Vladislav Miklušičák si sám vyrobil drevoobrábací stroj, pomocou ktorého tvorí rozmerné drevené ornamentálne obrazy. „Zanney vzniklo ako hoby projekt po mojom návrate z Írska, kde som niekoľko rokov študoval a pracoval. Rád robím manuálne, rád hľadám logické riešenia vecí a využívam kreativitu. Tento projekt bol príležitosťou spojiť všetko dokopy,“ hovorí autor jedinečných obrazov, aké len ťažko nájdete v strednej Európe.
V profesijnom živote Vladislava Miklušičáka sa prelína technické zameranie s umeleckým. Vyštudoval obnoviteľné energie, neskôr udržateľné energie na írskom Limerick Institute of Technology. Pracoval v hernom odvetví ako programátor v slovenskom štúdiu Pixel Federation, ako grafik a animátor pre už neexistujúcu českú firmu Illusion softworks alebo 3D vizualizátor v írskom architektonickom štúdiu.
Aktuálne sa podieľa na rôznych elektrických a elektronických projektoch pre slovenskú firmu Formlab. Pracuje na mnohých ďalších zákazkách, no posledných päť rokov sa stíha venovať aj vlastnému projektu Zanney.
Ecocapsule predstavili ľudovejší model.
Eko domček bude obsahovať aj niekoľko noviniek
Ako sa vlastne dostal od grafiky a programovania k ručnej práci? Na návšteve obchodu s výrobkami z Ázie si všimol veľký drevený ornamentálny obraz, ktorý v ňom zanechal silný dojem. Štýl sa mu však nepáčil, čo ho inšpirovalo k výrobe vlastného diela. No kúpa hotového stroja potrebného na výrobu takýchto obrazov bola v tom období nad jeho finančné možnosti, preto sa pustil do výroby vlastného drevoobrábajúceho CNC (computer numerical control) stroja.
Frustrujúce začiatky
„Stroj som navrhol tak, aby som ho vedel postaviť s použitím minimálneho množstva náradia (vŕtačky a rozbrusovačky), a tiež aby bol čo najpresnejší a rýchly,“ rozpráva Vladislav. Stroj staval postupne, nakupoval súčiastky, z ktorých skladal menšie časti. Počiatočnú investíciu odhaduje na 6000 eur. „Samotné zloženie stroja netrvalo dlhšie ako mesiac, ale potreboval som aj čas na opravy a dolaďovanie.“
Záujem o čerstvú kozmetiku Mylo prevyšuje výrobnú kapacitu.
Aj napriek kríze počítajú s rastom tržieb
Tvorca značky Zanney však priznáva, že začiatky výroby obrazov boli frustrujúce. „Mám pocit, že keď nemáte s niečím skúsenosť, tak pri každom kroku tvorby nastane problém. Od programov, v ktorých som navrhoval motívy, cez vytváranie dráh na vyrezávanie, kde sa s každým ďalším obrazom veľmi dlho menili rýchlosti a spôsoby vyrezávania. Menilo sa poradie použitia nástrojov a typy nástrojov, kým som doladil samotný proces,“ spomína.
Dodáva, že okrem toho boli problémy aj s nerovnosťou materiálov či lámavosťou. „Stávalo sa, že stroj zlyhal a obraz nedokončil. Vyrobený obraz mal chybu, ktorú očividne spôsoboval stroj, a nevedel som prísť na to, čo sa deje. Niekedy mi bolo doslova do plaču.“ Dnes už má Vladislav ustálený systém aj procesy.
Výroba obrazu strojom trvá aj 30 hodín. Foto: archív Zanney
Výroba takéhoto obrazu však aj napriek pomoci stroja trvá pomerne dlho. Pri tvorbe obrazu, ktorý má rozmer 1 x 1 meter, môže Vladislav Miklušičák pri stroji stráviť aj 30 hodín čistého času.
Obrazy Zanney nie sú na zákazku
Na obrazy používa Vladislav rôzne materiály ako preglejku, laťovku či škárovku. Najviac pracuje s preglejkou z buku a brezy s povrchovou dyhou z exotických materiálov ako wenge alebo meranti, ktoré si necháva vyrábať na zákazku.
„Každý ďalší obraz je tak trochu zázrak, keďže vždy mám pocit, že ďalší už nebude. Všetky motívy totiž majú, nazvime to, svoju mágiu. Sú spojené s nejakou zaujímavou legendou alebo výrazným symbolom, a tak často už neviem, čo ďalšie také podobné by sa dalo ešte vyobraziť,“ hovorí autor o hľadaní nových ornamentov.
Vladislav hovorí, že možnosti jeho tvorby sú obmedzené. „Nie každý tvar je možné vytvoriť, lebo obraz ako celok musí držať spolu a zároveň vytvárať rozoznateľný motív. Ale potom príde moment, keď si všimnete niečo, čo vo vás zarezonuje a už to len čaká, kým príde čas položiť to ,na papier‘.“
Ako Vladislav vysvetľuje, výroba ornamentálnych drevených obrazov je aj so strojom náročná, preto nerobieva obrazy na zákazku. Zanney si svojich fanúšikov už našiel aj bez toho. Jedným z nich je štúdio jogy Yoga House. Donedávna jeho obrazy zdobili steny aj v bratislavskej kaviarni Delight Caffé.
Ornamentálny obraz dotvára atmosféru v bratislavskom štúdiu jogy Yoga House. Foto: Erik Goldschmidt
Pracuje na novom stroji
Na margo toho, prečo svoje obrazy nevyrába len ručne, tvorca značky Zanney odpovedá: „Čistá ručná výroba je úžasná vec, niektorí umelci robia neuveriteľné veci, ale v mojom prípade by to bez stroja nešlo. Čas strávený výrobou takéhoto obrazu by bol jednoducho príliš dlhý, a tak by bol obraz cenovo nedostupný. Netreba však podceňovať ani strojovú prácu, tá totiž jednoducho nahrádza ťažkú ľudskú prácu a dokáže veci, ktoré by sme bez nej nemali.“ Aj napriek tomu, ani on sa nevyhne ručnej práci, keďže musí každý obraz ešte brúsiť, čistiť, lakovať či opravovať drobnosti pred tým, ako bude úplne hotový.
V budúcnosti by chcel vyrábať menšie obrazy, s iným nástrojom a spôsobom, ktorý by vytváral odlišný efekt. Preto sa posledné dva roky venuje ďalšiemu novému stroju, ktorý dokáže inteligentne poskladať mozaiky. „Prvotná myšlienka bola zužitkovať polámané dlaždice. Dnes mám už hotový stroj, ktorý z materiálu, aký mu dáte, či už dlaždice alebo kamienky, vie sám vytvárať mozaiky. Vie pracovať v rôznych štýloch a farbách. A po dokončení obrazu si ho vie sám popozerať a upraviť miesta, ktoré by sa dali spraviť lepšie,“ dodáva Vladislav Miklušičák.
Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk