Basgitarista Aty Béreš opustil koncertné pódiá, aby sa vydal na podnikateľskú dráhu. V Banskej Bystrici uviedol do života hudobný klub Hogo Fogo, ktorý sa za dva roky svojej existencie dostal aj na mapu svetových džezových hviezd.
Vyštudoval klasickú gitaru na konzervatóriu, ako muzikant pôsobil v kapele Petra Nagya Indigo a v skupinách Desmod, Grexabat či Dorian Gray, spolupracoval tiež s Jankom Ledeckým. S kapelou Družina zase dvakrát získal sošky za ocenenia Aurel a Radio_Head Awards v žánrovej kategórii World Music / Folk.
Od októbra 2021 prevádzkuje Hogo Fogo Jazz & Art Club, ktorý sa nachádza v historickom centre Banskej Bystrice. „Takmer tridsať rokov som sa živil ako profesionálny muzikant, pochodil som kus sveta a povedal si, že aj moje rodné mesto si zaslúži poriadny hudobný klub,“ približuje Aty Béreš, ako sa rodil jeho profesijný prestup.
Magická terasa
Priestory v budove starého pivovaru si vzal do prenájmu už v roku 2019, ale jedným dychom dodáva, že vtedy pripomínali skôr ruinu, ktorú dva roky čistil a rekonštruoval. Investíciu vyskladal z vlastných úspor a predaja svojich hudobných nástrojov či aparatúr, ktoré sa tak zhmotnili v omietkach, vodovodných trubkách či elektrických kábloch.
Interiér s kapacitou 80 miest sa nachádza v 500-ročnej gotickej pivnici a súčasťou klubu je aj veľká terasa pre 150 ľudí, ktorá je otvorená od mája do októbra. Pousmeje sa, že ju nazývajú Magická terasa, lebo je vybudovaná tak, aby zázračnou naozaj bola. Ponúka kopec historických fragmentov a je aj zastrešená, takže umožňuje koncertovať za každého počasia.
Ústretové honoráre
Medzi rečou potom Aty Béreš spomenie, že pred naším rozhovorom hodnú chvíľu vybavoval mailovú korešpondenciu z Argentíny, Maďarska či Juhoafrickej republiky. Dokresľuje tým, že po vyše dvoch rokoch existencie má jeho klub už európske parametre a hudobní agenti mu sami núkajú svojich umelcov.
Cesta k tomu však viedla cez jeho tvrdohlavosť a pracovitosť. „Prvý rok som sa najmä doprosoval a bol až otravný, aby som k nám zlákal čo najlepších hudobníkov. Tiež mi pomohlo, že mám dosť kontaktov medzi muzikantmi aj agentúrami. Žiadal som ich o láskavosť, nech v rámci nášho rozbehu akceptujú ústretové honoráre,“ vraví.
Pri skladaní konceptu svojho projektu uvažoval tak, že chce priniesť špecializovaný klub, aký na Slovensku chýba. Z osemdesiatich percent bude ponúkať prvotriedny džez a z dvadsiatich iné žánre. Od šansónu cez blues po kvalitné popové vystúpenia. Snažil sa namiešať pestrý program, za ktorým dnes prichádzajú diváci z celého Slovenska.
Svetoznáme mená
V bystrickom klube tak postupne zaznievali šansóny v podaní Evy Pavlíkovej, divadelné piesne Mila Kráľa, koncertovať prišli Peter Cmorik či legendárny Peter Lipa, ktorý je aj promotér popredného európskeho festivalu Bratislavské jazzové dni.
„Peter Lipa je v brandži guru a práve on nám veľmi pomohol, že nás pochválil a odporúčal ďalej,“ hovorí Aty Béreš. „Neskôr k nám zavítali české a poľské hviezdy. Veľký prelom nastal, keď tu vystúpil svetoznámy americký bubeník Poogie Bell a následne vyzdvihol náš klub.“
Ďalším míľnikom bol koncert Jerryho Bergonziho, ktorého radia medzi sto najlepších džezových saxofonistov všetkých čias, taktiež vystúpenia top amerického hammondistu Briana Charettea a jedného z najuznávanejších džezových trubkárov, slovenského rodáka Laca Décziho.
„Môj postup je jednoduchý: vyberiem si hviezdu a potom dokola otravujem jej agenta. Keď sa trafím, že práve chystajú európske turné a nemusia jednorazovo merať cestu z Ameriky, tak ma honorár vyjde o polovicu lacnejšie,“ smeje sa pri otázke, aké zložité bývajú rokovania. „Nebyť odporúčaní od veľkých umelcov, ktorí u nás už hrali, tak by sa so mnou ani nebavili. Môžete nasľubovať hory doly, ale oni potrebujú referencie, inak k vám svojho klienta nepošlú.“
V tomto roku sa mu podaril ďalší majsterštuk. Začiatkom mája v jeho podniku vystúpi Nicole Zuraitis, džezová speváčka, ktorá jedenásťkrát po sebe vypredala legendárny newyorský klub Birdland a teraz vo februári získala najvýznamnejšie svetové hudobné ocenenie Grammy.
Koncerty dotuje bar
Hoci do bystrického klubu prichádzajú džezové hviezdy a hľadisko je vypredané, príjem zo vstupného nepokryje náklady na ich honorár. „Umelecké koncerty jednoducho musia dotovať zisky z baru, teda z toho, čo ľudia u nás vypijú a zjedia. Taký je však štandard aj všade v zahraničí,“ dopĺňa.
Pri organizácii podujatí mu tiež pomáha finančný príspevok z Fondu na podporu umenia či Banskobystrického samosprávneho kraja. Tržby sa snaží navyšovať aj tým, že priestory prenajíma na uzavreté firemné akcie.
Dnes je Aty Béreš už „na plný úväzok“ podnikateľom a jeho muzikantská dráha musela ísť do úzadia.
„Nedalo sa inak, v klube fungujem v štýle 7/24, som tu za počítačom, barom aj s mopom v ruke. Poznám sa s každým hosťom, ktorý k nám chodieva,“ vraví. „Vo výsledku sme v podstate taká rodinná firma, veľmi mi pomáha partnerka, ktorá je zamestnaná v Štátnej opere a tiež môj syn.“
Popri plánovaní koncertov a zveľaďovaní hudobného klubu sa však snaží rozhýbať aj ďalší projekt. V objekte pivovaru, kde sídlia, v roku 1826 staviteľ Bedřich Schnirch podľa vzoru reťazových mostov ako prvý vybudoval zavesenú železnú reťazovú strechu. Je to unikát v Európe, ale aj vo svete, ktorý však schátral a vyžaduje si rekonštrukciu.
„Radi by sme získali grant, aby sme mohli strechu opraviť a následne sprístupniť verejnosti,“ plánuje na záver. „Celkovo sa aj s majiteľmi usilujeme, aby budova mala genius loci kreatívneho centra. Najnovším nájomníkom je kníhkupectvo Artforum, už dlhšie tu pôsobí módna návrhárka Viera Futáková a veríme, že okruh tvorivých ľudí sa bude ďalej rozrastať.“