Martin Pomothy už ako tínedžer zbožňoval filmy a na tejto vášni napokon postavil biznis. Dnes má jeho Česko-slovenská filmová databáza (alebo ČSFD.cz) sto miliónov pozretí mesačne a patrí medzi najväčšie weby v Česku. On sám si pozrel tisíce titulov a stále ho to rovnako baví. Akurát si už viac vyberá.
Filmová databáza ČSFD.cz, ktorú Martin Pomothy založil v roku 2001, sa stále rozrastá. Jej pôvodná myšlienka pritom vôbec nebola biznisová.
Pomothy sa na prelome tisícročia živil ako filmový novinár, ktorý prispieval do rôznych médií, a stránky ČSFD vytvoril pre jemu podobných fanúšikov ako otvorenú platformu, na ktorej by mohli zverejňovať svoje názory na pozreté filmy, debatovať o nich a recenzovať ich.
Šesť rokov bez reklám
Že by sa tejto dobrovoľníckej zábavy fungujúcej na entuziazme všetkých zainteresovaných dal urobiť biznis, to Martinovi Pomothymu napadlo až zhruba po šiestich rokoch fungovania celej platformy.
„Až vtedy mi došlo, že keď na stránku pridám reklamu, získam peniaze na prvého zamestnanca a na ďalší rozvoj. Predtým som takto vôbec neuvažoval. Síce som nemal žiadne peniaze, ale vybudovanie webu vďaka tomu, že sa na ňom podieľali podobní nadšenci ako ja, v podstate nič nestálo, takže som to neriešil,“ usmieva sa spätne.
Dnes stojí ČSFD takmer výhradne na príjmoch zo zobrazovanej inzercie, ktorú web dokáže lokalizovať. Ročný obrat sa pohybuje okolo 42 miliónov českých korún (vyše 1,7 milióna eur) a jej majiteľ plánuje, že by sa čoskoro mohla dostať na päťdesiat miliónov korún, čo vôbec nie je zlé na firmu, ktorej náklady tvoria z hlavnej časti zamestnanci – dokopy dnes pre ČSFD pracuje necelá tridsiatka ľudí, no z nich sa v kancelárii stretáva len zhruba päť. Ostatní pracujú na rôzne úväzky z home office alebo zo zahraničia.
ČSFD navyše už roky nefunguje len online, v kine siete CineStar v pražskej štvrti Anděl má premietaciu sálu, kde sa hrajú filmy, ktoré majú na ČSFD hodnotenie vyššie než 70 percent. Navyše sa – hlavne v kine Atlas – konajú špeciálne ČSFD projekcie, kde sa v predpremiére premietajú filmy pre vybraných užívateľov.
Keď ste veľký filmový fanúšik, neuvažovali ste niekedy, že by ste filmársku brandžu aj študovali?
Samozrejme, že to pre mňa bolo lákavé. Uvažoval som aj o filmovej škole, ale vtedy som vôbec nemal možnosti, ako to napríklad finančne utiahnuť. Nechcel by som študovať na Slovensku ani v Česku, musel by som odísť do New Yorku alebo Los Angeles.
To je kinematografia, na ktorej som vyrastal. Lokálne produkcie ma až na výnimky príliš nebavia, nechcem sa vo filme pozerať na to, čo poznám. Chcem objavovať iné kultúry, iné svety.
V priebehu rokov ste sa však predsa len do filmu aktívne zapojili…
Česko vs Amerika
To je pravda, bol som koproducentom niekoľkých filmov a niekoľkokrát som si zahral v komparze. Bol som napríklad pri natáčaní prvého filmu Georgea Clooneyho Peacemaker. Clooney bol v tom čase slávny vďaka seriálu Pohotovosť, nebol to filmový herec. Vtedy som si ho vyfotil, pretože sa mi pozdával, poslal som tú snímku do Cinemy a oni mi ju vydali. (smeje sa)
Vravíte, že už v minulosti vás lákala Amerika. Je to dôvod, prečo dnes sčasti žijete na Floride?
