrey.hepburn.free.fr
Na rozdiel od Diora, ktorý v roku 1947 prinesie svoj New Look – s korzetmi a kilometrami látky vlastne návrat k romantizmu, korzetom a krinolínam – Hubert de Givenchy volí praktickejší pohľad na módu, hoci nemenej impozantný.
Už jeho prvá kolekcia, ktorú s veľkou slávou predstaví 2. februára 1952 v Plaine Monceau v Paríži, vzbudí rozruch. Sú tu precízne strihy, inovatívne konštrukcie, najkvalitnejšie a najdrahšie materiály – ale je tu aj revolučné poňatie „oddeliteľných prvkov“.
Zatiaľ čo Dior šije modely ako komplety, Givenchy sa rozhodne pre väčšiu variabilitu. Jednotlivé prvky, blúzky, sukne, paleta, plášte a bolerá je možné navzájom kombinovať. Všetko do seba perfektne zapadá vďaka bezchybnému strihu.
Patronátu nad novým podnikom Huberta de Givenchyho sa ujme jeho veľký vzor – Balenciaga. Poradí mu, ako osloviť medzinárodnú klientelu, ako komunikovať s tlačou. Prvou múzou Givenchyho je Bettina Graziani, jedna z prvých supermodeliek tej doby. Záujem o Givenchyho rastie.
Všetci chcú šiť „u grófa“
A okrem toho je tu ešte jeho pôvod. Hubert de Givenchy je šľachtic a aj keď už vo Francúzsku majú republiku, byť šľachticom je v Paríži stále v móde. Najmä medzi dámami, ktoré navštevujú módne salóny.
Krásny okúzľujúci muž, ktorého jeho krajčírky oslovujú „pane“, s distingvovaným, kultivovaným a diskrétnym vystupovaním, ovláda starý dobrý európsky aristokratický bontón ako nikto z jeho kolegov. Niet divu, že sa jeho reputácia čoskoro rozšíri na obe strany Atlantiku. U grófa chce šiť každý.
Givenchy kombinuje nekombinovateľné
Hubert de Givenchy navyše začína experimentovať so strihmi aj líniami. Zatiaľ čo Dior sa stále drží konzervatívnej vypasovanej línie s osím pásom, Givenchy sa hrá s látkou, objemom i strihom.
Kombinuje skôr nekombinovateľné, objem aj jednoduchosť, veľkoleposť i triezvosť. Sú tu balónové rukávy aj široké kimonové strihy s pozoruhodnými detailmi, impozantné mašle, šálové plášte, plastické reliéfy, látky vyšité vlnenými kvetmi – inšpirácia rodinnými tapisériami z detstva.
V 25 rokoch je Hubert de Givenchy najmladší medzi dizajnérmi couture, ale radí sa k najprogresívnejším. A potom príde Audrey Hepburn. A zákazka na film Sabrina.
Femme fatale a ikonický vzhľad 60. rokov
Givenchy sa s Hepburn a tvorcami filmu dohodne na novej a doposiaľ nevídanej a revolučnej siluete.
Audrey Hepburn okúzli Humphreyho Bogarta nielen svojou krémovou toaletou s vyšívanými aplikáciami a skrátenou prednou časťou sukne, ale predovšetkým úplne moderným Givenchyho úzkym čiernym nohavicovým overalom s dlhými rukávmi a trojštvrťovými nohavicami, ktoré namiesto tradičných lodičiek Audrey doplnila balerínkami.
Film Raňajky u Tiffanyho udával tón aj v móde. Foto: commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16292840
Nový ikonický vzhľad bol na svete.
Množstvo ďalších bude pribúdať. Budú tu jednoduché no dokonalé úzke čierne šaty z filmu Raňajky u Tiffanyho. Rozmerný klobúk, veľké okuliare, šifónový klobúčik – turban, minišaty v tvare písmena A, plášť zvaný „vajíčko“…
A nové a nové modely, ktoré dnes predstavujú klasiku 60. rokov. Z Givenchyho a Audrey Hepburn sa stali priatelia na celý život.
Avšak k slávnemu návrhárovi si našli cestu aj desiatky ďalších hviezd – najväčších hviezd svojej doby. Filmové herečky, speváčky, političky, celebrity: Jacqueline Kennedy Onassis, Lauren Bacall, Maria Callas, Ingrid Bergman, Grace Kelly, Sophia Loren, Jeanne Moreau. A tiež Diana Vreeland, ktorá Givenchymu pripravila cestu do americkej Vogue.
Pribúdali kolekcie, vrátane pánskeho radu a parfumov, ktoré Hubert zveril svojmu bratovi. Módny dom zažíva nebývalú slávu. V roku 1989 urobil Givenchymu ponuku miliardár Bernard Arnault a značka Givenchy prešla pod koncern LVMH.
Sám Givenchy prácu návrhára a šéfa salónu zanechal až v roku 1995. Jeho nástupcami sa v Maison de Givenchy stali postupne John Galliano, Alexander McQueen, Julien MacDonald, Riccardo Tisci a Clare Waight Keller, ktorá pod značkou Givenchy vytvorila aj svadobné šaty pre Meghan, vojvodkyňu zo Sussexu, na jej svadbu s princom Harrym.
V súčasnej dobe je umeleckým riaditeľom módneho domu Givenchy Matthew Williams.
Na sklonku života
Hubert de Givenchy dožil vo svojom renesančnom kaštieli Chateau du Jonchet, postavenom v 16. storočí neďaleko Paríža. Popri móde bol nadšeným zberateľom umenia, sústredil sa najmä na bronzové a mramorové sochy zo 17. a 18. storočia, zbieral tiež starožitnosti, umelecký nábytok a koberce.
Mimochodom, aukčná sieň Christie’s na tohtoročný jún pripravuje impozantnú aukciu niektorých zbierok z majetku Huberta de Givenchy. Vydražiť sa bude dať až 1200 umeleckých predmetov.
Hubert de Givenchy zomrel v spánku v sobotu 10. marca 2018. Pochovaný je v rodinnej hrobke rodu Taffin de Givenchy v Passy v Paríži.
Autorkou tohto článku je Irena Cápová z Forbes Česko.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk