Kristýna Miškovská je už treťou generáciou, ktorá pokračuje v rodinnej tradícii výroby stolných hier a hračiek. Do firmy Dino Toys, ktorá celý svoj výrobný proces – od nápadu cez vývoj, výrobu až po logistiku, zaisťuje sama v Českej republike, nastúpila pred dvoma rokmi na pozíciu kreatívnej riaditeľky.
Má tak na starosti vývoj hier pod značkou Dino, ich obsahové smerovanie aj dizajn. Práve vo výtvarnej podobe hier, do ktorej sa snažia stále viac angažovať lokálnych výtvarníkov, vidia veľký potenciál.
Všetko to začalo dnes už ikonickou hrou „Dostihy a sázky“, ktorá v roku 2024 oslávi už 40 rokov na trhu. Dodnes je úplne najpredávanejšou českou stolnou hrou – v skrini ju má už dva a pol milióna domácností a každý rok sa jej predá do štyridsaťtisíc kusov.
Vymyslel ju starý otec Kristýny Miškovskej Ladislav Mareš. Pred šesťdesiatimi rokmi bol vedúcim tlačiarne v Jablonci nad Nisou, kde najskôr tlačil Muchove plagáty, ktoré doteraz zdobia nejeden byt. Postupne však prešiel aj na výrobu stolných hier.
Na tomto základe na začiatku 90. rokov vybudoval firmu Dino Toys, ktorá vyrába stolné hry, puzzle, drevené kocky, ale napríklad aj plastové Tatrovky. Firma v uplynulých rokoch rástla a dnes má po Česku niekoľko výrobných závodov.
Ladislav Mareš odovzdal v roku 2016 žezlo vo vedení firmy svojmu zaťovi Janovi Šlemínovi a dcére Margarete Šlemínovej. Ich dcéra Kristýna Miškovská do rodinného podniku nastúpila pred dvoma rokmi.
„Keď žijete v hračkárskej rodine, ste ako dieťa tak trochu pokusné zvieratko. Žila tým celá rodina. Bežne sme ako deti pri večeri počúvali, ako sa rodičia bavia o biznise,“ spomína kreatívna riaditeľka, ktorá má vo firme na starosti vývoj produktov a ich vizuálnu podobu.
Odkaz rodinnej firmy
Nikdy sa však poľa jej slov necítila do ničoho tlačená: „Niekedy sa očakáva, že keď máte v rodine taký odkaz, automaticky firmu preberiete. Aj keď som mala dvere vždy otvorené, vydala som sa vlastnou cestou.“
Kristýna Miškovská vyštudovala filmovú produkciu. Po vysokej škole sa venovala reklame, filmu a pracovala aj pre Českú televíziu.
„Po pár rokoch mi však začalo dochádzať, že sú pre mňa dôležité aj iné hodnoty. Čím som staršia, tým viac dokážem oceniť odkaz, ktorý so sebou firma nesie. Vidím tú tvrdú drinu, ktorá za tým všetkým stojí, a neberiem ju na ľahkú váhu,“ vysvetľuje.
Jej nová pozícia prepája kreatívnu a výtvarnú stránku s praktickými faktormi, podobne ako filmová produkcia. „Robíte poctivé remeslo, ktoré má snahu byť dlhodobo udržateľné, vyrábate z kvalitných materiálov, dávate prácu ľuďom, navyše peknú prácu na českom výrobku. To sú aspekty, ktoré sú pre mňa dôležité,“ dodáva Kristýna Miškovská.
Tento rok jej vo vývojovom oddelení rukami prešlo vyše 30 nových herných titulov, ktoré firma Dino Toys pod značkou Dino postupne uviedla na trh. Pre producentov hier a hračiek sú najzaneprázdnenejším obdobím roka Vianoce, ktoré tvoria až 80 percent celoročného obratu.
Stará dobrá klasika
Najväčšiu časť z neho podľa Miškovskej stále tvoria tradičné „retro“ hry, ktoré vo firme nazývajú „zlatým fondom českých stolných hier“.
„Vlani sme predali 60-tisíc kusov Človeče, nehnevaj sa. Keď vydávame novinku, ide o náklad od dvoch do piatich tisícov kusov. Tradičné hry stále prekonávajú všetky nové trendy,“ tvrdí Miškovská. „Funguje tam moment sentimentu a návratu do spomienok na detstvo a všetko pekné, čo k tomu patrilo.“
Za jeden z najobľúbenejších momentov na svojej práci považuje riešenie výtvarnej podoby produktov. „Baví ma, že môžeme tvoriť produkt podľa vlastného vkusu a zároveň dať priestor kreativite a talentu českých ilustrátorov. Máme historicky veľmi šikovných umelcov a bola by ohromná škoda to nevyužiť.“
Zákazník je zvedavý a náročný
S niekoľkými ilustrátormi teraz pripravuje firma pre značku Dino novú edíciu drevených kociek a taktiež veľkú stolnú hru na budúci rok. Práve vo výtvarnej podobe hier vidí Kristýna Miškovská obrovský potenciál v tom, kam sa firma môže posúvať do budúcnosti.
„Kultivácia českého trhu kvalitným dizajnom má ohromný zmysel a mám pocit, že sa tu rozrastá skupina náročných zákazníkov, ktorí sa popri tom, kde bol produkt vyrobený a z akého materiálu je, začínajú pýtať už aj na to, kto ho navrhol alebo výtvarne stvárnil. V prípade hračiek je to ešte o to dôležitejšie, že čo deti dostanú do ruky ako malé, s tým potom vyrastajú ďalej. A utvárajú si podľa toho svoj pohľad na svet.“
Popri tom, že firma Dino Toys sama hry vyvíja a vyrába, je tiež držiteľom mnohých licencií – od Českej televízie (Večerníčky či AZ Kvíz) a Primy cez Disney až po obľúbeného Krtka.
Ten je pre spoločnosť špeciálnou kapitolou. „Máme na Krtka exkluzívnu licenciu na výrobu stolných hier, puzzle a drevených kociek. Môj starý otec sa s pánom Milerom osobne poznal. Ešte v čase, keď bol Krtko len rozprávkou a nemal presah do komerčných produktov, šiel pánovi Milerovi ukázať, ako by jeho obrázky vyzerali na stolnej hre. A tak vtedy vznikla vôbec prvá stolná hra s Krtkom – Poď sa hrať, ktorá je v podstate obdobou Človeče, nehnevaj sa s motívmi z Krtka. Dnes je už klasikou,“ rozpráva vnučka zakladateľa hračkárskeho impéria.
Nie je to len o zábave
Keď príde autor s nápadom na herný systém, ktorý by chcel vydať, vypiplú ho vo vývojovom oddelení do dokonalosti a starostlivo ho otestujú – s komunitou hráčov aj napríklad v materských či základných školách.
„Produkt ide von až v okamihu, keď sme si plne istí, že je v poriadku mechanika, že je hra zábavná, prináša niečo nové, má jasný edukatívny presah, ale napríklad aj oslovuje mamičky, oteckov či starých rodičov,“ dodáva Miškovská.
Tento rok pod značkou Dino takto priniesli na trh napríklad zábavnú matematickú hru pre deti Kvantum alebo dali nový kabát klasike Lovci pokladov.
Pre sofistikovanejších hráčov
Zároveň vznikajú úplne nové výpravné tituly zamerané na sofistikovanejšiu hráčsku komunitu, ako je napríklad novinka Dračí hrad. „Na budúci rok pripravujeme veľkú strategickú hru s Vladimírom Suchým, ktorý je jedným z najväčších vývojárskych mien stolných hier. To Dino zase posunie o kus ďalej,“ prezrádza Miškovská.
Pôjde o hru pre dvoch, čo je jeden z aktuálnych trendov vo svete stolných hier. Obvyklé sú dokonca aj verzie pre jedného hráča – túto možnosť ponúka už spomínaná strategická hra Dračí hrad.
„Snažíme sa zákazníkom v herných systémoch ponúkať viac možností, ako si hru prispôsobiť podľa seba. Popri kompetitívnom a kooperatívnom variante hry ponúkame aj možnosť pre jedného hráča. To predtým nebývalo zvykom,“ približuje Miškovská nové trendy.
Adrenalínová zábava
Ďalším z nich je prepojenie stolných hier s virtuálnym svetom. Spoločnosť Dino Toys v tomto ohľade spolupracuje so štúdiom Cryptomania, s ktorým vyvinula napríklad Šifry Emila Holuba.
„Fungujú na princípe únikových hier. Je to adrenalínová zábava, ktorú si zahráte len raz, lúštite pri tom šifry a vkladáte odpovede na online platformu, ktorá je obohatená o audio prvky, rozvíja príbeh a v hre vás posúva ďalej,“ opisuje Miškovská nový smer. Hráči si tu navyše rozšíria svoje znalosti. Zistia, ako vyzerala a kam presne viedla slávna výprava cestovateľa, od ktorej tento rok ubehlo 150 rokov.
Do sveta nepočujúcich
Okrem toho Dino vyvíja aj hry s charitatívnym presahom, ako je napríklad tohtoročné Ucho, ktoré vzniklo v spolupráci s nadáciou Tichý svet. Hra pomáha zábavnou formou preniknúť do posunkového jazyka a sveta nepočujúcich.
Predtým tiež spoločnosť Dino spolupracovala s tvorcami knižnej predlohy a scenára filmu Gump – pes, ktorý naučil ľudí žiť, na vydaní hry, kde šiel výťažok z predaja spolku So psom ma baví svet. „Už teraz pripravujeme ďalšiu hru s charitatívnym presahom, radi by sme vydávali aspoň jeden takýto titul ročne,“ približuje Miškovská ďalšie plány.
„Zákazník už je náročnejší, nestačí mu mať len radosť z toho, že niekoho porazil. Chce sa pri hre niečo naučiť, dozvedieť sa niečo nové,“ dodáva.
Zatiaľ čo mnohým odvetviam biznisu v čase covidu znateľne klesli predaje, výrobcovia hier zažívali zlaté časy, pretože ľudia spolu trávili veľa času doma. Či im záľuba v stolných hrách zostala aj po covide, to sa ešte ukáže – na čísla prvého uvoľneného postcovidového roka Dino Toys ešte čaká. Kristýna Miškovská však verí, že kvalitná a zmysluplná zábava bude mať v domácnostiach stále svoje miesto.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Klára Čikarová.