Tam chodím hlavne preto, že nemám rád zimu. Keď musím začať nosiť dlhé nohavice, začínam byť menej šťastný… Preto odchádzam vždy v januári a vraciam sa začiatkom jari. Pracovať môžem ľahko aj na diaľku, ale vraciam sa do Česka rád, máme sa tu z mnohých pohľadov naozaj mimoriadne dobre.
Napríklad?
Česko je úžasne bezpečná krajina, v porovnaní s mnohými štátmi je tu čisto a príjemne. Navyše minimálne Praha je intelektuálne a kultúrne dosť na vysokej úrovni. Jediné, čo by som zlepšil, je český negativizmus. Je smutné, ako povahu národa ovplyvnil minulý režim.
Aj vy sám ste tiež takýmto spôsobom naladený?
Nemyslím si to, ja som už vyrastal s tým, že som sa upriamoval na západné hodnoty. Som pozitívny človek, len som na seba dosť prísny, preto aj teraz veľa pracujem, aby som mal pocit, že si zaslúžim odísť na Floridu. Chcem veci posúvať a potrebujem si ich „odmakať“.
Pre Netflix či Disney
Stále viac filmov sa natáča priamo pre platformy ako Netflix, Disney a ďalšie a vôbec sa nedostávajú do kín. Ako sa na tento trend pozeráte?
Podobný vývoj predpovedali hollywoodski vizionári už pred desiatimi rokmi. Televízie a domáce kiná idú technologicky stále dopredu a pozerať sa z vlastného kresla je pre mnohých ľudí pohodlné. A covid to len urýchlil. Kiná stále viac slúžia hlavne pre blockbustery a umelecké filmy, tam ten zážitok trebárs z IMAX nemôže nahradiť žiadna televízia.
Myslíte?
Som o tom presvedčený. Skvelý nedávny príklad, ktorý to potvrdzuje, je Top Gun. Nečakal som, že to bude až taký fenomén, ale ukázalo sa, že je to skutočne skvele namixovaný blockbuster, ktorý dokáže zasiahnuť obrovskú škálu divákov. Ten film má skrátka všetko, čo má mať: dokonalé technické prevedenie, pekných hercov, zapamätateľnú hudbu, akciu, romantiku, drámu… Všetci filmári točia primárne pre seba a najúspešnejší sú potom tí, ktorí okrem seba dokážu zasiahnuť ešte čo najširšie publikum – dobrým príkladom sú Steven Spielberg alebo James Cameron.
Film, na ktorý celý rok čakal
Na čo sa teraz v kine tešíte?
Úplne najviac na Babylon Damiena Chazella! Trojhodinová dekadentná, zbesilá jazda z čias raného Hollywoodu. Brad Pitt, Margot Robbie a ďalší hereckí miláčikovia v rukách najmladšieho z najtalentovanejších amerických filmárov. Verím, že to bude ten film, na ktorý som celý rok čakal. Zájdem si tiež na pokračovanie Avatara od Jamesa Camerona. Ani nie tak kvôli samotnému filmu, ale práve kvôli Cameronovi, ktorý bol vždy neuveriteľne inovatívny. Veď to bol on, kto prišiel s digitálom v Terminátorovi 2, Spielbergov Jurský park s dinosaurami prišiel až po ňom…
Celkovo sa dá povedať, že sa vždy teším na nové snímky tvorcov, ktorých mám rád, ako sú Tarantino, Scorsese, Cuarón, Inárritu, Paul Greengrass alebo Martin McDonagh. Ten bude mať tiež zaujímavú novinku The Banshees of Inisherin.
Hovorili ste, že českú produkciu cielene nesledujete. Je niekto, koho z nej uznávate?
Miloš Forman, a to aj keď som stále nevidel toho Amadea…
To je trochu „podpásovka“, Miloš Forman väčšinu života pracoval v Amerike.
Áno, z českých tvorcov zašiel najďalej. Bol brilantný, napríklad jeho Prelet nad kukučím hniezdom je absolútny masterpiece. Ale dobre, aby som zostal v Česku, mám rád napríklad Jana Svěráka, jeho staré filmy. Trebárs Akumulátor odo mňa dostal plný počet hviezdičiek, a to nedávam často. Za posledné roky som ho dal z českých filmov iba Spaľovačovi mŕtvol.
Autorkou článku je Zuzana Krajíčková.