Sníval o snowboardových úspechoch, namiesto olympijskej cesty však napokon zvolil úžasnú púť internetom. Čech Martin Mikyska alias Mikýř baví ľudí uletenými videami, v ktorých bojuje proti zlozvykom digitálneho sveta. Stal sa fenoménom a vďaka miliónovej sledovanosti ovplyvnil aj vlaňajšie voľby u našich západných susedov.
Do otvorenia volebných miestností zostávalo už len pár hodín a na pražskom námestí ešte prebiehala posledná kampaň. Nečakajte však žiadne stranícke noviny a perá, ale škatuľky s „prípravkom“ Endikurvakvolbam Rapid, vymysleným liekom proti politickým katastrofám.
Pri improvizovanom petičnom stánku pritom nestojí žiadny z parlamentných kandidátov, ale internetový zabávač Martin Mikyska, ktorého môžete stretnúť už 24. júna na podujatí Forbes 30 pod 30.
27-ročný mladík s prezývkou Mikýř vtedy na námestí gradoval svoj vtip z videa, v ktorom pútavou formou presviedčal mladých ľudí, že má zmysel ísť voliť a dať hlas aspoň „menšiemu zlu“, ak sú presvedčení, že optimálne riešenie neexistuje.
Predsa len „je lepšie mať v zad*u zastrčenú uhorku ako kaktus,“ ako opakovane zdôrazňuje.
Mikýř vtedy dúfal, že apelom, ktorý má na YouTube dva a štvrť milióna pozretí, prinúti zmeniť názor aspoň štyridsiatich tisícok ľudí. Ale zrejme ich nakoniec presvedčil viac.
Vláda Andreja Babiša podkutá komunistami opustila ministerské kreslá najmä preto, že k volebným urnám – aspoň podľa sociologických prieskumov – dorazilo viac mladých ľudí, ako tomu bývalo v minulosti.
Veľký obchodný potenciál
Pre Mikysku, ktorý sa svojím činom zaradil medzi najsilnejších influencerov v krajine, bol pritom krok do politiky čiastočným vybočením z jeho „klasickej“ tvorby.
Bežne vo svojich uletených a zámerne gýčových videách bojuje skôr s problémami digitálneho sveta. Používa na to drsný humor a prepracované animácie, ktoré síce na prvý pohľad vyzerajú ako robené na kolene, ale v skutočnosti sú za nimi dlhé hodiny práce teraz už niekoľkočlenného tímu.
Človek okolo seba stále vidí veľa vecí, ktoré mu nesedia, a chce na ne upozorniť.
Martin Mikyska
Svedčia o tom aj náklady, ktoré na jednu epizódu presahujú stotisíc korún (4-tisíc eur). Mikýřova úžasná púť internetom (čiže MÚPI) však dlho nebola rentabilná. Stalo sa tak až nedávno vďaka spusteniu e-shopu s vlastným merchandisingom a platenej verzii Mall.tv Premium.
Vďaka nim sa šou dostala do čiernych čísel. Obchodný potenciál má však oveľa väčší.
K dnešku má MÚPI vyše štyri desiatky odvysielaných epizód. V nich sa niekdajší niekoľkonásobný majster Česka v snowboardingu zaoberá úskaliami firiem založených na kontroverznej stratégii multilevel marketingu, varuje pred pochybnými pseudomotivátormi a lektormi úspechu alebo upozorňuje na nemorálne správanie youtuberov.
„Človek okolo seba stále vidí veľa vecí, ktoré mu nesedia, a chce na ne upozorniť. Či už je to manipulácia, alebo mazanie medu okolo úst. To je niečo, čo ma vždy rozčuľovalo,“ vysvetľuje mladík.
A v rozhovore približuje oveľa viac.
Naozaj sa vám marketingové rozprávky, o ktorých hovoríte, darí vyvracať pomocou Mikýřovej úžasnej púte internetom?
Epizóda o multilevel marketingu spôsobila, že pomerne dosť ľudí nám napísalo, že si rozmysleli, prácu v týchto štruktúrach. Dielo o pseudomotivátorovi Jiřím Vokielovi Čmolíkovi zase značne narušilo jeho plány s financovaním vlastného filmu.
Zároveň však rozmýšľam nad tým, ako videá robiť, aby si z nich divák nevzal silnejší názor, ako sa snažím priniesť. Koľkokrát je nešťastné, že starostlivo vyberám použité slová a spomínané príklady a následne zistím, že diváci informácie prekrútia.
Uvediem príklad. Keď kritizujem Petra Ludwiga (český konzultant, podnikateľ a spisovateľ, pozn. edit.) za určité veci, neznamená to, že ho ľudia môžu zdiskreditovať úplne za všetko, na každý jeho názor mu posielať epizódu MÚPI o ňom a písať mu, že nemá pravdu vôbec v ničom.
Stalo sa, že by ste vo videu spomenuli niečo, čoho by ste neskôr ľutovali?
V rámci MÚPI si nemyslím. Ale ešte predtým som mal reláciu „Mikýřův prkenný přehled“, kde som podobným spôsobom podpichoval ľudí zo snowboardovej komunity. A tam som raz urobil obrovský prešľap.
Zmienil som sa vtedy o osobnom živote jedného človeka, čo spätne považujem za veľmi nešťastné. Dnes by som to už neurobil.
Pri všetkej úcte, keby si niekto pustil vaše video bez zvuku a bez znalosti kontextu, je dosť možné, že by povedal: „WTF?!“ Prečo ste sa rozhodli pre takýto vizuálny štýl?
Dlhodobo ma bavia zahraničné komediálne relácie Internet Historian a Tim and Eric Awesome Show, odkiaľ čerpám najväčšiu inšpiráciu. Už predtým som však v rovnakom štýle robil jednu greenscreenovú reklamu a veľmi ma to chytilo.
Je podľa vás bláznivý vizuál to, čo ľudí baví na vašej tvorbe najviac?
Snažíme sa to analyzovať a vždy nakoniec zistíme, že to je niečo iné, ako sme si pôvodne mysleli. Ale viem, že ľuďom sa páči, keď sú naše videá informatívne, je za nimi obsiahly výskum, sú zrozumiteľné a majú dobrý príbeh. A do každého dobrého príbehu patrí dobrý „záporák“.
MÚPI funguje zhruba dva roky, sledovanosť rastie, najväčší ohlas však zatiaľ mali jednoznačne vaše politické videá pred vlaňajšími parlamentnými voľbami v Česku. Čo vás prinútilo pustiť sa do politiky?
Cieľom, a tým sa netajíme, bolo ovplyvniť politické dianie, zmeniť prostredie, dostať ľudí k voľbám.
Vedeli sme, že sa do toho pustíme len cez našu platformu. Nechceli sme totiž nekomu hovoriť, aby volili túto alebo onú stranu, no prišlo nám dôležité vyjadriť svoj názor. A tiež vyburcovať hlavne mladých ľudí, ktorí nemajú silný politický názor a nechodia voliť, lebo majú pocit, že aj tak nič nezmenia. Vyvolať v nich záujem o politiku a ukázať im, že ich hlas je dôležitý.
Že požičiavanie si peňazí na dlh a nakladanie s verejnými financiami spôsobom, ktorý by sa dal označiť za kupovanie voličov, nie je správny. A mali by to riešiť. Čo sa podarilo. Verím, že aj vďaka tomu, že sa v tom čiastočne odrážal náš názor a mysleli sme to úprimne.
Prišlo nám dôležité vyjadriť svoj názor. A tiež vyburcovať hlavne mladých ľudí, ktorí nemajú silný politický názor a nechodia voliť, lebo majú pocit, že aj tak nič nezmenia.
Martin Mikyska
Takže išlo najmä o vyjadrenie vášho osobného názoru? Alebo v tom bol trochu aj kalkul, že táto téma by u cieľovej skupiny MÚPI mohla dobre rezonovať?
Naopak, otvorenia tejto témy sme sa celkom báli. Nevedeli sme, či naša cieľová skupina s nami bude politicky súhlasiť. A uvedomovali sme si, že odozva môže byť nepríjemná.
Lenže ako sme sledovali podrobne politickú scénu, odkryli sa témy, ktoré sme chceli riešiť. Témy, ktoré sa týkali argumentácie a manipulácie politikov, bez ohľadu na to, do akých štruktúr spadajú.
Okolo volieb ste nakoniec rozbehli celú kampaň #endikurvakvolbam, ktorá sa z videí presunula doslova až do ulíc. Ako ten názov vznikol a čo vás vytiahlo von zo štúdia?
Už dlho sme chceli robiť veci, ktoré by presahovali do reálneho sveta, aby sme s ním mali užší kontakt a neboli len zatvorení pred zeleným plátnom. Toto bola skvelá príležitosť.
Vtedy som jednoducho pozeral na Endiaron a snažil sa nájsť názov, ktorý by sa vzťahoval na voľby. A keď sme mali názov, hovorili sme si, aké by bolo skvelé, keby sme to aj vyrobili.
A tá kritika, ktorej ste sa spočiatku báli, dorazila?
Bola zanedbateľná, ale objavila sa a stále prichádza. Občas sa ma ľudia snažia zapojiť do konverzácií alebo diskusií, kde vyťahujú politickú udalosť, napríklad že sa nebude rušiť DPH za energie, a tvrdia, že za to verejnosť môže poďakovať mne, lebo kvôli mne nastala zmena.
Spätne som tak vťahovaný do vecí, na ktoré nemám žiadny vplyv, a musím s ľuďmi diskutovať. Neprišlo však nič, čo by bolo cez čiaru.
Ako vôbec znášate kritiku?
Beriem si to k srdcu, nie je mi to jedno. To, že naša práca niekoho úplne minie, nestane sa fanúšikom nášho humoru alebo som mu nesympatický, s tým som v pohode. Ale mrzí ma, že ľudia, pre ktorých tvoríme a mali nás radi, zrazu nie sú spokojní, pretože naším cieľom je robiť videá tak, aby boli všetci fanúšikovia spokojní.
A čo pozornosť, ktorej sa vám v posledných mesiacoch dostáva? Teší vás?
Určite teší, ale zároveň ju vnímam ako riziko. Moja tvorba je síce príležitosť, ako sa zviditeľniť, ale tiež spôsob, ako ľudí niektorými výrokmi naštvať. Možno sa tým viac trápim, ako ma to teší. Snažím sa preto byť opatrný.
V poslednom čase obmedzujem rozhovory do médií, ak nemajú konkrétny cieľ a ak nechcem odprezentovať napríklad nejakú pálčivú tému, na ktorej sme aktuálne pracovali. Hovorím si totiž, či to je ideálny spôsob, ako sa so mnou zoznámiť.
Ale bol by som nerád, aby to vyznelo, že som zahľadený do seba a potrebujem ukazovať nejaký svoj bezchybný obrázok.
Kto je teda Mikýř?
Zabávač. Celý môj život humor vždy presakoval do všetkého, čo som robil, či to bola videotvorba, alebo predtým snowboarding. Plus nemám problém do Mikýřa premietnuť svoje osobné názory.
Aký ste typ zabávača?
Nie som veľmi dobrý improvizátor, baví ma nad vecami premýšľať dlhší čas, spracovať ich. A to mi snáď ide.
A čo privedie snowboardistu k videu?
Paradoxne práve snowboarding. Každý snowboardista sa vo chvíli, keď získa sponzorov, snaží čo najviac prezentovať. A to bol aj môj prípad. Natáčali sme snowboardové filmy o mojom jazdení a mňa bavilo s natočeným materiálom pracovať, strihať ho, editovať.
Okrem toho, popri jazdení ani nebolo možné nájsť si štandardnú prácu, do ktorej by som pravidelne dochádzal. Celú zimu som lietal na preteky po svete a aj v lete som sa snažil trénovať.
Pôvodne som si myslel, že videá budem tvoriť len počas snowboardingu, no časom sa to začalo javiť ako relevantná profesionálna cesta.
Ako sa zrodil váš prvý program „Mikýřův prkenný přehled“, v ktorom ste si robili srandu zo snowboardovej komunity?
Trochu nadnesene – dokopali ma doň, nebol to môj nápad. Existuje globálna relácia o snowboardovej komunite Last Resort With Stan a vtedy sa na mňa majiteľ snowboardového magazínu Freeride.cz obrátil s tým, či by som nechcel robiť niečo podobné v Česku. Súhlasil som.
Čo na videách o snowboardistoch oslovilo Mall.tv?
Myslím si, že viac ako téma ich zaujala forma. Videli potenciál čiastočne diverzifikovať obsah aj pre mladších ľudí. A to hlavne nezávislým tvorcom, ktorému stačí poskytnúť zázemie, keďže je sám schopný dodať kompletný balík od nápadu až po produkciu.
A vaša reakcia, keď ste od nich dostali ponuku?
Váhal som vyše roka. Trikrát som to odmietol, pretože som bol spokojný s tým, čo som robil. Navyše pre mňa nadviazanie spolupráce znamenalo veľký krok späť z finančného hľadiska, pretože som sa videotvorbou dobre živil, čomu ponuka Mall.tv vtedy nemohla konkurovať.
Nechceme spadnúť do pasce, že budeme nútení robiť virálne až bulvárne veci za každú cenu. To by neviedlo ku kvalitnej tvorbe a z tohto nechceme poľaviť.
Martin Mikyska
Čo vás teda nakoniec presvedčilo?
Postupne som sa zlepšoval a začalo ma to veľmi baviť. Hovoril som si teda, že by bolo fajn zistiť, či môj humor bude zaujímať aj širšiu verejnosť.
Zároveň som to bral ako možnosť, ako si vyskúšať rôzne veci a ešte za to mať aj nejakú korunu, čo je, samozrejme, lepšie ako experimentovať zadarmo.
Nič iné som od MÚPI na začiatku nečakal. Skrátka som si myslel, že to bude môj vedľajší projekt a popri MÚPI budem robiť niečo, čo mi tento koníček zaplatí.
Nakoniec sa to rozhodnutie vyplatilo, nie?
Snažíme sa z toho urobiť fungujúci biznismodel, ktorý nebude závislý len od tém a čísel sledovanosti. Nechceme spadnúť do pasce, že budeme nútení robiť virálne až bulvárne veci za každú cenu. To by neviedlo ku kvalitnej tvorbe a z tohto nechceme poľaviť.
Zarába teraz MÚPI?
Teraz už áno, ale dlho tomu tak nebolo…
Kedy sa to zlomilo?
Nedávno. Keď sme začali robiť merch (reklamné predmety, pozn. ed.), spustili Mall.tv Premium, kde zverejňujeme bonusový obsah, a nasadili iné mechanizmy, ako je reklama pred videom.
Navyše tiež uzatvárame rôzne spolupráce, máme partnerov relácie. A chceme robiť aj dodatočné akcie.
Aká nákladná je jedna epizóda MÚPI?
Keď rozpočítam náklady na ľudí, ktorí ju tvoria, tak to presahuje stotisíc korún (asi 4-tisíc eur, pozn. ed.). Bez započítania nákladov ako energie, opotrebovanie techniky a prenájom štúdia, kancelárie…
Ste s tímom zamestnanci Mall.tv s fixnou mzdou?
Máme stabilnú mzdu plus príjmy z rôznych dodatočných kanálov, ktoré delíme na odmeny a časť peňazí ide, samozrejme, späť do Mall.tv. Navyše máme fond programu, z ktorého pokrývame externé náklady.
Koľko ľudí aktuálne tvorí váš tím?
Pravidelne na jednotlivých dieloch pracujem ja, dvaja strihači plus človek, ktorý robí rešerš. Nejaký čas sme využívali scenáristu a radi by sme sa k tomu čoskoro zase vrátili.
Ako som už spomínal, ľudia najviac oceňujú epizódy, ktoré sú dobre prepracované z hľadiska príbehu, hĺbky rešerše a súvislostí, ktoré sme dali dokopy. To všetko zaberie veľa času.
A všetky vizuálne skvosty stále pochádzajú od vás?
Predtým som mal väčšinu na starosti ja a občas mi pomáhali strihači. Teraz sa na nich podieľam zhruba štvrtinou… Stále sa však snažím, aby vizuál, aj keď nevychádza z mojej hlavy, sedel k tomu, čo chcem vyjadriť, aby nevyznel veľmi agresívne alebo nebol úplne mimo.
Nehnevá vás ako pôvodného autora relácie, keď vám do nej zasahuje niekto ďalší?
Hnevá, ale veľa vecí, ktoré by sa diali bez môjho súhlasu, nie je, takže som spokojný. Zároveň sa snažím počúvať ľudí naprieč odbormi, nechám si poradiť.
Avšak scenáristicky je to zložité a myslím si, že s tým budem v budúcnosti trochu bojovať. Niekto môže napísať kvalitný scenár, ale sám viem, že je ťažké vidieť niektorú víziu hneď od začiatku. Rovnaký problém mali scenáristi z Mall.tv, keď som im zo začiatku predstavoval svoje scenáre.
Existuje téma, ktorú by ste chceli robiť, ale musíte na ňu dozrieť?
Cítim, že mám rezervy v čistej satire. Mnohokrát som sa snažil robiť niečo, čo bolo inšpirované anglickým kanálom Onion Network, kde nerozpoznáte nimi spracované témy od bežného spravodajstva a balansujú na tenkej hrane, kde by to pokojne mohla byť realita. To považujem za najvyššiu formu satiry, ktorú je možné robiť. A od toho som zatiaľ na míle ďaleko.
Rozmýšľate nad tým, že by ste humor MÚPI aplikovali aj na zahraničné publikum?
Hovoríme o tom vyše roka a snažíme sa nájsť najlepší prístup. Nie som si totiž istý, že robiť úplne to isté, len vyberať témy relevantné pre svet a prekladať ich do angličtiny, je správna cesta a že by sme uspeli. Takže stále hľadáme.
A ak zostanete „len“ v Česku – ako zabezpečiť MÚPI budúcnosť, aby divákov neomrzela?
Dokázať sa prekonať v každej epizóde je nereálne, ale to neznamená, že nemôžeme ešte dlho rásť a zlepšovať sa. Do budúcnosti určite chceme naše videá doplniť o ďalšie aktivity, aby sme vytvárali čo najväčšiu pridanú hodnotu.
Zacieliť na dlhodobosť a na publikum, ktoré poznáme, skôr ako vytvárať témy, na ktoré sa pozerajú všetci a potom na ne hneď zabudnú. Chceme tvoriť pre ľudí, ktorí budú mať radi to, čo robíme a ako to robíme. A mať čo najväčší presah do reálneho sveta.
Článok vyšiel na Forbes.cz, autormi sú redaktori Robert Sattler a Zuzana Krajíčková.