Martina Pauková je považovaná za najúspešnejšiu ilustrátorku pôvodom zo Slovenska. Medzi najprestížnejších klientov, pre ktorých vytvárala ilustrácie, patria Apple, CNN, Die Zeit, Google, Forbes Japan, The New York Times či Washington Post.
Nikdy sa nepovažovala za umelecký typ, skôr mala sklony k programovaniu a softvéru. Počas toho, ako pracovala v londýnskom Starbucks, sa však prihlásila na miestnu učňovku, kde začala študovať grafický dizajn.
Film mladého Košičana kvalifikovali na Oscara.
Podporil ho aj Leonardo DiCaprio
To bolo iba na krok od toho, aby začala študovať na prestížnej University of the Arts, kde nakoniec aj učila študentov pracovať s grafickým softvérom. Popritom začala produkovať svojské sploštené ilustrácie – najprv pre menšie magazíny, ktorým ilustrovala editoriály, a postupne pre väčšie a väčšie mená.
Martina Pauková pochádza z obce Rakovice pri Piešťanoch. Dnes žije v Berlíne, odkiaľ vytvára ilustrácie, ktoré putujú do celého sveta. Foto: Miro Nôta/Forbes
Na otázku, či jej zahraničným klientom niekedy prekážalo, že pochádza z malého Slovenska, odpovedá jednoznačné „nie“.
„Keď som zasielala prvé životopisy spolu s portfóliom, klienti poznali meno mojej londýnskej univerzity. To je tá výhoda štúdia v Londýne. Keďže v meste sa nachádza obrovské množstvo zahraničných študentov, každému príde normálne pracovať s absolventom, nech už pochádza z akejkoľvek malej krajiny. Univerzity prepožičajú človeku určitú kredibilitu, zamestnávatelia ich preto berú ako budúcich profesionálov,“ hovorí Pauková.
Pre Google robí viac ako 10 rokov.
V práci má bazén, 3D tlačiarenskú dielňu a kúpili mu bicykel
V súčasnosti ju zastupuje fínska Pekka, ktorá patrí medzi tie najprestížnejšie agentúry vo svete ilustrácie. „Zastupujú asi dvadsiatku tých najpopulárnejších svetových ilustrátorov, každý z nich má vlastný individuálny vizuálny jazyk a všetci pracujú pre známe firmy. Keď ma Pekka pred štyrmi rokmi oslovila s tým, že ma chce zastupovať, doslova som zvýskla od radosti,“ priznala so smiechom Pauková.
Ako si však prvotriedna ilustrátorka udržiava neustálu kreativitu a dobýja baterky? Prečítajte si, akými zásadami sa riadi.
Deadline nie je na škodu, človeka potlačí. Pri veľkých menách, ktoré ju oslovujú, nie sú problémom rozpočty, ale skôr nedostatok času. „Keď sa to nahromadí, treba naozaj pevne plánovať,“ hovorí Pauková. Takto tomu bolo aj pri prvej veľkej zákazke, akú kedy dostala, od pobočky nemeckého Googlu.
Košickí vývojári robia svetové aplikácie.
Používa ich aj The Economist
„Ozvali sa mi práve v čase, keď som navštevovala rodinu na Slovensku. Bol to fakt veľký stres, týždeň pred deadlinom, tak mi neostávalo nič iné, iba chrliť obrázok za obrázkom. Celý týždeň som pracovala z lokálnych kaviarní a žila som z kombinácie kávy, pomarančového džúsu a slaných tyčiniek,“ dodáva Pauková.
Napriek tomu však nepovažuje stres a prísne deadliny za negatívum. „Deadlinom sa poddávam. Keď prichádzajú stimuly a tlaky, treba to využiť. Snažím sa počas tejto jazdy na kolotoči vytĺcť z kreativity čo najviac,“ opisuje so smiechom.
Vždy sa dá niečo spraviť. Pri otázke na to, ako sa vysporadúva s prokrastináciou, pokrčí plecami. „Nie som jej obeťou. Zakaždým je čo robiť. A pokiaľ aj nie klientská zákazka, vždy mám rozrobené voľačo osobné – to ma zakaždým potlačí a náznaky prokrastinácie zaručene odoženie,“ odpovedá.
Nedá sa to odfláknuť. Na umelca netlačia iba deadliny, ale aj reputácia mena, ktoré si rokmi práce vybudoval. „Obrázok musí byť čo najlepšie spracovaný, som na ňom podpísaná. Bez ohľadu na to, či ide o menšieho alebo väčšieho klienta. Nedá sa to odfláknuť, aj keby som chcela,“ dodáva.
Pre tvorbu Martiny Paukovej je typická hra s perspektívou. Na snímke je jej ilustrácia pre britské médium The Guardian. Ilustrácia: Martina Pauková (archív)
Dostatok času pre seba. Na to, aby si dokázala zachovať kreativitu aj pri šialenom pracovnom tempe, sa snaží dodržiavať ranné rituály a rutinu, ktorá jej vyhovuje. „Mám ráno iba pre seba, dám si dobrú kávu, zacvičím jogu, vypočujem podcast. Niekedy sa len tak motám po byte a upratujem,“ opisuje a dodáva, že do štúdia chodí zväčša pracovať až popoludní. Taktiež sa snaží netráviť prácou celé víkendy. Teda, pokiaľ zrovna nepracuje na dôležitom projekte.
Samota. Nie je na škodu byť sám. Práve to sa jej osvedčilo pri naberaní ďalších síl. „Na oddychovanie potrebujem nebyť s ľuďmi. Keď som doma, som introvert – ale zaujímavé je, že keď som už vonku, tak sa prepnem do roly extroverta,“ hovorí.
Dajte to von. Niekto môže byť fanúšikom kreslenia, ktoré putuje len tak do zásuvky. To však nie je prípad Martiny Paukovej, ktorá potrebuje počuť názor okolia. „Najväčším boostom mojej kreativity je spätná väzba od ľudí. Totálne mi to dodá energiu a chuť pracovať a posúvať tvorbu ďalej,“ priznáva.
Pauková je typická jej kresleným humorom. Na snímke je jej najnovšia ilustrácia pre americký magazín Wired, pre ktorý ilustrovala vzostup mobilných aplikácií, ktoré pomáhajú mužom riešiť ich zdravotné problémy – napríklad plešivosť. Foto: Martina Pauková (archív)
Mantinely nie sú problém. Niekedy sa môže stať, že kreativitu umelca, ktorý pracuje v komerčnom svete, spútavajú požiadavky klientov. Nie vždy to však musí platiť. Mať zadanie môže byť oslobodzujúce, prehlasuje prekvapivo slovenská ilustrátorka.
„Človek má stanovené tematické a konceptuálne hranice, v ktorých sa môže pohybovať, a to vie byť obrovským plusom,“ vysvetľuje. Ilustruje to na vlastnom príklade.
„Po rokoch práce už mám v hlave určité páky a svojskú vizuálnu abecedu, z ktorej sa mi dačo nové skladá relatívne rýchlo. Otázkou je, ako tú ´slovnú zásobu´ ďalej rozvíjať? Niekedy mám pocit, že bojujem s časom a akoby mám strach vojsť do úplne nových oblastí a experimentovať.“ Práve oklieštené zadania od klientov môžu byť jedným zo spôsobov, ako zaistiť kontinuálny progres.
Celý rozhovor s ilustrátorkou Martinou Paukovou si môžete prečítať v januárovom čísle magazínu Forbes.
Hlavné foto: Miro Nôta/Forbes