Najväčšie české herné štúdio od minulého roka rieši nezvyčajný problém. Zábery z vojnového simulátora Arma 3 od Bohemia Interactive sú také dôveryhodné, že ich dezinformátori na sociálnych sieťach vydávajú za reálne zábery z vojny na Blízkom východe.
„Museli sme vydať manuál pre verejnosť aj Arma komunitu, v ktorom vysvetľujeme, ako rozoznať, čo je z našej hry a čo je skutočné. Okrem toho sme začali intenzívne spolupracovať s médiami, keď majú o nejakom virálnom videu pochybnosti,“ hovorí Slavomír Pavlíček, CFO Bohemia Interactive. Technológie a grafika hier postupujú takým tempom, že ich laik čoskoro pravdepodobne nebude schopný rozoznať.
Štúdio preto zriadilo priamu linku napríklad s hlavnými európskymi spravodajskými agentúrami Reuters a AFP, ktorým s identifikáciou záberov pomáha. „Žiaľ, stále sa to deje. Toto zobrazovanie konfliktu nás neteší a robíme, čo môžeme, aby sme tomu zabránili. No z časti je aj lichotivé, že si na to vyberajú práve našu hru,“ hovorí Pavlíček.
Dielo komunity
Arma 3 je open world strieľačka z pohľadu prvej osoby, ktorá vyšla už v roku 2013. Tvorivá komunita okolo nej však odvtedy stihla vytvoriť desiatky tisíc doplnkov a módov vrátane reálnych kusov vojenskej techniky či uniforiem.
Bohemia Interactive takto pristupuje k väčšine svojich hier. Hráčom dáva k dispozícii pokročilé nástroje a necháva im voľnú ruku, aby potom mohla čiastočne ťažiť z nového obsahu, ktorý komunita vytvára. V prípade Army 3 to však potom znamená aj to, že sa zábery z nej na internete objavujú pri každom väčšom vojnovom konflikte z ostatných rokov.
České štúdio už pracuje na pokračovaní tejto hernej série s poradovým číslom 4. Podľa Pavlíčka na takýchto veľkých hrách pracuje 150 až 200 vývojárov a ďalšie stovky ľudí v obslužných profesiách, ako vydávanie či lokalizácia v jednotlivých častiach sveta. Náklady sa tak pohybujú v stotisícoch eur.
„Armu 4 sme ohlásili, ale ešte pár rokov potrvá, kým ju dokončíme. Zároveň držíme a vyvíjame aj ďalšie súčasné hry. Tento rok chceme vydať Vigor vo verzii pre PC a pracujeme na verzii Army Reforger pre PlayStation,“ vysvetľuje Pavlíček.
Videohry v kríze
Bohemia Interactive je aktuálne najväčším videoherným štúdiom na trhu. Na pomyselný trón sa vrátila, keď sa tvorcom slávnej hry Beat Saber pre virtuálnu realitu prepadli tržby zhruba na pätinu po tom, čo ju v roku 2019 kúpila Meta.
Kľúčový biznis podnikateľského impéria Mareka Španěla a Slavomíra Pavlíčka, ktorí sú spolu aktuálne na 44. mieste v rebríčku najbohatších Čechov podľa Forbesu, drží svoje tržby stabilne nad miliardou českých korún ročne. Od konca pandémie však celý videoherný trh čelí výraznému ochladeniu dopytu.
Aj denník The Financial Times uvádza, že odkedy ľudia prestali tráviť väčšinu svojich dní doma, a teda pri obrazovkách rôzneho druhu, prechádza videoherný trh najväčším ochladením za ostatných 30 rokov.
„Je to veľké vytriezvenie. Bohemke sa stále darí držať predajné čísla, kusovo to bolo minulý rok najviac v histórii, ale predávali sa najmä v akcii, za nižšie ceny. To znamená, že výnos je slušný, ziskovosť nižšia,“ hovorí Pavlíček s tým, že firmu trápia aj inflácia a rastúce náklady na ľudí, prevádzku a energie.
Najdôležitejšia je Amerika
Pavlíček a Španěl majú vo firme rovnaké 30-percentné vlastnícke podiely. Zvyšných 40 percent v roku 2021 predali čínskemu technologickému gigantu Tencent. So zázemím veľkého strategického partnera sú spokojní. Pochvaľujú si „pokoj na prácu“ a zároveň stále plnú kontrolu nad firmou, ako aj slobodu tvorby.
„Tencent je najväčšia videoherná firma na svete, jej najväčším vlastníkom je jeden africký investičný fond. Patria im stovky herných vydavateľstiev a štúdií po celom svete, veľkú časť biznisu už majú v Číne, ale už by som ich nenazval Číňanmi,“ hovorí Pavlíček a dodáva, že preto sa netrápi geopolitickým napätím okolo Číny.
Pre Bohemia Interactive je stále z hľadiska tržieb najdôležitejším trhom Severná Amerika. „Tam realizujeme 40 percent našich príjmov. Potom nasleduje Európa a darí sa nám rozvíjať aj trhy v Južnej Amerike a Južnej Afrike. Podiel Číny sa pohybuje niekde medzi 2,5 a piatimi percentami,“ spresňuje podnikateľ.
Jedným dychom dodáva, že vydávanie hier v Číne nie je jednoduché. Vojnové simulácie, na ktoré sa Bohemka špecializuje, je totiž v tejto krajine pre regulácie takmer nemožné vydávať priamo a s tým firme nepomôže ani Tencent. „Tencent nám v Číne pomohol vydať kreatívnu adventúru Ylands, ale inak sú tie regulácie veľmi prísne a dodržať ich požiadavky je veľmi náročné,“ priznáva Pavlíček.
Videohry sú pre Pavlíčka stále hlavná oblasť záujmu, no iba ako biznis. Na hranie už kvôli deťom nemá toľko času. S dlhoročným biznis partnerom Marekom Španělom riadia aj investičný fond SPM. Koncom minulého roka držal fond aktíva za viac ako desať miliárd českých korún, teda 400 miliónov eur.
SPM ich zhodnocuje na trhoch, v realitách a od roku 2022 aj formou private equity investícií do českých firiem. V portfóliu má napríklad podiely v startupe Filuta AI a e-shope Trenýrkárna.cz. Okrem toho si fond v ostatných rokoch vybudoval menší mediálny dom, kúpil ekonomický časopis Hrot, rádio Prostor a pripojil ich k vydavateľstvu Echo Media, ktoré už dlhšie vlastnil Marek Španěl. To stojí za týždenníkom Echo a spravodajským portálom Echo24.cz.
Všetky tieto tituly sa združili do novej divízie SPM Media a presťahovali sa do priestorov na pražskom Liehovare, na dohľad od sídla Bohemia Interactive.
Pavlíček a Španěl okrem toho kúpili väčšinový podiel vo vydavateľstve Parlamentných listov, ktoré však súčasťou SPM Media nie sú. Tento spravodajský web má totiž v Česku, podobne ako na Slovensku, značne pošramotenú povesť a odborná verejnosť ho často priamo označuje za dezinformačný.
„Podľa mňa sa zaň nehanbíme. Keď sme vyhodnocovali túto akvizíciu, dospeli sme k tomu, že to možno ľudia budú vnímať kontroverzne. S Marekom Španělom sme to preto zobrali na vlastné triko, aby si to nespájali priamo s SPM,“ uvádza Pavlíček.
V mediálnom biznise sa Pavlíček neocitol prvý raz. „V minulosti sme vydávali tri časopisy, je to veľmi ťažká disciplína. Keď Marek prišiel s tým, že by sme do toho mohli ísť, zo začiatku sa mi veľmi nechcelo, no všetok biznis robíme spoločne,“ opisuje.
Médiá skupiny SPM sú zatiaľ stratové. Milionári ich neplánujú dotovať donekonečna. Marek Španěl, ktorý má túto sekciu SPM pod palcom, je odhodlaný dostať ich do čiernych čísel. „Predstavuje si pozitívnu nulu do dvoch, troch rokov,“ uzatvára Slavomír Pavlíček.
Článok vyšiel pôvodne na Forbes.cz. Jeho autorom je redaktor Marek Tomanka.