Erik Šille je jedným z najvýraznejších protagonistov súčasného slovenského umenia a nositeľom mnohých prestížnych ocenení. Profesionálne sa venuje maľbe, grafike a tvorbe objektov.
Prečo je podľa vás vôbec dôležité umenie?
Myslím si, že pomenovanie tvorby slovom “umenie” ho istým spôsobom robí elitárskym, a ono vôbec nemusí byť a ani nie je. Tvorba, a to akákoľvek štiepi návyky a je zrkadlom doby. Vstrebáva ju a filtruje. Mňa najsilnejšie diela dostávajú do katatonického stavu. Človek vidí v knihách, dielach, krojoch, filmoch či v architektúre seba a konfrontuje sa so svojou identitou a povahou v danom čase. Obdivujem každého, kto zápasí v dnešných časoch s tvorbou. Prečo? Pretože vôbec nemám dojem, že by bolo umenie v súčasnosti nejako obzvlášť dôležité pre ľudí.
-
-
Visa Electron Premium banking karta s dizajnom diela Erika Šilleho. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Erik Šille. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Dielo Spiaca voda II. – collapse. Zdroj foto: Archív Tatra banky
-
-
Erik Šille a jeho dielo na predstavení nových dizajnov kariet od Tatra banky. Zdroj foto: Archív Tatra banky
Vaše obrazy majú často až apokalyptický výraz. Čím vás takéto stvárnenie oslovuje?
Predovšetkým je to samotným faktom, že sa snažím reflektovať súčasný svet. Nepripadá mi ako svet z ružovej vaty, práve naopak. Nikdy som nemal záujem spríjemňovať obývacie izby malbičkou s tonalitou ku gauču.
Typické pre vašu tvorbu je aj využívanie komiksových postáv či znakov animovaného sveta. Čím vás komiks fascinuje?
Áno, som z generácie, ktorá zachytila komiks a silne ma ovplyvnil. Komiks totiž pracuje so skratkami a tie sú príznačné pre samotné maľby.
Ako vznikla idea diela Spiaca voda II. – collapse, ktoré je na karte?
Spiaca voda je séria diel, ktoré sa viažu k mýtu. Ten hovorí, že pokiaľ si naberiete vodu zo studne a nezamiešate si ju, privedie vám nejaké zdravotné, či iné problémy. V rôznych kultúrach sa viažu k spiacej vode rôzne mýty. To ma pohltilo a vedľa seba som kládol nadmieru výjavov. Konfrontujem sa tak so spoločenskou, s ekologickou a estetickou krízou, s konzumizmom, nadužitkom všetkého a všade, s vizuálnym smogom.