„Klasické tréningové aplikácie a videá riešia až druhý problém, ktorý ľudia s cvičením majú. To, že nevedia, podľa čoho a ako cvičiť,“ hovorí pre Forbes.sk bývalý výkonnostný cyklista Pavol Banáš. „Lenže ten prvý a najzásadnejší problém, s ktorým sa trápi väčšina populácie, je, že sa ľuďom jednoducho cvičiť nechce.“
Práve tento problém sa rozhodol riešiť vďaka interaktívnej hre Vyskilluj. Ide o spojenie fyzických tréningov s hernými a seriálovými prvkami. Autor projektu ho opisuje ako „Netflix na cvičenie“.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako funguje webová aplikácia Vyskilluj, ktorá má k športu prilákať aj nešportovcov?
- Čo je to gamifikácia?
- Ako Pavlovi Banášovi s vývojom aplikácie pomohli skúsenosti z vrcholovej cyklistiky?
- Kedy sa Vyskilluj dostane na trh?
- Ako by aplikácia mohla motivovať aj deti, ktoré cez pandémiu na šport zanevreli?
Súčasťou príbehu
Ako Vyskilluj funguje?
Je to tréningová aplikácia, do ktorej sa užívateľ prihlási pomocou svojho konta, vyberie si, ktorý šport by chcel trénovať, respektíve príbeh, ktorého hlavným hrdinom by sa chcel stať. Následne ho čakajú kapitoly príbehu, podobne, ako keď sledujete seriál.
Každá kapitola znamená jeden tréning. Užívateľ teda dostane konkrétne cviky a tréningové inštrukcie ako v bežnej tréningovej aplikácii. Budú však súčasťou pútavého príbehu. Intenzita cvičenia sa v príbehu postupne stupňuje.
Vysvetliť to je trochu náročné bez toho, aby to človek videl. Neznáme startupové veci je najjednoduchšie prirovnať k niečomu, čo už existuje a funguje. Ale podľa môjho prieskumu neexistuje nič, čo by sa podobalo. Zvyknem ľuďom hovoriť, že je to Netflix na cvičenie.
Od Netflixu človek očakáva pútavé príbehy. Aké „seriály“ môžeme čakať od Vyskilluj?
V tejto fáze obsah len testujeme a vylepšujeme. Určite by som tam chcel príbehy z prostredia záchranných zložiek – napríklad požiar budovy. Zaujímavé pre takýto projekt sú príbehy, v ktorých sa užívateľ stane hrdinom zachraňujúcim svet. Ale tieto témy sú atraktívne len pre určitú skupinu ľudí.
Aby to nebolo len pre fanúšikov akčných filmov, chcem využiť aj dokumentárne motívy, napríklad životopisné príbehy známych športovcov. Tiež máme pripravený koncept príbehov s charitatívnym rozmerom, v ktorých cvičením priamo pomáhaš.
Bez výhovoriek
Váš projekt zatiaľ funguje v testovacej verzii. Hovorili ste, že nič podobné neexistuje ani vo svete. Ako ste to vymysleli?
Nápad na Vyskilluj vznikol ešte pred pandémiou. Vtedy som tento projekt plánoval spustiť v úplne inom formáte. Zistil som, že na Slovensku chýba niečo, podľa čoho by ľudia mohli systematicky cvičiť doma.
Webová aplikácia zatiaľ funguje v testovacej verzii. Zdroj foto: archív Pavla Banáša
Digitálne trénovanie u nás pokrývala vtedy iba jedna firma, ktorej cieľovou skupinou boli len ženy. Začal som si o tejto téme zisťovať viac, vznikli aj prvé videá. A keď prišla pandémia, povedal som si, že by to mohol byť správny čas na zrealizovanie projektu.
A potom?
V decembri 2020 sme teda spustili prvé Vyskilluj. Krátko na to však prišla druhá vlna, v ktorej do online prostredia prešli v podstate všetci tréneri. Trh s tréningovými videami bol viac ako presýtený. Napriek tomu sa nám podarilo získať prvých zákazníkov, ale nebolo to celkom také, aké som chcel.
Po testovacej fáze sme teda tento produkt stopli a ja som začal riešiť, čo ďalej. Vtedy som pri ďalšom výskume zákazníckeho správania zistil, že klasické tréningové aplikácie a videá riešia až druhý problém, ktorý ľudia s cvičením majú. To, že nevedia, podľa čoho a ako cvičiť.
Lenže ten prvý a najzásadnejší problém, s ktorým sa trápi väčšina populácie, je, že sa ľuďom jednoducho cvičiť nechce. Drvivá väčšina ľudí si racionálne uvedomuje, že cvičenie je dôležité. Chcú byť zdraví, dobre vyzerať, mať kondíciu, ale napriek tomu necvičia. Nechce sa im. Vyhovárajú sa, že nemajú čas, že to nevedia… A to všetko preto, že ich to nebaví.
