Na Akadémiu výtvarných umení v Prahe ho neprijali pre nedostatok talentu. O pár rokov neskôr bol však považovaný za jedného z najbohatších prvorepublikových umelcov, ktorý si išiel vlastnou cestou bez ohľadu na prijatie okolia. Zdeněk Rykr sa narodil pred 120 rokmi, 26. októbra 1900.
Bol to muž plný paradoxov. Jeho ilustráciu na obale čokoládovej tyčinky Kofila pozná snáď každý, ale osud jeho tvorcu nie. Keď mal Rykr pred štyrmi rokmi vo Veľtržnom paláci veľkú výstavu venovanú svojmu životu a dielu, hovoril o ňom historik umenia Vojtěch Lahoda ako o tajuplnej postave českej umeleckej scény.
Zdeněk a továreň na čokoládu
V Lahodovej knihe Zdeněk Rykr a továreň na čokoládu je predstavený kreatívny svet tvorcu, ktorý má neuveriteľnú energiu, nikdy neustrnul a stále hľadal nové výzvy. A to sú presne vlastnosti, ktoré potrebujete k úspechu aj o 120 rokov neskôr.
Slovenský ilustrátor vdýchol nový život Harrymu Potterovi. Jeho dielo ocenili aj ľudia od Rowlingovej
„Ak v súčasnosti verejnosť aj niečo vie o Zděnkovi Rykrovi, potom žiaľ stále len nepriamo. Väčšinou jej nič nehovoria ani jeho diela, ani jeho osud, môže však poznať postavičku z čokoládovej tyčinky Kofila. Mnoho konzumentov tejto lahodnej cukrovinky netuší, že autorom grafického návrhu Kofila, rovnako prevádzkového písma Orion alebo orionskej hviezdy, je práve Rykr. Jeho väzba k továrni na čokoládu bola v českom prostredí natoľko výnimočná, že sa stala hlavným motívom publikácie,“ píše Vojtěch Lahoda.
Foto: archív Nestlé
Hlavný reklamný stratég
Rykr bol pre Orion niečím, čo by sme dnes pomenovali ako hlavný stratég vizuálnej identity. Umelec mal iba 21 rokov, keď začal pracovať pre firmu nazvanú Výroba orientálnych cukroviniek na Kráľovských Vinohradoch.
Legíny z rybárskych sietí. Mladá podnikateľka vymenila svet luxusnej módy za udržateľný biznis
Navrhol pre ňu aj logo: štvorcípovú hviezdu, a to hneď v prvý deň, čo sa s vedením dohodli na spolupráci. Firma sa vďaka tomu premenovala na krátke a dobre zapamätateľné „Orion“. Teda značku, ktorú dobre poznáme doteraz.
Foto: archív Nestlé
Neskôr začal Rykr spolupracovať aj s ďalšími priemyselnými gigantmi vtedajšej éry: s Baťom, Škodou i Zátkou.
Kúzlo protikladov i závisť kolegov
Zdeněk Rykr mal od nich angažmán celých 20 rokov, ale zároveň sa venoval vlastnej tvorbe. Bol v nej konzervatívny i avantgardný zároveň, skúšal nové smery. Kvôli tomu mu bolo vyčítané, že nemá jasný autorský rukopis, pretože si nedrží len jeden štýl. V jednom rozhovore, tiež dnes už zosnulý historik Lahoda hovoril o závisti, ktorá z tunajších umeleckých kruhov k Rykrovi smerovala.
Od undergroundových koncertov po grafické tričká. Značka Dear friends je o limitovaných edíciách
Bol totiž kreatívny, odvážny a túžil dobyť svet. Zároveň bol vďaka svojmu angažmánu pre Orion jedným z najbohatších tvorcov svojej doby, ale aj tak bol solitér a outsider v kruhoch prvorepublikovej bohémy. Úspech mal ale v osobnom živote, oženil sa so spisovateľkou Miladou Součkovou a ilustroval jej zbierky.
Radšej smrť ako skončiť v pazúroch gestapa
Život Zděnka Rykra skončil na jeho vlastný popud: 15. januára roku 1940, keď skočil pod vlak na Barrandove. Hovorilo sa, že dôvod bol strach z gestapa, ktoré odhalilo, že sa Rykr ako riaditeľ Prvej reklamnej a inzertnej spoločnosti snažil zachrániť pred deportáciou do koncentračných táborov svojich židovských kolegov. Nacisti tento zámer odhalili a mali chystať Rykrovo zatknutie.
Len 40 rokov tak trval život výtvarníka, ktorého ilustrácie pozná každý, ale meno a životnú cestu takmer nikto.
Článok vyšiel v českej verzii magazínu Forbes, autorkou je redaktorka Anna Nosková.
Našli ste chybu? Napíšte na editori@forbes.sk