Ešte pred pár rokmi išlo skôr o okrajový žáner, dnes sú „true crime“ podcasty fenoménom, ktorý láka masy ako magnet. Temné, ale pravdivé rozprávanie o skutočných kriminálnych činoch sa postupne zapisuje do popkultúrneho povedomia aj na Slovensku.
Ospalé americké mestečko Holcomb v Kansase bolo v prvej polovici 20. storočia anonymnou bodkou na mape Spojených štátov. To sa zmenilo v roku 1959, keď si rodinu farmára Herberta Cluttera vyhliadla a zmasakrovala dvojica kriminálnikov Perry Smith a Dick Hickock.
Zločin domácich šokoval, no zároveň otvoril viacero otázok. Zločinci totiž Cluttera s jeho manželkou, dcérou a synom nikdy predtým nevideli a brutálnemu činu – okrem drobnej krádeže – absentoval motív. Nikto nevidel do hláv vrahov. Vznikol tak dopyt nahliadnuť do ich osobností a rozuzliť motivácie.
Príležitosti sa chopil Truman Capote v reportážnej knihe Chladnokrvne, ktorú poskladal z reálnych rozhovorov aktérov. Okrem ikonického čítavého titulu sa mu však podarilo položiť základný kameň nového fenoménu.
Prvýkrát sa tak začalo hovoriť o podžánri true crime. V nasledujúcich rokoch sa stal trendom a autor Raňajok u Tiffanyho by sa dnes asi čudoval, akým spôsobom expandoval a formátovo sa rozkročil od klasických kníh až po moderné podcasty.
„Fascinácia zločinom je večná. Potvrdzujú to rozprávky, grécke mýty i Shakespearove drámy. Súvisí to s agresivitou v každom z nás, ktorá sa takto ventiluje. Menia sa len komunikačné kanály, a to od ústneho rozprávania cez literatúru, film, televízne seriály až po podcasty,“ okomentoval pre Forbes forenzný psychológ Anton Heretik.
Zlo v nás
Najslávnejší neodhalený sériový vrah Zodiac, Helter Skelter o krvavej sekte Charlesa Mansona či Vrahovia mesiaca kvetov o čiernej kapitole osídľovania Nového sveta. Capote tak odštartoval mániu, ktorá postavila základy nového fenoménu. Zástupy vrahov, nevyriešené kriminálne prípady či práca kriminalistov a strážcov zákona začali fascinovať davy a reálne horory i krimi kuriozity začali presakovať z policajných zápisníc medzi masy.
Heretik dodáva, že agresivita sprevádza ľudí od kolísky až po seniorské roky. „Deti výskajú od nadšenia, keď Tom ovalí Jerryho panvicou po hlave. Dospelí slastne vzdychajú pri dobrom boxerskom údere či tvrdom bodyčeku. Starší ľudia pohoršene šomrú nad skazenosťou sveta, ale vášnivo čítajú krvou nasýtený bulvár či sledujú kriminoviny v televízii. Často ma oslovovali diváci televízneho seriálu Najväčšie kriminálne prípady Slovenska, ktorý som komentoval ako psychológ, a hovorili: ‚Ja tú brutalitu neznášam, každý utorok večer to pozerám a potom celú noc nespím‘,“ komentuje psychológ v knihe Zlo.
Nie je teda divu, že reálne kriminálne príbehy majú fanúšikovskú základňu aj na domácom trhu. Za rok 2023 bola jednou z najpredávanejších kníh vydavateľstva Ikar „gangsterka“ slovenského strihu vychádzajúca z divokých deväťdesiatok Hnev od novinára Arpáda Soltésza.
Top predávaným krimi autorom Slovenska je Dominik Dán, ktorý pretavil do desiatok románov svoje 25-ročné skúsenosti v polícii a v roku 2017 prekonal hranicu miliónteho predaného kusu. Jeho najpredávanejšími románmi sú Beštia, vychádzajúci z prípadu sériového vraha Ondreja Riga, a Popol všetkých zarovná, ktorý vychádza z únosu prezidentovho syna.
Film Únos inšpirovaný práve kľúčovou kauzou deväťdesiatych rokov ovládol slovenské kiná v roku 2017 a snímka Sviňa, adaptácia knihy Arpáda Soltésza reagujúca na vraždu novinára, nahnala do kín divákov v predcovidovom a predvolebnom období. V roku 2020 zarobila počas otváracieho víkendu vyše 600-tisíc eur, čím ukázala chrbát v úvodných predajoch väčšine slovenských filmov.
„Ľudí, v podstate nás všetkých, odjakživa fascinuje zlo a aj z tohto dôvodu som sa stal kriminalistom. Málokto si totiž z rozprávok pamätá dobrú vílu či milú starenku. Výčiny ježibaby, ktorá chcela upiecť Janka a Marienku, si však pamätá každý. Ukazuje sa, že medzi top najobľúbenejšie knihy, filmy, programy, rozhlasové hry či podcasty patria správy o skutočných zločinoch,“ priblížil fenomén pre Forbes exkriminalista a expert na sériových vrahov Matej Snopko.
Dobýjanie rebríčkov na Slovensku
Hodnota svetového podcastového trhu sa podľa správy Podcasting Global Market Report 2024 odhadovala na 27,73 miliardy dolárov a tento rok by sa mala vyšplhať na 36,67 miliardy. Podcasty inšpirujúce sa reálnymi kriminálnymi prípadmi zažívajú masívny boom aj v slovenskom a československom regióne.
Podľa rebríčka platformy Spotify najpočúvanejších slovenských podcastov v roku 2023 si trh pre seba ukradlo nielen spravodajstvo, ale práve true crime. Rebríčku kraľuje Vražedné psyché, ktoré na týždennej báze epizodicky rozoberá na drobné známe, ale aj neznáme kuriózne domáce či svetové kriminálne činy. Obľúbenú podcastovú sériu má pod krídlami produkčná spoločnosť ZAPO.
Podľa dát, ktoré poskytli Forbesu, si podcastovú sériu doteraz vypočulo 15 miliónov ľudí, mesačne to je medzi 80- až 100-tisíc vypočutí. Pridanou hodnotou podcastu je moderátorská dvojica. Richard Mažonas spovedá v úlohe moderátora svojho deda a forenzného psychiatra Svetozára Drobu. Ten prípady často odborne komentuje a využíva aj príklady z praxe.
„Po viac ako troch rokoch aktívneho podcastovania sa stále tešíme signifikantnému nárastu popularity na všetkých frontoch – od štatistík podcastových epizód cez relevantné metriky na sociálnych sieťach až po úspešnosť našich komerčných produktov a podujatí. Aj podľa predikcií je bezpečné konštatovať, že stále ostáva množstvo nenaplneného potenciálu,“ opísal pre Forbes Mažonas z Vražedného psyché.
V rebríčku Spotify je tretím najpočúvanejším aj ďalší true crime podcast, a to Kriminálne spisy, ktorý produkčne zastrešuje Rádio Expres. V aplikácii Apple Podcasty sa minulý rok objavili aj spomínané true crime podcasty, Vražedné psyché na treťom mieste a Kriminálne spisy na štvrtom.
„Podcasty na Slovensku donedávna nemali verejný rebríček počúvanosti, zmenilo to až združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia,“ osvetlil Dávid Tvrdoň stojaci za platformou skpodcasty.
IAB Slovakia združuje vo svojom portfóliu známe slovenské mediálne vydavateľské domy. V rebríčku tak nájdete len vydavateľov, za ktorými stojí IAB. V jeho rebríčku sa na siedmom mieste nachádzajú Kriminálne spisy so 481 263 prehratiami za jún.
Slovenský paradox
O úspechu podcastových „krimi žánroviek“ na domácom trhu hovorí aj cena Podcast roka. Je rozčlenená na viacero podkategórií a v sekcii Story si tento rok sošku odniesli práve tvorcovia Vražedného psyché. Podľa Dávida Tvrdoňa z skpodcasty, ktorý organizačne stojí aj za ocenením, sú true crime podcasty svetovým fenoménom, v ktorom sa na Slovensku objavil kuriózny trend.
„Ide o paradoxnú situáciu, pretože všetky krimi podcasty na Slovensku sa dali ešte pred rokom zrátať na prstoch dvoch rúk. Je to ďaleko najmenšia kategória podcastov z pohľadu počtu podcastov, ale zároveň jedna z najväčších z počtu unikátnych poslucháčov,“ vysvetľuje Tvrdoň.
Zároveň prezrádza, že samotná tvorba štatistík opisujúca konkrétne dáta o podcastoch je na Slovensku zatiaľ „v plienkach“. „Viem však ponúknuť porovnanie zobrazení stránok dvoch najväčších krimi podcastov na Slovensku – Vražedné psyché od ZAPO a Kriminálne spisy Rádia Expres. Oba podcasty zaznamenali v databáze skpodcasty takmer dvojnásobný medziročný nárast návštev profilov,“ dopĺňa Tvrdoň.
Hlavný obsah už nestačí
Aj podľa skúseností Richarda Mažonasa stojaceho za Vražedným psyché vidieť, ako sa záujem o krimi subžáner postupom rokov vyvíjal a navyšoval.
„Veľkú úlohu zohralo aj aktívne zapájanie sa poslucháčov cez sociálne siete a rôzne platformy, ktoré poskytujú priestor na diskusiu o prípadoch, zdieľanie názorov a dokonca aj zapájanie sa do tvorby epizód. Tento interaktívny prístup vytvoril silnú komunitu fanúšikov, ktorí podcast nielen sledujú, ale aj aktívne podporujú,“ približuje Mažonas.
Zároveň priznáva, že so zvyšujúcim záujmom o produkt sa musel marketingovo prispôsobiť a expandovať. Spočiatku sa spoliehali na organický rast a odporúčania fanúšikov, no postupne vnímali, že Vražedko, ako ho familiárne volajú tvorcovia aj fanúšikovia, má ako produkt potenciál rastu. Začali tak výraznejšie budovať postavenie značky podcastu v online priestore, a to na sociálnych sieťach, najmä na TikToku a Instagrame.
Ako Mažonas zároveň dodal, Vražedné psyché nevníma len ako audio dielo, ale ako značku. Potenciál značky sa snaží čo najviac maximalizovať. Tvorbu tak rozšírili o ďalšie bonusové produkty, napríklad live vystúpenia podcastu, kde fanúšikovia môžu stretnúť tvorcov. „Live podujatia ponúkajú ďalšiu možnosť monetizácie značky a merateľne prehlbujú vzťah medzi publikom a nami ako tvorcami. Práve pre tento druhý atribút považujem spomínaný formát podcastov naživo za netradičný spôsob marketingu podcastu,“ konkretizuje Mažonas.
Zároveň dodáva, že okrem „živých eventov“ plánujú značku preklopiť aj do ďalších produktov. Čoskoro napríklad vyrukujú s tematickou stolnou hrou či komiksom – grafickou novelou. Spolumajiteľ produkčnej spoločnosti ZAPO a producent Milan Lieskovský dodáva, že spolu s tvorcami Vražedného psyché „plánujeme vyrábať limitované série nových true crime projektov, samozrejme, Vražedné psyché pokračuje v nezmenenom formáte“.
Záujem aj u západných susedov
Ďalší zo spolumajiteľov ZAPO Pavol Krško súhlasí, že po podcastoch s krimi tematikou je výrazný dopyt. „Jednoznačne áno, podobne to vnímame aj na českom trhu. True crime podcasty sú mimoriadne žiadané,“ vraví. Dodáva, že ZAPO má v portfóliu až dva, okrem Vražedného psyché, aj Profil zločinu s reportérkou televízie Markíza Kristínou Kövešovou. „Oba patria do top päťky v rámci počúvanosti,“ doplnil Krško.
Ako naznačil, true crime podcastom sa darí aj u našich západných susedov, kde vzniká množstvo originálnych projektov. True crime podcasty v Českej republike zastrešujú aj mediálne domy, napríklad seznam.zpravy. Redakcia má v portfóliu aj viacero investigatívnych true crime podcastových minisérií ako Slopné: Kto je vrah?, Odkryto: Zpověď korupčníka či Sekty CZ.
„Ide o globálny trend pozorovateľný v Spojených štátoch, ale aj v Česku, kde Podcast roku tretíkrát po sebe vyhral krimi podcast Opravdové zločiny. Tento žáner je spolu so zábavnými a spravodajskými podcastmi jednou z najčastejších vstupných brán do sveta podcastov pre nových poslucháčov,“ podotkol Tvrdoň z skpodcasty.