Začal som teda hľadať spôsob, ako z cvičenia urobiť aktivitu, do ktorej by sa ani takíto ľudia nemuseli nútiť. A tak som objavil čaro gamifikácie.
Gamifikácia
Čo je gamifikácia?
To je koncept, podľa ktorého, keď do niečoho, čo primárne nie je hrou, pridáme herné prvky, ľudí to začne baviť.
Gamifikácia sa dá využiť prakticky kdekoľvek a je to aj skvelý spôsob ako nešportovcom zatraktívniť šport. Urobil som si k tomu interné výskumy, rozhovory, preštudoval som si vedecké štúdie a vytvoril som Vyskilluj v takej podobe, v akej je teraz.
Hovorili ste, že ste si robili interný výskum. Aké má aplikácia zatiaľ ohlasy?
Kombinácia tréningu, seriálu a videohry ľudí zatiaľ veľmi baví. Sledovanie seriálu baví asi každého. Skôr sa musíme nútiť, aby sme pri seriáloch nepresedeli celý deň. Tento efekt vtiahnutia do deja chcem s Vyskilluj preniesť aj na cvičenie.
Gamifikácia je nepochybne budúcnosť v mnohých oblastiach života, otázne je, či je už teraz správny čas na jej využitie. Pri výskumoch a testoch som sa často cítil, ako keby som ľuďom v roku 2003 vysvetľoval, čo sú sociálne siete.
Záujem chce autor Vyskilluj zistiť aj vďaka crowdfundingu. Zdroj foto: archív Pavla Banáša
Peniaze z crowdfundingu
To je zrejme aj jeden z dôvodov, pre ktoré ste sa rozhodli vývoj Vyskilluj financovať cez crowdfunding.
Áno. Jedným z dôvodov, pre ktorý ľudia volia crowdfunding je, že majú nápad, na ktorého realizáciu potrebujú získať financie. To je do istej miery aj môj prípad, keďže výroba seriálov bude produkčne pomerne nákladná a ani technické riešenie aplikácie nie je úplne lacná záležitosť.
Ale primárny dôvod, pre ktorý som sa pre crowdfunding rozhodol, je spätná väzba od potenciálnych predplatiteľov.
Mal som už aj viacero rozhovorov s investormi rizikového kapitálu. V podstate od všetkých som mal pozitívnu odozvu. Ak crowdfunding bude úspešný, tento rok spustíme aplikáciu s prvými príbehmi.
Na čo presne plánujete využiť peniaze z crowdfundingu?
Časť peňazí pôjde určite na ďalší technologický vývoj. Druhá zasa na produkciu seriálov, čiže hercov, lokality, rekvizity a podobne.
Zbierku sme však na nejaký čas pozastavili. Platforma Donio, na ktorej crowdfunding mám, spustila kampaň Kto pomôže Ukrajine. Nebolo by správne súperiť o darcov s takouto zbierkou.
Z cyklistu videomaker
Plánujete spolupracovať s niektorou produkčnou spoločnosťou?
Sám som videomaker a práve diela s príbehom boli od začiatku mojou srdcovkou. Vo Vyskilluj chcem teda interný produkčný tím a prvé tréningové seriály si chcem aj sám režírovať.
Počas dospievania som jazdil Slovenský pohár v cestnej cyklistike. Každý deň som absolvoval niekoľkohodinový tréning. Celý môj život sa točil len okolo školy a tréningov. No popritom som sa začal venovať tvorbe videí, ktorá ma bavila tak veľmi, že som v maturitnom ročníku s profesionálnou cyklistikou skončil. Tvorbe videí sa profesionálne venujem doteraz.
Ako vám v projekte pomohli skúsenosti z vrcholového športu a videotvorby?
Práve táto kombinácia znalostí tréningového procesu a videotvorby bola hlavným impulzom pre koncept tréningových seriálov. Spojiť tréning s príbehom tak, aby to dávalo zmysel z pohľadu cvičenia a aj z pohľadu dramaturgie príbehu, nie je jednoduché. Práve v tom mi veľmi pomáha, že chápem fungovanie oboch týchto zložiek.
Pavol Banáš sa roky venoval cyklistike na vrcholovej úrovni. Zdroj foto: archív Pavla Banáša
Zároveň vidím, aké náročné je tento koncept niekomu vysvetliť bez toho, aby si to mohol reálne vyskúšať. To, že to viem kreovať sám v sebe, je obrovská výhoda.
Na akomkoľvek zariadení
Kto vám s vývojom doteraz pomohol?
Do prvého Vyskilluj som zapojil trénera boxu aj dvoch fyzioterapeutov. Pripravovali sme aj detskú sekciu s jednou pani učiteľkou.
Dnes spolupracujem s programátorom Martinom Polákom, ktorý mi pomáha s technickou stránkou. Ide teda o pokrytie troch častí projektu – technickej, tréningovej a kreatívnej.
Priblížme si ešte viac tú technickú stránku. Aké zariadenia človek potrebuje, aby si zahral Vyskilluj?
Iba akékoľvek inteligentné zariadenie, ktoré má internetový prehliadač. S programátorom sme riešili, o akú úroveň interakcie medzi aplikáciou a užívateľom by malo ísť. Nakoniec sme sa rozhodli, že pomocou technológií nebudeme merať, či užívatelia cviky naozaj robia.
Iné ako hra na konzole
Prečo?
Hier športom je už na trhu relatívne dosť. Je to spojenie hernej konzoly s 3D kamerou a senzormi. V týchto prípadoch však ide primárne o hru a šport už je len akýsi doplnok. Namiesto toho, aby človek ovládal niečo game padom, ovláda to tak, že sa postaví a dvihne ruku či nohu.
Vyskilluj bude stále v prvom rade tréningová aplikácia, s dôrazom na správny a zmysluplný tréning. Čiže užívateľ absolvuje plnohodnotný tréning prispôsobený jeho aktuálne kondícii. Ak by sa naň pozeral osobný tréner, nemal by spoznať, že pri tréningu plní nejaké misie. To je hlavný rozdiel medzi pohybovými hrami z konzol.
K hre bude užívateľom stačiť akékoľvek smart zariadenie. Zdroj foto: archív Pavla Banáša
Na druhej strane užívateľ bude príbehom pohltený tak, že si ani neuvedomí, koľko cvikov už absolvoval. Plnohodnotný tréning odcvičí bez toho, aby sa musel ku každému cviku nútiť. To je zase rozdiel medzi Vyskilluj a tradičnými tréningovými aplikáciami či videami.
Nemá to byť tak, že človek namiesto cvičenia desať minút pozerá video, potom spraví desať drepov a ďalších päť minút pozerá video. Aj bežný tréning má určité cykly. Strieda sa fyzická aktivita s prestávkami.
Na tento tréningový cyklus bude napasovaný aj príbeh vo Vyskilluj. Príbeh bude mať teda podobu takzvaných cutscén, ktoré sú známe aj z videohier.
Ktorým športom sa budú môcť užívatelia venovať vďaka Vyskilluj?
Zatiaľ plánujeme fitness cvičenia, ktoré sú vhodné prakticky pre každého. Stupeň intenzity sa bude prispôsobovať ich kondícii. Potom box a fyzioterapia pre ľudí s konkrétnym zdravotným problémom.
Každý človek by mal najprv absolvovať všeobecný tréning, podľa ktorého by sa mal naučiť aplikáciu používať. Zároveň vďaka nemu otestuje svoju kondíciu, aby si vedel dobre zvoliť náročnosť cvikov.
Box je na toto veľmi zaujímavý. Tým, že je to bojový šport, dá sa dobre kombinovať s akčným príbehom. Ďalším vhodným športom sú napríklad aj beh alebo cyklistika.
Nechcem, aby ľudia s Vyskilluj cvičili iba doma pred televízorom. Chcel by som do príbehu zakomponovať aj tréningy v exteriéri.
Jasné, že nikto nebude vonku behať tak, že bude pozerať do telefónu. Pri týchto tréningoch budú užívatelia dostávať len hlasové pokyny do slúchadiel.
Pomoc digitálnej generácii
Hovorili ste o rôznych úrovniach kondície. Kto je teda primárnou cieľovou skupinou?
Teraz sú to najmä teenageri a mladí dospelí. Oni trávia veľa času v digitálnom prostredí a myslím si, že je pre nich Vyskilluj najatraktívnejšie. Obmenou príbehov by som však neskôr rád cielil aj na starších užívateľov.
V budúcnosti by som sa chcel zamerať aj na škôlkarov a deti na prvom stupni. Pre nich je hranie sa prirodzené. Je to digitálna generácia, ktorá má aj po dlhom období dištančného vzdelávania veľký problém s pohybom. Rodičia ich často ani nedokážu dostať von.
Primárnou cieľovou skupinou sú teenageri a mladí dospelí. Neskôr by však rád oslovil aj deti či starších. Zdroj foto: archív Pavla Banáša
Šport neposkytuje také množstvo a intenzitu podnetov ako digitálny svet. Pre mladšiu generáciu je preto čoraz menej atraktívny. Pandémia a zavreté športoviská tento fenomén ešte viac zvýraznili.
Z môjho okolia viem, že s cvičením majú veľké problémy aj deti, ktoré pred pandémiou športovali denne a celé dni trávili vonku. Je to smutné. Myslím si, že Vyskilluj by mohlo pomôcť tento negatívny vývoj zvrátiť a ukázať, že šport má svoje miesto aj v digitálnej dobe.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk