Už dnes môžeme povedať, že pokiaľ ide o tržby, vrcholom tohtoročnej filmovej sezóny, budú s najväčšou pravdepodobnosťou Barbie a Oppenheimer. Dvojica filmov valcuje kiná po celom svete už týždne. Pre viaceré z nich je to prvý veľký úspech po pandémii.
Lenže eufória nevydrží dlho. Kalendár premiér na tento a budúci rok totiž výrazne okresal najväčší hollywoodsky štrajk od roku 1960.
Viac ako 11-tisíc scenáristov odložilo svoje perá už začiatkom mája. V polovici júla sa k nim pridalo ďalších 160-tisíc hercov a iných televíznych a rozhlasových umelcov. Hollywood sa tak ocitá v kóme. Doslova. Dohoda medzi veľkými štúdiami a štrajkujúcimi, ktorým okrem nízkych platov prekáža aj zneužívanie umelej inteligencie, je totiž zatiaľ v nedohľadne.
Nový Deadpool aj Leví kráľ
Divákom teda nezostáva nič iné, len pripraviť sa na to, že mnohé plánované filmy a seriály sa na plátna a obrazovky dostanú oveľa neskôr, ak vôbec.
Spoločnosť Disney musela stopnúť výrobu tretieho pokračovania filmu Deadpool aj produkciu prequelu Levieho kráľa s názvom Mufasa.
Okrem toho už v júni odsunula premiéru Avatara 3 z decembra 2024 na december 2025. Meškať minimálne niekoľko mesiacov budú určite aj superhrdinovské snímky Blade (zatiaľ naplánovaná na február 2025) a Thunderbolts (december 2024).
Minecraft, Spiderman a možno ani Duna
Ostatné štúdiá sú na tom podobne. Paramount zastavil výrobu pokračovania Gladiátora a najnovší diel Mission: Impossible. Sony prerušilo nahrávanie dialógov k animovanému filmu Spider Man: Across the Spider-Verse. Jeho premiéra je zatiaľ odložená na neurčito.
Štúdio Warner Bros odložilo natáčanie snímky Minecraft inšpirovanej populárnou videohrou aj nového Supermana. Portál Variety okrem toho uvádza, že štúdio zvažuje aj odloženie premiéry druhej série sci-fi seriálu Duna na budúci rok.
Problém sa totiž netýka iba nových filmov a seriálov, ale aj tých, ktoré už sú hotové. Pravidlá štrajku totiž hovoria, že hollywoodski herci a režiséri nemôžu pracovať, ani propagovať svoje diela na slávnostných premiérach alebo v médiách.
Zástupcovia odborového zväzu SAG-AFTRA, ktorý umelcov zastupuje, opakovane vyhlásili, že nemajú problém v prípade potreby štrajkovať aj do budúceho roka.
V ohrození sú aj seriály
Neistý je aj osud mnohých seriálov. Červený zoznam produkcií, ktoré štrajk zasiahol, okrem záverečnej série Príbeh služobníčky alebo Stranger Things, nedávno doplnila aj štvrtá séria romantickej komédie z dielne Netflixu Emily in Paris. Na zozname je aj druhá séria sci-fi Andor zo sveta Hviezdnych vojen od Disneyho alebo piata séria amerického hitu Yellowstone od štúdia Paramount.
Odsúva sa aj tretia séria tínedžerskej drámy Eufória z dielne HBO. Tvorcovia sa navyše budú musieť vyrovnať aj s nedávnou tragickou smrťou mladého herca Angusa Coulda, ktorý hral jednu z hlavných postáv.
Nebudú Oscary?
Okrem filmov a seriálov je ohrozená aj výroba relácií pre americkú televíziu a dokonca aj udeľovanie cien. Štrajk zakazuje hercom sa na nich zúčastniť a moderátorom nemá kto pripraviť podklady.
Najnovším príkladom je udeľovanie televíznych cien Emmy, ktoré bolo pôvodne naplánované na 18. septembra. Vyzerá to však tak, že galavečer sa uskutoční najskôr v januári. Ak sa hrozby odborov naplnia a štrajk sa pretiahne do budúceho roka, Oscary sa pravdepodobne odložia tiež.
Pokrok ako ohrozenie – opäť
Odborový zväz scenáristov naposledy štrajkoval spolu s úniou hercov v roku 1960. Aj vtedy bol hlavným problémom nástup novej technológie – a to televízie. Umelci namietali proti odmenám za opätovné vysielanie ich diel, ktoré boli dovtedy určené len na strieborné plátno.
Dnes je problémom nástup streamovacích služieb, kde je na rozdiel od lineárneho vysielania ťažké určiť počet prehratí filmu alebo seriálu. Pre tvorcov to v praxi znamená, že na honorároch zarobia oveľa menej.
Ďalším problémom je umelá inteligencia. Herci sa obávajú, že štúdiá budú v budúcnosti, zjednodušene povedané, skenovať ich podobizne a donekonečna ich používať pomocou digitálnej technológie bez toho, aby hercov ešte niekedy potrebovali.
Scenáristi sa obávajú, že ich nahradia nástroje ako ChatGPT a štúdiá ich budú najímať len na úpravu týchto strojových textov. A v dôsledku toho budú dostávať zasa iba oveľa menej peňazí.
Hrozia ďalšie škrty
Vzhľadom na objem americkej filmovej a televíznej produkcie pocítia štrajk v Hollywoode diváci na celom svete. Koniec koncov, americkí filmári stáli za deviatimi z desiatich celosvetovo najúspešnejších filmov minulého roka.
Zástupcovia veľkých štúdií pre denník The New York Times uviedli, že ak sa situácia nevyrieši do začiatku septembra, kalendár premiér na budúci rok sa výrazne preriedi. Ustúpiť sa však zatiaľ nechystajú.
Agentúra Moody’s odhadla, že kompromis s odbormi by ich stál 450 až 600 miliónov dolárov ročne navyše. A to sa im v čase, keď musia znižovať náklady, kde sa len dá, príliš nechce.
Článok vyšiel pôvodne na Forbes.cz. Jeho autorom je redaktor Marek Tomanka.