Na Slovensku po revolúcii zamrzla výroba Večerníčkov, ich oživenie priniesol až rok 2011 a jej animovaný seriál Mimi a Líza. Zbieral úspechy aj v zahraničí, no ako vraví Katarína Kerekesová, jeho biznis model je beh na dlhú trať. A rovnaké to bude aj s najnovším dielom jej tímu, pavúčou rodinkou Websterovcov.
Prvý úspešný seriál Kataríny Kerekesovej je o priateľstve nevidomej Mimi a jej najlepšej kamarátky Lízy, ktoré spolu bývajú v klasickej bytovke. Bláznivá Líza a plachá Mimi spoločne spoznávajú susedov, ktorí im otvoria dvere nielen do svojich bytov, ale aj do nových, doposiaľ nespoznaných svetov.
Režisérka, výtvarníčka a producentka Katarína Kerekesová.
„Doteraz som zaskočená, ako seriál aj knižka zafungovali, je to pre mňa taký malý zázrak,“ vraví Katarína Kerekesová. „Príbehy sú totiž trochu nezvyčajné, keďže jedna z hlavných hrdiniek je nevidomá. Snažili sme sa otvoriť tému tolerancie v detskom svete, akceptovania odlišností u kamarátov a ukázalo sa, že deti sa neboja vážnejších tém, práve naopak. Zaujímajú ich a chcú im porozumieť.“
Erik Šille: Chcel som pôsobiť ako reklamný pútač. Ako blikajúci obrázok
Seriál Mimi a Líza sa presadil nielen doma, ale aj v zahraničí. Premietal sa na významných festivaloch animovaného filmu v Annecy či v Stuttgarte, ocenenia dostal v Číne či v Gruzínsku. Podľa Kerekesovej im veľmi pomáha, že majú svojho sales agenta v spoločnosti Planet Nemo Animation. Aj ich zásluhou zaznamenali veľký úspech vo Francúzsku, kde v podobe 45-minútového pásma šiestich rozprávok je Mimi a Líza v kinodistribúcii a podľa údajov z jesene 2017 ju dovtedy videlo okolo 70-tisíc divákov. Príbehy dvoch kamarátok vysielala aj Česká televízia a objavia sa aj v slovinskej verejnoprávnej televízii RTV.
V spolupráci s vydavateľstvom Slovart vyšli aj knižky o Mimi a Líze a zatiaľ sa ich predalo približne 32-tisíc výtlačkov, čo je na Slovensku veľmi vysoké číslo. Preklady kníh vyšli v Česku aj v Maďarsku.
„Pomerne vysoké čísla máme aj pri DVD,“ dopĺňa Kerekesová. „Hoci už nejde o najmodernejší nosič, pre slovenský trh je stále vhodný a my sme cez distribúciu spoločnosti Magic Box doposiaľ predali okolo 11-tisíc kusov. Skúsili sme aj formu streamingu, pokiaľ to dovoľovala koprodukčná zmluva s RTVS, ale výsledky neboli veľmi pozitívne.“
Ako funguje seriálový biznis
Náklady na 13 dielov Mimi a Lízy predstavovali v roku 2011 približne 400-tisíc eur. Väčšina sa financovala práve zo vstupu RTVS a podpory Audiovizuálneho fondu, malá časť išla aj z vlastných zdrojov Kerekesovej spoločnosti Fool Moon. „Hoci sme tu vypočítali úspechy seriálu, jeho návratnosť v našich končinách nie je veľká a je rozložená na dlhý časový úsek. Napríklad predaj práv pre stredoeurópske televízie predstavuje iba niekoľko stoviek eur za celý seriál,“ približuje Kerekesová.
Manažérske posty v korporáte vymenili za biznis s knihami. Tak vznikol Absynt
Animovaná výroba je v porovnaní s hranou či dokumentárnou finančne nákladná, časovo náročná, tím tvorcov sa buduje na niekoľko rokov a ani producenti z najväčších krajín nevyrábajú seriál len pre domáci trh. Pri úspešných projektoch tvorí predaj televíznych vysielacích práv okolo 30 percent príjmu a kľúčový je merchandising.
„Ale na Slovensku ho veľmi nerozbehnete, sme malý trh,“ dopĺňa Kerekesová. „Skúšali sme tu napríklad predaj omaľovánok či tričiek a zďaleka nefungovali ako kniha. Zamerať sa na veľké krajiny ako je Francúzsko však znamená nielen veľké vstupné investície, ale aj zabezpečenú distribúciu a naozaj výdatnú reklamu pre pôvodný produkt, teda audiovizuálne dielo.“
Najlepšie platené herečky roka 2017: vedie Emma Stone so zárobkom 26 miliónov
Animovaný seriál je beh na dlhú trať, Mimi a Líza vznikla pred takmer 7 rokmi a stále sa môže rozvíjať. Momentálne pripravujú „televízny špeciál“, ktorý bude mať 26 minút a jednorazovo sa zaradí do vysielania. Záujem je z viacerých krajín, podpísaný kontrakt majú opäť na francúzsku kinodistribúciu, o vysielanie zatiaľ prejavili záujem vo Fínsku, Estónsku, Portugalsku, Slovinsku či v Česku.
Novým seriálom tímu okolo Kataríny Kerekesovej sú príbehy pavúčej rodinky Websterovcov.
Večerníček býval pýchou slovenskej animovanej tvorby a do konca 80. rokov pre televíziu aj výnosný artikel. Po revolúcii však prišlo vákuum, 20 rokov sa s malými výnimkami takmer vôbec nevyrábal animovaný obsah pre deti. V posledných rokoch sa jeho tvorba opäť prebúdza a zásluhou vstupu RTVS do viacerých koprodukcií a podpory Audiovizuálneho fondu vznikli zaujímavé projekty, po Mimi a Líze prišli aj Drobci či Tresky Plesky. A s ďalším animovaným seriálom prichádza aj tím okolo Kataríny Kerekesovej.
Prichádzajú pavúky
Počas sviatkov mala v RTVS premiéru Kerekesovej pavúčia rodinka Websterovcov, ktorá sa ako prvá na Slovensku vytvárala 3D technológiou. Na tvorbe seriálu sa podieľal 40-členný tím vrátane hercov a scenáristov a keďže ide o seriál spracovaný náročnejšou technológiou, jeho rozpočet spolu s vývojom seriálu predstavoval 1,4 milióna eur. Koproducenti sú RTVS a poľské Studio Miniatur Filmowych. Prispel Audiovizuálny fond, na spolufinancovaní sa podieľa aj spoločnosť Fool Moon a 145-tisíc eur získali z dotačného programu MEDIA Kreatívna Európa.
„Grant TV programming sme dostali ako jediný projekt animovanej tvorby zo strednej a východnej Európy. A myslím, že za ten úspech môžeme vďačiť aj nášmu predchádzajúcemu seriálu Mimi a Líza,“ hovorí Katarína Kerekesová. „Príbehy pavúčej rodinky, ktorá žije v strojovni výťahu, budú vysielať aj v Česku a v Poľsku. Predaj do zahraničia má opäť na starosti Planet Nemo Animation a budú musieť trochu improvizovať. Pre medzinárodnú distribúciu je totiž ideálny formát aspoň 26 dielov seriálu a my máme zatiaľ len šesť, ktoré sme tvorili dva roky. Veríme však, že opäť prinášame niečo vizuálne a príbehovo zaujímavé, čo bude rezonovať u divákov.“
Pred vianočnou premiérou seriálu zaradili v decembri do predaja aj knižku Websterovci a v januári pôjde na trh aj DVD.
Foto: archív Kataríny Kerekesovej