Oscarový hit režiséra Christophera Nolana zarobil v pokladniach kín takmer miliardu. Nolan z neho urobil svoju najväčšiu hollywoodsku stávku. Tá sa mu kráľovsky vyplatila.
Oppenheimer premenil odovzdávanie Oscarov zo súťaže na korunováciu. Životopisný film o hlavnom strojcovi americkej atómovej bomby získal na 96. ročníku udeľovania cien Akadémie filmových umení a vied sedem sošiek. S takmer miliardovými tržbami je najvýnosnejším víťazom v kategórii najlepší film za posledných dvadsať rokov – hneď za snímkami Titanic a Pán prsteňov: Návrat kráľa.
Ide o vzácny kritický aj komerčný úspech, ktorý režisérovi Christopherovi Nolanovi upevňuje jeho status najúspešnejšieho hollywoodskeho tvorcu.
Hviezdny zárobok
53-ročný Nolan je rozhodne platený ako filmová hviezda. Americký Forbes odhaduje, že inkasuje 15 percent z hrubej tržby svojho najnovšieho filmu. Oppenheimer mu tak zarobil zhruba 72 miliónov dolárov (66,57 milióna eur). Celkový zárobok bude navyše naďalej rásť s tým, ako sa bude film ďalej predávať streamovacím službám.
Pre Nolana je to vrchol kariéry. Z trojhodinového filmu o živote kontroverzného fyzika vytvoril celosvetový trhák. Nie je to však až také prekvapenie – režisér aj vo svojich divácky náročnejších filmoch vytváral predstavenie priťahujúce ľudí do kín. Každý štúdiový film, ktorý režíroval od prvého partnerstva s Warner Bros. zarobil v pokladniach kín najmenej 100 miliónov dolárov (92,45 milióna eur).
Šesť z Nolanových posledných filmov, predovšetkým druhý a tretí diel Batmana, zarobilo viac ako 500 miliónov dolárov (462 miliónov eur). Predposledný režisérov film Tenet, uvedený v čase vrcholiacej pandémie, dosiahol úctyhodných 350 miliónov dolárov (323 miliónov eur).
Kritika Warner Bros.
Vďaka týmto výsledkom sa stal Nolan kľúčovou osobnosťou Warner Bros., no keď v decembri 2020 štúdio oznámilo, že všetky svoje budúce filmové premiéry uvedie v kinách a na svojej streamovacej službe súčasne, neskrýval sklamanie.
„Niektorí z najväčších filmových tvorcov a najdôležitejších filmových hviezd nášho priemyslu išli večer spať s tým, že pracujú pre najväčšie filmové štúdio. Po prebudení zistili, že pracujú pre najhoršiu streamovaciu službu,“ povedal Nolan pre The Hollywood Reporter v „predohre“ k rozchodu so spoločnosťou.
Keď v septembri 2021 prišiel čas predať ďalší projekt, boli do jeho kancelárie v Hollywood Hills povolané hlavy spoločností Paramount, Sony, Universal a Apple. Zúčastnení dostali možnosť prečítať si scenár k Oppenheimerovi, keďže Nolan svoje scenáre povestne nezdieľa online.
Vďaka mnohým záujemcom mal režisér možnosť požadovať od potenciálnych partnerov niekoľko predbežných záruk, vrátane (na jeho pomery) relatívne skromného rozpočtu 100 miliónov dolárov (92,44 milióna eur) na produkciu, ďalších 100 miliónov dolárov (92,44 milióna eur) na marketing, úplnej tvorivej slobody, predĺženej doby uvedenia do kín a 20 percent z hrubých tržieb.
Podiel na tržbách je ukazovateľom moci
Práve podiel na tržbách je v Hollywoode hlavným ukazovateľom moci. Medzi hercami naň dosiahne Tom Cruise (za posledný diel Mission: Impossible mal odhadom 12,5 percenta z hrubých tržieb) a z režisérov sa týka len najspoľahlivejších „hitmakerov“, ako sú Steven Spielberg, James Cameron alebo Peter Jackson. Donna Langley, šéfka štúdia Universal, sa však s Nolanom dohodla.
Zmluva s Universal zahŕňala 15 percent z hrubých tržieb a znížené garantované honoráre za réžiu, písanie scenára i produkciu. Christopher Nolan tak stavil na seba samého, respektíve na svoju schopnosť priniesť do kín film, ktorý bude opäť hitom.
Barbenheimer
Oppenheimer sa začal natáčať na začiatku roka 2022 a dátum premiéry bol stanovený na júl 2023. Warner Bros. neskôr oznámili, že v rovnaký deň uvedú do kín svoj letný blockbuster Barbie, čo niektorí ľudia v Hollywoode považovali za priamu reakciu na Nolanov odchod.
Počas rozhovoru pre časopis Variety prezradila hviezda Barbie Margot Robbie, že jej Chuck Roven, producent Oppenheimera, zavolal a požiadal ju, aby premiéru presunula na iný dátum. „Odpovedala som mu, že ak sa nám bojí postaviť, nech si presunie dátum sám,“ uviedla.
Tak sa zrodil „Barbenheimer“, pseudosúťaž, ktorú marketingové tímy oboch strán pretavili na celosvetový fenomén. Barbie a Oppenheimer sa vlani stali prvým a tretím najvýnosnejším filmom sveta. Christophera Nolana nemusel úspech snímky o ikonickej bábike nijako trápiť. Sám totiž utŕžil veľkú sumu.
Obrovský komerčný úspech
Pred uvedením Oppenheimera do kín sa režisér napokon zasadzoval o to, aby diváci uvideli film v IMAXe zo 70-milimetrovej kópie – obrovského formátu, v ktorom bol film natočený. Film sa stal štvrtým najvýnosnejším IMAX filmom všetkých čias a pripísal si tu 183,2 milióna dolárov (169,3 milióna eur), teda takmer 20 percent celkových tržieb.
Režisér zároveň vyhlásil, že je dôležité vlastniť film na Blu-ray, „aby vám ho žiadna zlá streamovacia služba nemohla ukradnúť“. Spoločnosť Universal následne vypredala štyri tisícky Blu-ray diskov za menej ako týždeň a musela doplniť zásoby, aby vysoký dopyt uspokojila.
Snaha o zlepšenie vzťahov
Vzhľadom na obrovský komerčný úspech Oppenheimera sa zdá, že boj o ďalší Nolanov projekt bude ešte intenzívnejší. Magazín Variety vlani informoval, že spoločnosť Warner Bros. poslala režisérovi 7-miestny šek s honorárom bez akýchkoľvek záväzkov ako zálohu na prípadný spätný zárobok z Tenetu.
Štúdio tiež vrátilo snímku do kín – čiastočne preto, aby sa zviezlo na vlne podpory režiséra a čiastočne v snahe zlepšiť vzájomné vzťahy.
„Dúfame, že sa nám podarí získať Nolana späť,“ priznal pre Variety spoluriaditeľ Warner Bros. Michael De Luca. „Verím, že existuje cesta.“
A ako by mohla vyzerať Nolanova budúca zmluva? Na túto otázku odpovedal jeden z popredných právnikov v oblasti zábavného priemyslu: „Ako bude Nolan chcieť.“
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorom je redaktor Matt Craig.