Zuzana Bartová, rodáčka z Topoľčian je ilustrátorkou a grafickou dizajnérkou, ktorá sa však na verejnosti prezentuje pod pseudonymom Wildflower. Svoj kumšt naposledy ukázala v knihe Superženy.
Zuzana otvára náš rozhovor slovami, že vždy mala rada kreslenie. V detstve ju dokonca absolútne nadchlo a uchvátilo. „Keď som objavila farbičky, už sa to išlo samo. Dosť som sa do toho vtedy ponorila,“ priznáva a široko sa usmieva. Jej rodičia chceli toto hobby podporiť, preto ju už na základnej škole prihlásili na výtvarný krúžok.
Z architektky sa na materskej stala ilustrátorka.
Obyčajné a mdlé steny premieňa na umelecké diela
Neskôr si svoje ďalšie kroky volila sama. Pre stredoškolské štúdium si vybrala odbor propagačné výtvarníctvo na dnešnej Škole umeleckého priemyslu Jozefa Vydru v Bratislave. „Pôvodne som rozmýšľala nad maľbou, no tá tam nebola,“ vysvetľuje bližšie ilustrátorka známa ako Wildflower. Svoj výber však neoľutovala, práve na tejto škole si mohla vyskúšať rôzne veci, veľa sa naučiť a napokon aj spoznať taje a čaro grafického dizajnu.
Zuzana Bartová pripravila špeciálne pre tento článok vlastnú ilustráciu. Foto: archív respondentky
Spája grafiku s ilustráciou
Túžba študovať maľbu však v Zuzane neutíchla. Preto sa prihlásila na tento odbor na Vysokej škole výtvarného umenia, no nedostala sa tam. S tým si dnes ťažkú hlavu nerobí a priznáva, že ďalšie prijímacie skúšky už nechcela absolvovať.
Preto sa vrátila do rodných Topoľčian, kde chvíľu pracovala pre firmu vyrábajúcu rámy. Neskôr si vyskúšala absolventskú prax v tamojšom Informačnom centre mladých. „Pomáhala som s tlačovou reklamou a plagátmi na rôzne akcie, ktoré pripravovali. No a popritom som pracovala na vlastných projektoch,“ opisuje.
Ilustrátora zo značky Mellow nebavilo pracovať pre iných.
Kreativite popustil uzdu pod pseudonymom
Kreslila, maľovala, venovala sa počítačovej grafike a načrela do sveta ilustrácií. A práve vďaka nemu sa jej láska k výtvarnému umeniu ešte viac prehĺbila. Prečo je to tak? Zuzana Bartová vysvetľuje: „Ide o spojenie, ktoré mi vyhovuje. Ilustráciu, ktorá je pre mňa dobrý nástroj pre vizuálne umenie, spájam s grafikou.“
Najväčším projektom je kniha Superženy
Približne po dvoch rokoch práce pre informačné centrum sa rozhodla, že sa vyberie kariérnou cestou umelkyne na voľnej nohe. A toho sa už nepustila. „Začala som rozmýšľať, ako sa vlastne budem prezentovať,“ pokračuje vo svojom príbehu. Nechcela však ilustrácie či grafickú tvorbu propagovať pod vlastným menom ako Zuzana Bartová. A tak sa chytila myšlienky pseudonymu. „Videla som to u zahraničných ilustrátorov a bolo mi to sympatické,“ hovorí s úsmevom.
Zuzana neustále spolupracuje napríklad i so slovenskou značkou Pískacie. Foto: archív respondentky
Na pomoc si teda privolala svoju sestru, aby dali hlavy dokopy a niečo vymysleli. Prišli s názvom Wildflower. A s tým už Zuzana spokojná bola. V tomto jednom anglickom slove, ktoré predstavuje divo rastúci kvet, sa totiž snúbilo to, čo ju vystihuje. Prezrádza: „Myslím, že mám v sebe aj trochu divokosti a veľa jemnosti. Celkom to na mňa pasovalo.“
Ako ilustrátorka a grafická dizajnérka v tvorbe stavia na jednoduchosť, spontánnosť a predovšetkým hravosť, ktorú by si podľa nej mali ľudia udržiavať a pestovať.
Ilustrátorka Tina Minor:
Úspech by mal prísť do 5 rokov, inak opustite loď
Spolupracovala napríklad so značkou Curaprox, Abraka, Pískacie, Pucle, českým Forbes, Standart magazínom, no vytvorila tiež ilustrácie pre titul Mica: Dobrodružstvá mačiek z Liptovského Hrádku. „Veľmi ma bavia spolupráce s Knižnicou pre mládež mesta Košice. S nimi robievam na vianočnom katalógu. Tento rok som pre nich pracovala aj na informačných značeniach do knižnice,“ hovorí.
S radosťou spomína aj na projekty Book Park alebo Konferenciu (ne)obyčajných rodičov, ktorú pripravovala s občianskym združením Čítajme si spolu.
Za svoj najväčší doterajší úspech mladá ilustrátorka a grafická dizajnérka považuje titul o 50 významných ženách našej histórie. Foto: archív respondentky
Na jednom z najväčších projektov svojej kariéry však pracovala tento rok. Ide o knihu Superženy, ktorú napísala Andrea Kellö Žačoková a vydal ju Slovart. „Andrea ma oslovila a neskôr jej napadlo, že by som okrem ilustrácií mohla riešiť aj dizajn. Mohla som to uchopiť ako celok a zladiť to,“ vysvetľuje Zuzana.
Téma výnimočných žien jej bola blízka, takže spoluprácu na titule, ktorý sa venuje 50 ženským osobnostiam, ktoré boli priekopníčkami vo svojich profesiách alebo urobili niečo mimoriadne, nemohla odmietnuť. A vlastne ani nechcela.
Medzi konkurentmi sa nesnaží vyčnievať
Zuzana sleduje i to, čo sa deje na slovenskej scéne v oblastiach ilustrátorstva a grafického dizajnu. „Na Slovensku je veľa zaujímavých a šikovných ľudí. Vychádza tiež mnoho pekných ilustrovaných kníh,“ opisuje Zuzana Bartová. V dave konkurencie sa sama vyčnievať nesnaží, vlastne prezrádza, že skoro vôbec. Chce byť sama sebou a tvoriť s láskou. Na svojej práci označuje za dôležité pestovať si s klientmi dobré vzťahy, pomáhať im a byť poruke.
Takéto ilustrácie pripravila Zuzana pre knihu Superženy. Foto: archív respondentky
Inšpiráciu pre vlastnú tvorbu čerpá z prostredia. „Sledujem a pozorujem, čo všetko vidím okolo seba. Aj na internete je toho veľa. Čítam knihy, počúvam podcasty,“ dopĺňa. Niekedy sa nápady objavia i znenazdajky, no pri práci zažíva tiež momenty, keď jej už po dokončení projektu napadne, čo ďalšie ešte mohla urobiť. „Je toho veľa. Tých vplyvov a podnetov, ktoré ma inšpirujú,“ dodáva.
Wildflower momentálne finalizuje ďalší katalóg s knižnými tipmi pre deti i dospelých pre už spomínanú Knižnicu pre mládež mesta Košice, ktorý nesie názov Vianočná knižka sa otvára – Najlepšie detské knihy roka 2019. Zároveň tiež spolupracuje s grafickým štúdiom Malina na ilustráciách pre adventné trhy v Trnave. „Mám rozrobených viac vecí,“ upresňuje. Keď sa nad tým pozastavíme a opýtame sa, ako to všetko vlastne stíha, tak sa len pousmeje a skromne odvetí: „Celkom sa to dá. Len si to musím dobre naplánovať.“
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk