Kino Lumière po nútenej prestávke, ktorú zapríčinil požiar, opäť otvorili. Jeho rekonštrukcia sa natiahla na viac ako jeden rok a stála zhruba dva a pol milióna eur. Biznis model kina a dôvod, pre ktorý nebudú nikdy predávať popcorn vysvetlila pre Forbes jeho šéfka Zita Hosszúová.
Dve zamestnankyne oddelenia digitálnej audiovízie prišli koncom septembra 2022 do práce skoro ráno. Okolo siedmej zacítili štipľavý zápach a dym. Krátko na to sa spustila požiarna signalizácia.
Keď otvorili dvere na miestnosti kamerového štúdia a operatívneho skladu digitalizačného pracoviska s filmovými materiálmi, vyšľahli spoza nich plamene a kúdol dymu. Sekcia familiárne nazývaná aj „digitalizačné“ sa nachádza v podzemí kina Lumière, ktoré domáci Bratislavčania poznajú aj ako niekdajší klub a kino Charlie´s.
„Požiar spôsobila technická porucha na elektrickom motore ventilátora konvektora v klimatizačnej jednotke v jednej z miestností digitalizačného pracoviska,“ vysvetlila technickým žargónom šéfka kina Zita Hosszúová.
Dvojmiliónová rekonštrukcia
Podľa Petra Konečného, šéfredaktora portálu Kinema, je práve Lumière jedným z najdôležitejších kultúrnych stánkov na Slovensku, študenti a študentky by v ňom mali „kempovať v spacákoch“.
„Lumière zohráva mimoriadnu úlohu v oblasti audiovizuálneho vzdelávania a celé mesiace bez jeho programu boli veľmi náročné nielen pre filmových divákov a diváčky, ale aj pre distribučné spoločnosti zamerané na artovú tvorbu,“ spresnil význam kina pre Forbes Konečný.
Kino Lumière
Kino patrí pod krídla Slovenského filmového ústavu, ktorý zase spadá pod rezort kultúry ako štátna príspevková organizácia ministerstva. Kuriozitou je, že kino sa delí o priestory budovy s ďalším ministerstvom, sídlom rezortu práce.
Lumière funguje pod aktuálnym názvom len od roku 2011, no ako klubové kino má viac než bohatú históriu. Pod menom Filmový klub otvoril svoje kinosály už za bývalého režimu v roku 1976. Po Nežnej revolúcii sa dostal pod správu Filmového ústavu a archívne kúsky z jeho portfólia premietal pod menom Filmotéka.
Jeho hlboké korene siahajú až dekády do minulosti a spájajú sa s ním rôzne kultové historky: o premietačovi, ktorý si z filmových kotúčov „do vlastnej zbierky“ vystrihával obľúbené pasáže z kultových filmov, prípadne hororový príbeh o záhadnom návštevníkovi kina menom Juraj, ktorého bezpečnostné kamery opakovane zachytili opúšťať priestory kina v ranných hodinách.
Do histórie kina Lumière sa tak po novom zapísal aj ďalší míľnik – masívna rekonštrukcia. Keď jeho šéfka deň po znovuotvorení otvára kľúčom vchodové dvere, do očí udrie prvá chybička na kráse.
Dvere zrolujú gumový koberec v malej chodbičke, ktorý Hosszúová vyrovnáva špičkou topánky. „Ospravedlňujeme sa, nemáme ešte všetko po rekonštrukcii vyladené,“ hovorí dvom seniorkám, ktoré čakali pred kinom na predstavenie určené práve pre staršie ročníky v dopoludňajších hodinách.
Už po prvých krokoch vo vestibule je jasné, že stavbári kino v rámci rekonštrukcie výrazne prekopali. Interiér je vzdušnejší a strop úmyselne odhaľuje industriálne „vnútornosti“.
Kde-tu pribudol drevený obklad, presklené steny obkolesujúce kaviareň, ale aj pokojne pôsobiaca modrá farba na stenách. „Modrý zamat Davida Lyncha či Modrá Krzysztofa Kieślowského,“ vysvetľuje, že výber odtieňu interiéru vychádza z filmových referencií.
„Veľká časť rekonštrukcie sa financovala príspevkom ministerstva kultúry a ďalšia časť pochádza z vlastných kapitálových prostriedkov. Čo sa týka technológií, takmer 50 percent poskytol Audiovizuálny fond v rámci grantového programu digitalizácie kín,“ osvetlila proces financovania veľkých opráv šéfka kina.
Účet za rekonštrukciu sa v konečnom súčte vyšplhal približne na 2,5 milióna eur. Ak si to „rozmeníme na drobné“, samotná obnova priestorov stála niečo vyše dvoch miliónov a kinotechnológia si vyžiadala finančnú injekciu v hodnote 250-tisíc eur.
Kino Lumière po požiari a rekonštrukcii (19 fotografie)
Predstavenia pre zrakovo a sluchovo postihnutých
Pri vstupe do premietacej miestnosti druhej kinosály musíte zvýšiť hlas, aby ste sa počuli cez hlučné vrčanie strojov. Šéfka kina v nej bilancuje, čo všetko sa dialo počas viac ako jedného roka plného opráv. Prezrádza, že už pred požiarom bola plánovaná čiastková rekonštrukcia. „Požiar mal aj svoju pozitívnu stránku, a to, že sa objekt napokon rekonštruoval ako celok,“ opísala šéfka kina.
Pri požiari bola totiž zadymená väčšina techniky, ktorá musela následne prejsť výraznou obmenou. V kine pribudli nové digitálne premietačky – tie určené na klasický 35 mm film boli vyčistené a repasované.
Pre divákov je však najviditeľnejšou zmenou rekonštrukcia kinosál. Pribudli nové plátna, staré elektrické vedenie nahradila nová kabeláž a pôvodné sedačky sa zachránili len vďaka zreštaurovaniu. Podobne ako chodby kina, všetky štyri kinosály zjednocuje modrá farba.
Návštevníkov kina rozdelila na dva tábory aj taká maličkosť – nové, opäť do modra ladené, koberce v kinosálach. „Sú ľudia, ktorí sú výsostne proti nim, iným sa zase páčia. Je to výrazný prvok v sálach. Vždy, keď je niečo veľmi výrazné, ľudia na to majú rôzne názory,“ ukazuje šéfka kina s úsmevom na „kontroverzné“ koberce v jednej z kinosál.
Ďalšou zaujímavosťou je napríklad technologické riešenie, ktoré je súčasťou zariadenia v kinosálach a nazýva sa indukčná slučka. Tá pomáha návštevníkom kina so sluchovými problémami.
„Je to zariadenie, ktoré posiela zvuk priamo do načúvacieho prístroja,“ vysvetlila vedúca kina. Indukčnú slučku síce kino zaviedlo tesne pred požiarom, mnoho ľudí o nej doteraz nevie. „Sme zrejme jediné kino, ktoré ju v Bratislave využíva,“ dodala Hosszúová.
Šéfka kina zároveň doplnila, že v budúcnosti pripravujú aj špeciálne predstavenia pre deti s poruchou autistického spektra a postavia výťah pre imobilné osoby. Novinkou majú byť aj špeciálne predstavenia pre divákov so zrakovým postihnutím, pre ktorých budú určené premietania s audiokomentárom v slúchadlách.
Ako si Lumière na seba zarobí?
V spoločnosti panuje často mylná predstava o tom, ako je Lumière financovaný. To, že je kino štátnou inštitúciou automaticky neznamená, že sa nemusia starať o tržby, lebo im výdaje „zacvaká štát“, myslí si Hosszúová.
„Filmový ústav je príspevková organizácia ministerstva, čo znamená, že časť rozpočtu si musíme naplniť vlastnou aktivitou a jednou z nich je práve kino Lumière,“ vysvetlila Hosszúová.
Aby kino fungovalo vo vyrovnanom rozpočte, musí sa zapájať okrem predaja lístkov aj do ďalších iniciatív prinášajúcich finančné prostriedky. Tým je napríklad využitie dotačných fondov cielených na digitalizáciu, ale aj aktuálne členstvo v sieti Europa Cinemas, ktoré podporuje európsky film a zapájanie sa do ďalších medzinárodných projektov.
Predaj lístkov v kine pokryje približne 40 až 45 percent jeho rozpočtu. „Cieľom je, aby kino nebolo suplované a len dotované štátom,“ dodala vedúca kina. Kino bolo zatvorené v septembri v roku 2022 a za august, teda posledný kompletný mesiac pred vyhorením, predalo 7-tisíc lístkov. Treba dodať, že letné sezóny boli z pohľadu návštevnosti slabšie.
Neviem si predstaviť, že sa pozeráte na Andreja Tarkovského a jete pri tom popcorn.
Samotný Lumiére sa síce odlišuje od klasických multiplexov nielen veľkosťou a programovou štruktúrou, ale prihliada aj na kvalitu premietaných filmov. Práve nápad zaradiť do programovej štruktúry niektoré filmové blockbustre je zrejme spôsob, ako do kina nalákať ďalších divákov.
„Aj mnohé komerčne úspešné filmové tituly píšu dejiny kinematografie. Ak by sme uvádzali od rána do večera Luisa Buñuela, nenalákame sem asi toľko divákov, ako keď sa snažíme o programovú rôznorodosť,“ opísala programový a biznisový model šéfka kina.
Zatiaľ čo zaradenie niektorých mainstreamových noviniek do programu je ekonomická nevyhnutnosť, jeden z ďalších aspektov, vďaka ktorým si komerčné multiplexy plnia kasy, je pre Lumière naďalej absolútnym rubikonom.
Ide o predaj občerstvenia, ktorý mal aj pred rekonštrukciou prísny zákaz. „To je absolútne s rozporom, prečo kino prevádzkujeme. Je to pre nás neprípustné. Možno ide o starosvetský názor, ale keď sa pozeráte na film v kine, musíte sa naň plne sústrediť. Neviem si predstaviť, že sa pozeráte na Andreja Tarkovského a jete pri tom popcorn,“ okomentovala vedúca inštitúcie.
Zároveň dodala, že v čase vysokých čísel návštevnosti, ktoré zažívalo kino v roku 2019, riešili naozaj neštandardné príhody. Niektorým divákom napríklad evidentne občerstvenie v kine chýbalo až do tej miery, že si popcorn pašovali do kinosál v batohoch. „Bolo to naozaj bizarné,“ dodala.
Najsilnejšie obdobie z hľadiska návštevnosti bolo v roku 2019, pred vypuknutím pandémie, kedy kino navštívilo rekordných 120-tisíc divákov. Šéfka kina priznala, že by sa radi k tomuto číslu priblížili v roku 2025. V prvých siedmich dňoch po znovuotvorení navštívilo kino 2 810 divákov.
„Otvorenie kina Lumière je veľkou udalosťou pre celý audiovizuálny svet na Slovensku. Držím mu palce hlavne v oblasti naberania nových mladých divákov a diváčok. To je najväčšia výzva v modernom svete,“ uzavrel šéf Kinemy Peter Konečný.