„Vždy ma zaujímalo, ako fungujú veci naokolo,“ otvára rozhovor Matúš Chlpek. Ako chlapec vo voľnom čase rád majstroval v otcovej dielni, vymýšľal rôzne vynálezy a na ulici staval s kamarátmi drevené káry. Neskôr sa na strednej škole zabával kreslením áut. A to všetko mu vraj pomohlo stať sa produktovým a industriálnym dizajnérom. Dnes už takmer dva roky pracuje pre štúdio Pearl Creative, ktoré založili Christian Rummel a Tim Storti, v nemeckom Ludwigsburgu pri Stuttgarte.
Nepopiera však, že mu ku kariére okrem šikovnosti pomohla i akademická pôda. Konkrétne Vysoké učení technické v Brne, kde vyštudoval industriálny a produktový dizajn. Zahraničie ho lákalo od Erasmu, ktorý absolvoval v rakúskom Salzburgu. „Videl som, že v západnejších krajinách je v mojom odbore oveľa viac príležitostí,“ vysvetľuje. Po absolvovaní štúdia v roku 2017 teda dlho neváhal a zamieril priamo do Nemecka.
Stážoval v známom štúdiu
Matúš vysvetľuje, že do oblastí produktového a industriálneho dizajnu spadá každý sériovo vyrábaný produkt. Príkladov je kopa.
Značku United Nude vymenil za MVMT. Slovák navrhuje v Los Angeles hodinky pre mileniálov
Kým pracoval na čiastočný úväzok pre štúdio Martin Tvarůžek design, tak sa stretol napríklad s chladiarenskou technológiou pre Embraco, modemami pre O2 či ťažkými obrábacími strojmi, ktorých trhová cena sa pohybuje niekedy v státisícoch eur.
Matúš získal ocenenie Red Dot za ďalekohľad Athlon. Bol to jeho prvý samostatný projekt na trhu, a preto má jeden kus vždy symbolicky na pracovnom stole. Foto: Matúš Chlpek
Keď počas štúdia v roku 2017 nastúpil ako stážista do Studio F.A. Porsche, v ktorom vládla voľná a priateľská atmosféra, tak pracoval na rôznych projektoch, ktoré sa neskôr dostali na trh.
Išlo o nabíjacie stanice pre Porsche AG, prémiové písacie potreby, okuliare a doplnky pre Porsche Design či laptop Book One pre Microsoft. „Bonusmi boli alpské zjazdovky pár metrov od práce a občasné šoférovanie na mníchovské letisko v Porsche 911,“ pridáva zaujímavosť.
Stážoval pre gigant Shopify priamo v jeho ottawskej centrále. Táto skúsenosť mu vraj otvorila oči
Produktový a industriálny dizajn sa teda zaoberá skutočne širokým spektrom výrobkov. „To je ale kľúčové. Úlohou dizajnéra je vedieť využiť znalosti a posunúť produkt ďalej, o úroveň vyššie,“ tvrdí Matúš. Podľa neho sú to ideálne podmienky pre takzvanú cross-industry inováciu (teda inováciu naprieč rôznymi odvetviami).
Skicujeme, kreslíme
V nemeckom štúdiu Pearl Creative pracuje Matúš na projektoch od úvodu až po fázu tesne pred výrobou. S kolegami robí rešerš, analýzu trhu i workshopy so zákazníkmi. Pri niektorých produktoch vyrážajú tiež do terénu, aby mohli sledovať, ako sa výrobok bežne používa.
Následne podľa neho prichádza typická „dizajnérska“ činnosť. „Ceruzky, papiere a skicujeme, vymýšľame. Niekedy to trvá celé dni a vtedy mi napadne, že si vlastne chodím do práce kresliť,“ vraví a zoširoka sa usmeje.
Ako produktový dizajnér sa pustil do projektu tenisiek Colo. Inteligentná podrážka a aplikácia dokážu odhaliť deformáciu chôdze. Foto: Matuš Chlpek
Potom ako člen tímu dizajnérov modeluje v CAD programoch, vytvára prototypy, počas výroby komunikuje s konštruktérmi a naďalej podporuje výrobky pri tvorbe vizualizácií.
Matúš sa ako zamestnanec Pearl Creative dlhodobo podieľa na spolupráci so spoločnosťami ako Bosch, Kärcher, Brita či WMF. „Napríklad pre Britu navrhujeme zariadenia na filtráciu vody do domácností. Tie sú obľúbené nielen v Nemecku, ale tiež v Ázii, kde je čistá voda často vzácna,“ vraví.
A presne na takýchto projektoch Matúš rád pracuje, vidí v nich totiž hlbšiu hodnotu. Prácu produktového a industriálneho dizajnéra si pochvaľuje, pretože rôznorodé zadania mu prinášajú neustále nové impulzy. „Plus ma baví to, že vidím okrem funkcie celý kontext výrobku,“ ozrejmuje bližšie.
Ruky vo virtuálnej realite
Za svoj najúspešnejší projekt považuje Matúš koncept špeciálnych detských tenisiek Colo. Pri ich tvorbe premýšľal o tom, ako využiť opotrebovanie materiálu a pomôcť deťom, ktoré trpia deformáciou chôdze. „Výsledkom bola vrstvená farebná podrážka, ktorá zmenou farby upozorní na kritické miesta,“ vysvetľuje.
Výrobe modelu tenisiek sa venoval vo svojom voľnom čase. Potreboval na to pár víkendov a niekoľko dní dovolenky. O svojom návrhu sa rozprávali i s odborníkmi, oslovil ortopédov a fyzioterapeutov. Nakoniec sa tenisky Colo dostali vlani do prestížnej súťaže priemyselného dizajnu BraunPrize.
„Tajným cieľom bolo získať tretie až piate miesto. Tvrdá práca sa ale vyplatila,“ konštatuje Matúš, ktorý spomedzi 3-tisíc ľudí získal striebro a odmenu 10-tisíc amerických dolárov. Tento rok už jeho tenisky stihli získať ocenenie v súťaži produktového dizajnu iF Award a kategórii Best of the Year.
Matúš (v strede) získal ocenenie BraunPrize 2018 práve za svoj koncept tenisiek Colo. Išlo o samostatný projekt, na ktorom pracoval popri práci. Foto: Matúš Chlpek
Zmeny v oblasti produktového a industriálneho dizajnu sú podľa Matúša viditeľné. „Začala ďalšia priemyselná revolúcia. Nastáva prelínanie fyzického a digitálneho,” upresňuje. Veď pre neho ako pre dizajnéra je 3D tlačiareň v práci samozrejmá. „Večer pred odchodom zadám tlač hrubého prototypu a ráno ho nájdem hotový,“ vraví.
Momentálne Matúša však fascinuje virtuálna realita. V práci si s kolegami zaobstarali VR set a po večeroch skúšajú Gravity Sketch, teda modelovanie. „Nenachádzam na to slov. Je to úžasný pokrok. Človek môže skicovať a modelovať rukami priamo v priestore,“ opisuje a dodáva, že sa podľa neho v blízkej dobe mnohé zmení.
Na veľtrhoch vo svete už totiž videl aj strojárske súčasti, ktoré navrhla umelá inteligencia a vytvorila 3D tlačiareň. A údajne vyzerali a pôsobili, ako keby boli z iného sveta. „Postupne budeme vidieť viac produktov s ornamentami, ktoré majú funkčné opodstatnenie,“ odhaduje a uzatvára s tým, že to, čo príde v tomto smere ďalej, je za hranicami našej predstavivosti.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk