Veľkorozmerná site-specific inštalácia CROPS dotvára verejný priestor SKY PARKu na Továrenskej ulici v Bratislave. Svojím precíznym spracovaním pozýva divákov na nezvyčajné predstavenie.
Samotné slovo CROPS v preklade znamená plod. A práve plodmi, rastlinami a stromami sa nechal pri svojej tvorbe inšpirovať autor Ašot Haas. „Využil som prírodné zákonitosti, ktoré sú všade okolo nás. Preto som vytiahol základné tvary plodov a dal ich do striktných geometrických tvarov,“ vysvetľuje Haas.
Toto dielo nadväzuje na okolité objekty v perspektíve, a tak sa prihovára publiku vždy novým spôsobom a novou kompozíciou. Záleží od miesta a uhlu pohľadu. „Využil som kontrast medzi kódmi, ktoré vidíme v prírode, a našimi umelými kódmi, ktoré vytvárame softvérom,“ tvrdí Ašot Haas, autor inštalácie CROPS.
Jeho diela navzájom komunikujú
Inštalácie vytvárajú zakaždým úplne iný obraz v závislosti od miesta, z ktorého sa divák na dielo pozerá. Ich pôdorys je presne vypočítaný. Jednotlivé prvky sú poukladané v dvojiciach alebo trojiciach. Každý segment má v sebe zariadenie, aby mohli navzájom komunikovať aj na základe svojej výšky a rozpätia. Tak spolu vytvárajú rôzne animácie. Dôležitú úlohu zohráva animácia svetla, ktorá dopĺňa inštaláciu a umocňuje vizuálny dojem.
-
-
Veľkorozmerná site-specific inštalácia CROPS dotvára verejný priestor SKY PARKu na Továrenskej ulici v Bratislave. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Inštalácie vytvárajú zakaždým úplne iný obraz v závislosti od miesta, z ktorého sa divák na dielo pozerá. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Dielo je vyrobené pomocou 3D printu a materiálu, ktorý je odolný voči vysokým zmenám teplôt, ktoré sa môžu v strednej Európe meniť. Samotné nasvietenie animácií zabezpečuje technológia LED RGB v kombinácii s bluetooth ovládačmi. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Každý segment má v sebe zariadenie, aby mohli navzájom komunikovať aj na základe svojej výšky a rozpätia. Tak spolu vytvárajú rôzne animácie. Zdroj foto: Archív Tatra banky
Samotné nasvietenie animácií zabezpečuje technológia LED RGB v kombinácii s bluetooth ovládačmi. „Okrem svetla by mohlo mať dielo schopnosť reagovať aj na zmenu počasia, ročné obdobie a teplotu,“ hovorí A. Haas. Dielo je vyrobené pomocou 3D printu a materiálu, ktorý je odolný voči vysokým zmenám teplôt, ktoré sa môžu v strednej Európe meniť až do rozpätia viac ako 50 stupňov. Do budúcnosti sa počíta aj s aplikáciou, pomocou ktorej by divák mohol sám riadiť animácie.
Dielo CROPS verejnosti priniesla Tatra banka, ktorá aktívne prispieva k rozvoju spoločnosti a chce jej tak vrátiť časť svojho úspechu. „Týmto počinom nadväzujeme na našu snahu kultivovať svet okolo nás, ktorého sme súčasťou, a prinášať spoločnosti hodnoty, ktoré tu ostanú aj pre budúce generácie,“ hovorí Michal Liday, predseda Správnej rady Nadácie Tatra banky, generálny riaditeľ a predseda predstavenstva Tatra banky. Je to v krátkom čase už druhé dielo, ktoré banka prináša celej spoločnosti. Koncom minulého roka zakúpili do zbierky Slovenskej národnej galérie dielo Time Capsule od významného slovenského umelca Romana Ondaka.
Realitu sa snaží chápať v kontraste k bežnému vnímaniu
Ašot Haas patrí k jedným z najúspešnejších autorov svojej generácie. Svoj výtvarný program stavia na geometricko-konštruktivistických princípoch. Kľúčové pre jeho tvorbu je narábanie s priestorom a rôznymi premenami, ktoré realizuje súbežne vo viacerých umeleckých oblastiach: od maľby, grafiky, sochárstva cez kybernetické a interaktívne umenie až po videoart. „Ašot Haas má svojím inovatívnym prístupom k tvorbe a využívaniu nových technológií silné prepojenie na značku Tatra banka. Je nesmierne talentovaný a predovšetkým ojedinele všestranný umelec na slovenskej scéne. Tvorí diela nielen do interiéru, ale aj exteriéru. Keďže priestor vyžadoval okrem nadčasového dizajnu aj odolnosť voči počasiu a ďalším externalitám, osloviť ho na túto spoluprácu bola jednoznačná voľba,“ hovorí Milada Halová, riaditeľka odboru brand managementu. Haas s Tatra bankou spolupracoval aj v minulosti, keď na minimalistickom dizajne kreditnej karty Visa Platinum vytvoril 3D efekt.
Autor inštalácie CROPS, Ašot Haas. Zdroj foto: Aleš Vojtášk
Umelec hovorí, že rád v tvorbe uplatňuje princípy, kde sa samotné dielo stáva nástrojom na realizáciu ďalších diel. „Snažím sa zmapovať súčasnú dobu pomocou rôznych technológií, hardvérových alebo softvérových,“ vysvetľuje. Každé jeho dielo tak rozpráva svoj príbeh, zvyčajne však netradičným spôsobom. „Snažím sa zaujať diváka na základe vizuálu a osloviť ho tak, že sa začne zaujímať o samotný princíp. Nielen ako je dielo urobené, ale aj prečo, čo symbolizuje a vysvetľuje,“ hovorí A. Haas.
Umenie pre všetkých
Umenie A. Haas vníma ako niečo, čo vzniká na základe citových hodnôt. Niečo, čo z nás robí ľudí. „Keď prestaneme vnímať umenie v spojení s citovými hodnotami, tak sa z nás stanú roboty,“ hovorí Haas. Podľa neho nám má umenie odpovedať na to, prečo sme tu a čo je naším poslaním. Ak nebudeme poznať minulosť, nepochopíme prítomnosť a nebudeme vedieť predpovedať budúcnosť.
Výtvarné umenie vo verejnom priestore má podľa výtvarníka dotvárať architektúru a charakterizovať danú stavbu. „Má byť nielen v galériách, určené pre úzku skupinu ľudí, ale dostať sa k širokej verejnosti,“ vysvetľuje. Podľa neho nám chýba komunikácia viacerých strán, štátu, samospráv, developerov, výtvarníkov. „Verejné umenie dotvára samotný priestor, dáva mu dušu,“ hovorí umelec.