Katka Žgančíková vyštudovala scénografiu na VŠMU, pracuje v divadle ako šéfka výrobných dielní a pod značkou ALATE millinery vliala nový život krásnemu remeslu – výrobe klobúkov. Podľa zakladateľky firmy klobúky nielen chránia hlavu, ale aj myšlienky v nej a vďaka tomu aj našu individualitu. Každý model je originál vyrobený na mieru, v ktorom nájdete kúsok zákazníka aj Katkinho tvorivého prejavu plného originality. Prečo sa rozhodla venovať tomuto náročnému remeslu a aká je cesta klobúku od návrhu až k zákazníkovi?
Najdôležitejšia je investícia do sebavzdelávania
Katka Žgančíková je vášnivou nositeľkou klobúkov. Keď popri práci hľadala novú motiváciu a zdroj radosti, pri pohľade na vešiak s množstvom pokrývok hlavy dostala skvelý nápad. V roku 2014 založila značku ALATE millinery, získala pôvodné klobučnícke formy z 20. storočia a rozhodla sa oživiť toto náročné remeslo. Ako sama priznáva, na začiatku poznala iba jeho základy, tie však podľa jej slov nestačili na najkvalitnejšie spracovanie klobúkov.
Katka vo svojej trnavskej dielni. Foto: Matúš Koprda
Aj preto Katka považuje sebavzdelávanie za svoju najdôležitejšiu investíciu v podnikaní: „Túžba po profesionalite ma núti hľadať ľudí, ktorí sa venujú klobučníctvu naplno kdekoľvek vo svete. Mnoho zahraničných, napríklad austrálskych ‚hat mastrov‘ má lekcie na internete, ktoré si môžete zakúpiť. Tiež zháňam knihy a časopisy venujúce sa klobúkovej tématike a trendom a navštevujem workshopy.“
Matcho Suba: Slovenský módny návrhár šil šaty aj pre Nicole Kidman
Katka tvorí a pracuje vo svojej dielni v Trnave, ktorá slúži aj ako showroom – sem si tiež zákazníci chodia klobúky skúšať. Veľkú časť priestoru zaberajú klobučnícke formy, pomocou ktorých vytvára prototypy svojich výrobkov. „Každá forma má iný obvod, tak ako aj ľudia majú iné veľkosti hlavy, takže ich nikdy nie je dosť. Je náročné ich zohnať aj vyrobiť. Potrebné sú aj žehličky, naparovačky, šijacie stroje, štetce, kefy, tužidlá, orezávače, meradlá, rozťahovačky materiálu, leštička…“ vypočítava vyštudovaná scénografka, čo všetko potrebuje k svojej práci.
Takto vznikajú klobúky ALATE. Foto: Matúš Koprda
Kombinácia tradičného s moderným
ALATE vyrába dámske, pánske aj detské klobúky, navrhuje odvážnejšie kúsky pre divadelné predstavenia. Aká je teda cesta od náčrtu až k zákazníkovi? Podľa Katky je základom inšpirácia: „Niekedy vychádza z vlastnej fantázie, ktorú treba iba trošičku nakopnúť, napríklad cestovaním alebo navštevovaním galérií. Aj konkurencia môže podnietiť vznik nových nápadov, prípadne začať s konceptom, v ktorom vy viete pokračovať úplne inak.“
Po inšpirácii prichádza na rad manuálna práca – začína sa skicou, na základe ktorej sa vyrobí prototyp. „Nové prototypy vytváram kombináciou starých foriem, ktoré mám a následne, ak treba, niečo ručne dotvarujem. Potom prechádzam do fázy, keď je väčšinou nutné dať vyrobiť drevenú formu, čiže kopyto.“ Následne prichádzajú na scénu moderné technológie – z protypu sa urobí 3D sken, podľa ktorého sa vyfrézuje konečná forma. Až na nej vzniká prvý klobúk.
Katka Zgančíková kombinuje tradičné postupy s tými modernými. Foto: Matúš Koprda
Katka používa materiály podľa sezóny – v chladnejšom období je to zajačí chlp alebo vlna a počas teplých dní sinamay, sisal či trstina. Materiál získava od dodávateľov z Anglicka, Nemecka či Česka: „Cez internet som sa dopracovala na zahraničné ‚hat and millinery fóra‘, kde jednotliví tvorcovia diskutujú o materiáloch, dodávateľoch aj poštovnom a kvalite produktov.“ Klobučníčka najprv urobí skúšobnú objednávku a ak je spokojná, s dodávateľom spolupracuje ďalej.
Stáva sa novou ikonou Británie. Aká je cena za životný štýl princeznej
Popritom všetkom je dôležité poznať aj zákazníka, jeho miery a požiadavky. Pri výrobe klobúka platí staré známe „dvakrát meraj a raz rež“ dvojnásobne. „Dohodneme sa na tvare, farbe a druhu materiálu. Vždy robím jednu skúšku: keď je klobúk takmer hotový, ale ešte nie je definitívne zapracovaný. Ak všetko sedí, pripraví sa ‚na hotovo’“.
Ako sa podniká s remeslom
O klobúkoch si mnohí myslia, že dnes je tento doplnok už iba prežitkom. Hoci tieto pokrývky hlavy majú svoje zlatú éru za sebou, stále viac ľudí ich má na svojom vešiaku. „Využívam najmä dostupné módne kanály. Snažím sa ukázať značku prostredníctvom blogerov, fashion fotografií, časopisov, dizajn showroomov a obchodov. Tiež cez osobnú prezentáciu na trhoch či módnych show,“ opisuje podnikateľka, akým spôsobom získava svojich zákazníkov. Hoci ALATE malo byť pôvodne iba lokálnym tvorcom, Katka už pripravuje anglickú verziu e-shopu a pohráva sa aj s myšlienkou showroomu v okolitých krajinách.
Bez žehličky a pary to nejde. Foto: Matúš Koprda
Zakladateľka značky ALATE v podnikaní získala dôležitú lekciu – pre svoje výrobky si musíte vybrať správny spôsob propagácie a prezentácie. „Produkt síce môže hovoriť sám za seba, ale ak má zlú tú tzv. ‚vatu‘ okolo, ľudia si ho nevšimnú. Len málokto je schopný vyberať si produkty bez pôsobenia reklamy.“ Katka si tiež uvedomuje, že ak si chcete plniť svoje sny, iní nemajú na to lepší recept ako vy sami: „Ak chce človek vybudovať niečo naozaj vlastné, nemôže sa nechať ovplyvňovať cudzími názormi a musí si ísť za svojím. Inak to môže hodiť za hlavu.“
Návrhárka tiež verí, že remeslá majú na Slovensku budúcnosť. Dôležité však je, aby neostali izolované iba v múzeách a remeselných dvoroch a prijali aj kúsok z dnešnej doby. „Mňa fascinuje, keď sú remeslá naozaj živé. Učia sa novému a kombinujú s tým staré. Iba tak majú šancu zostať aktívne aj v každodennom súčasnom živote.“ Katka je skvelým príkladom, že tradičné remeslo v modernom poňatí má budúcnosť.
Hlavná foto: Matúš Koprda