Ešte pred 10 rokmi by ste ho stretli v ružinovskej nemocnici v bielom plášti. Dnes vedie Ivan Krechňák jedno z najväčších herných štúdií na Slovensku. Ako sa stal z doktora CEO a ako sa dostal do sveta hier? „V tom období sme počas nočných služieb v nemocnici nemohli spať, a ja som hľadal niečo, čím si vyplním čas,“ hovorí pre Forbes.
Začiatky príbehu PowerPlay Studio sa písali okolo roku 2003, keď sa vďaka voľnému času na nočných dostal Ivan k videohrám. Poradil mu to kamarát, tiež doktor, ktorému tak ubiehali služby rýchlejšie a v prípade pohotovosti bol vďaka hraniu čulý. „Tak som to skúsil aj ja, začal som hrať hru MIFA, internetovú futbalovú ligu, kde manažujete svoj vlastný klub, skladáte tím, nakupujete hráčov, určujete taktiku a podobne,“ vysvetľuje.
Ivan Krechňák sa po pár rokoch v medicíne rozhodol venovať vytváraniu hier. Foto: PowerPlay Studio
V tom čase vývojári na Slovensku ešte nemali firmy či prepracované štruktúry a väčšinu hier tvorili skupinky kamarátov, ktoré ich posúvali známym. A tak často pomáhal, kto mohol. Nakoniec aj samotný Ivan. Ako hráča ho začali oslovovať herní vývojári, či sa im nepozrie na hru a nenájde v nej ‚bugy‘, teda chyby, ktoré by mohli prekážať. Činnosť, ktorá mu mala pôvodne len skrátiť dlhú chvíľu tak prerástla vo vášeň a on sa dostával čoraz hlbšie do komunity gamerov.
16-roční vývojári hier a programátori. Stredoškoláci sú súčasťou unikátneho projektu
Ivan robil takéhoto poradcu niekoľko rokov zadarmo popri svojej robote. V tomto okruhu sa stal známym a nakoniec prišli aj platené zákazky. V tom čase už nepôsobil v štátnej nemocnici, ale v súkromnom rehabilitačnom zariadení a hrám sa venoval ešte intenzívnejšie. „S kamarátom z detstva sme snívali, že raz urobíme niečo vlastné. Počas rodinných dovoleniek a návštev sme nerozprávali o ničom inom než o hrách, naše manželky by vám o tom vedeli hovoriť,“ smeje sa.
Začiatky
V roku 2007 sa definitívne rozhodli splniť si svoj sen a v trojici začali vytvárať svoju prvú hru. „Šéfoval som vtedy súkromnej rehabilitácii a vždy po práci som šiel ku kamarátovi, kde sme do druhej v noci, posilnení redbullmi, pracovali na dizajne hry. Naše rodiny museli byť mimoriadne trpezlivé, bola to šialená doba,“ spomína. Svojej lekárskej práce sa však ešte vzdať nemohol, keďže hoby potrebovalo financovanie.
Ukážka z hry Biathlon Mania. Foto: PowerPlay Studio
Hra prišla na svet až dva roky po tom, čo založili firmu, pričom na ňu už čakalo 100-tisíc zaregistrovaných hráčov. Niektorým už dokonca dochádzala trpezlivosť. „Obviňovali nás z podvodu, že vraj len zbierame emaily,“ vraví Ivan.
Trojica však len chcela, aby bolo všetko perfektné, a vždy sa niečo snažili vylepšiť. „Už sme z toho začali byť unavení. Jeden zo spoločníkov teda raz prišiel a povedal, že ak to nedáme von do pol roka, tak končí. A tak sme zoškrtali veľmi veľa plánovaných funkcionalít a šli na trh,“ vysvetľuje. Finálnym produktom bola hokejová manažérska hra a ľuďom sa zapáčila. Ivan na toto obdobie spomína ako na časy, keď prichádzala s novými produktmi väčšinou chvála. Dnes je to už aj o hejte.
EY Podnikateľom roka je Šimon Šicko z firmy Pixel Federation. Tá mala vlani tržby 35 miliónov eur
PowerPlay Studio sa od roku 2009 venuje vývoju športových hier, čím sa orientuje na veľmi úzku skupinu hráčov. „Väčšina ľudí nie sú olympijskí víťazi ani úspešní majitelia obrovských firiem, ale normálni ľudia so starosťami. My im poskytujeme svet, v ktorom môžu na chvíľu uniknúť z reality a stať sa v ňom úspešnými,“ hovorí a dodáva, že tak ako pri všetkom, aj tu je potrebné rozlíšiť hranicu. „Ak to človek dokáže, môže to byť pre neho psychohygiena,“ dodáva. Dokazuje to podľa neho aj obdobie finančnej krízy, ktorá ovplyvnila herný priemysel oveľa menej ako iné sektory.
Dôležitý marketing
Tržby štúdia skončili vlani na úrovni 2,3 milióna eur. Oproti začiatkom sa však musí firma v súčasnosti viac prebíjať, keďže konkurencia je vysoká. Denne vyjde vo svete v priemere 400 hier a uspieť s jednou je preto mimoriadne ťažké. Oveľa väčšiu úlohu preto zohráva marketing. „V minulosti sme vyrobili zaujímavú hru a stačilo o nej povedať pár ľuďom, dať ju na trh a nejako sa to samo rozkríklo a rozšírilo. Mali sme len náklady na výrobu samotnej hry, postupne si z nich však marketing ukrajoval čoraz väčší podiel,“ hovorí Ivan. Keď dnes investujú do novej hry v priemere 500-tisíc eur, do reklamy musia dať ešte ďalší milión. Externého investora však nemajú.
Ukážka z hry Ski Legends. Foto: PowerPlay Studio
Na trhu už majú celkovo 15 hier, pričom najúspešnejšou je Biatlon Mania, kde sú zaregistrované vyše štyri milióny hráčov. Najnovšia hra Ski Jump Mania 3, v ktorej sa skáče na lyžiach, dosiahla po troch mesiacoch na trhu skoro dva milióny hráčov. PowerPlay Studio si napriek tomu uvedomuje úzku cieľovú skupinu. Samotné športy si preto podľa Ivana vyberajú podľa toho, čo je populárne, ale zároveň také, ktoré v hernom priemysle ešte nemajú dostatočné pokrytie. „Trendom sú dnes jednoduchšie hry, ktoré volám ‚záchodovky‘, touto cestou ísť necheme,“ vraví. V súčasnosti pripravujú hru venovanú alpskému lyžovaniu.
Bezplatnou spoluprácou so známymi športovcami sa štúdio snaží spopularizovať aj šport samotný. V Biathlon Manii dali po prvýkrát biatlonistom možnosť odprezentovať sa v hre, v ktorej majú svoje alter egá. Týmto spôsobom ich chcú zviditeľniť, ukázať ľuďom a získať nových fanúšikov, keďže sú tam prekliky na ich sociálne siete. Zároveň majú športovci možnosť sa v hre odprezentovať na oblečení sponzora. „Dlho sme rozmýšľali, ako vieme pomôcť športu a toto sa zatiaľ ukazuje ako veľmi dobré riešenie,“ uzatvára Ivan.