„Bolo to ako mať superschopnosť, ktorá vám umožňuje komunikovať, tvoriť a spolupracovať s ľuďmi na celom svete,“ opisuje spoluprácu s technologickým gigantom CEO startupu MATSUKO Mária Virčíková.
Nedávno ste získali patent na holografickú komunikáciu na americkom trhu. Čo to znamená?
Americký patent na holografickú komunikáciu v reálnom čase pre nás okrem iného znamenal aj tri roky tvrdej práce. Aktuálne sme jediná firma s patentom na holografickú komunikáciu, na ktorú je potrebný iba telefón. Sníma vás predná kamera mobilu, na druhej strane je človek, ktorý má virtuálne zariadenie a vidí vás v 3D.
Vďaka nemu máme teraz na americkom trhu veľkú konkurenčnú výhodu. Umožňuje nám sprístupniť našu technológiu a otvára nové možnosti pre prácu, vzdelávanie, zdravotníctvo a ďalšie oblasti. Je to technológia, ktorá využíva umelú inteligenciu, aby vytvorila realistické trojrozmerné zobrazenia, ktoré presahujú rámec obyčajných avatarov.
Ako prebieha proces získavania patentov?
Spolupracovali sme s renomovanou americkou firmou, ktorá nám poskytla odborné poradenstvo a podporu v oblasti technologických patentov. Podávame žiadosť o patenty aj v Európe, ale aktuálne bol dôležitý najmä americký trh, keďže tu po prvýkrát uviedli na trh Apple Vision Pro.
Spoločne sme vykonali obsiahly prieskum existujúcich patentov naprieč univerzitami a veľkými firmami, ktoré majú podobné patenty, ako je napríklad Meta či Apple. Zistili sme, že nikto nikdy predtým niečo podobné nevymyslel s prostriedkami umelej inteligencie.
Vytvorili sme patentovú prihlášku, následne prišli pripomienky od amerického patentového úradu a v novembri 2023 nám bol udelený patent. Na základe neho sme následne podávali niekoľko ďalších patentových prihlášok na metódy umelej inteligencie, ktoré sa naň odvolávajú.
Prihlášky sú už jednoduchšie a rýchlejšie, pretože využívajú náš pôvodný patent ako základ. Napríklad Zoom prednedávnom zverejnil svoj vlastný patent, v ktorom cituje už náš patent a odvoláva sa naň.
Je to milé, lebo práve zakladateľ Zoomu nás inšpiroval využiť našu technológiu v komunikácii a jeho patent sa zaoberá spôsobom, akým sa dajú používať avatary v komunikácii, ale neponúka rovnakú úroveň realizmu.
Aký hardvér potrebuje druhý užívateľ, keď bude využívať vašu technológiu?
Teraz síce spolupracujeme s Apple, ale patent je zameraný na samotnú technológiu, netýka sa konkrétneho hardvérového zariadenia. Vezmeme 2D obraz z akejkoľvek kamery a cez našu AI technológiu vás vieme vykresliť do troch rozmerov v reálnom čase. Celý segment ale smeruje do B2B, na produktivitu či vzdelávanie a podobné riešenia.
Od operátorov k Apple
Kde sa doteraz využívala táto technológia?
Išlo o postupný vývoj. Najskôr sme robili hologramy z fotky a hľadali uplatnenie takto. Začali sme spolupracovať s kozmetickými spoločnosťami. V tom čase bol totiž trh iný ako teraz a neexistovalo také zariadenie ako Apple Vision Pro.
Postupne sme začali robiť hologramy na základe krátkych videí. Toto využil napríklad Deutsche Telekom, kedy ich generálny riaditeľ nahral krátke video a potom vítal svojich zamestnancov ako hologram. Išlo o menšie zákazky a až teraz dospela naša technológia do bodu, kedy sa používa pri reálnych telefonátoch. Prvý sa uskutočnil už minulý rok, kedy sme spolupracovali s americkými telekomunikačnými operátormi.
Potom vznikla spolupráca s Apple na ich okuliaroch Vision Pro?
Dlhšie sme vedeli, že Apple vyvíja vlastné zariadenie, ale nikto na svete netušil, kedy to oznámia. Oficiálne oznámenie prišlo až v júni 2023 počas keynote spustenia Apple Vision Pro, kedy otvorili dedikované Apple Dev Labs, programy pre vybraných vývojárov, ktorí majú prístup k hardvéru a podpore od Apple expertov.
Prihlásiť sa môže ktokoľvek na ich webovej stránke. Zároveň sme oslovili naše kontakty z predchádzajúcej spolupráce a ihneď sme dostali pozvanie už v začiatkoch do Apple Lab v Mníchove a neskôr v Londýne.
Začali ste priamo tam s implementáciou technológie MATSUKO do zariadenia?
Nepoznáme presné podmienky, ktoré si stanovilo Apple, ale boli sme medzi prvými ľuďmi na svete, ktorí mali v rukách Apple Vision Pro. Ich cieľom bolo získať partnerov na B2B segment, nechceli sa zameriavať iba na hry. Zážitok to bol úžasný!
Bolo to ako mať budúcnosť v rukách, zároveň mať magické okuliare, ktoré vám ukazujú, čo sa skrýva za realitou. Bolo to ako mať superschopnosť – komunikovať, tvoriť a spolupracovať s ľuďmi na celom svete.
Našu aplikáciu sme pripravili pre nich, ale nemohli sme otestovať celkovú funkcionalitu, pretože prototyp nemal všetky komponenty. Zariadenie sme kvôli bezpečnosti ani nemohli pripojiť na internet.
Vyvíjať produkt pre zariadenie, ktoré ešte nie je na trhu, nie je jednoduché. Pripojenie na internet je pre nás dôležité. Bez neho sme nevedeli otestovať, či všetko funguje tak, ako má. Práve pred pár dňami mi prišli okuliare do Košíc, a tak mám konečne možnosť aplikáciu otestovať a uskutočniť prvý hovor.
Čo urobíte s okuliarmi ako prvé?
Už mám zoznam ľudí, ktorí si ich prídu vyskúšať, takže Košice zažijú Apple Vision Pro. Nejakí ľudia nám písali, že našu aplikáciu skúšali, ale sami sme ešte nemali túto skúsenosť. V Apple Dev Labe sme sa nemohli pripojiť na internet, aby nenastal únik dát. Podpísali sme veľmi striktnú zmluvu o mlčanlivosti.
Koľko firiem spolupracovalo s Apple podobne ako vy?
V prvý deň vyšlo 600 aplikácií. Niektoré od obrovských firiem ako Disney a my sme boli medzi nimi. V Apple Dev Labe bolo asi desať firiem. Centrá boli po celom svete, v rámci Európy sme boli v Mníchove a Londýne.
Získali ste patent, ale čo konkurencia, ktorá má podobné riešenia?
Aj Apple má svoje riešenie, ktoré volá Persona, ale je kompatibilné iba s Apple Vision Pro. Rovnako má aj Meta svoje riešenie. S našou aplikáciou sa však môžete pripojiť z rôznych zariadení.
Pre ďalšie biznisy
Čo pre vás ako firmu znamená táto spolupráca z pohľadu biznisu. Ide o zákazku na mieru alebo so svojím know-how prispievate do Apple?
Nie je to o tom, že by nás kúpil Apple. Spolupracujeme aj s inými spoločnosťami, ktoré majú záujem o našu technológiu. Napríklad s firmou Qualcomm, ktorá vyrába čipy pre Lenovo. Z časti je to aj o prepájaní B2B zákazníkov, napríklad NVIDIA má zákazníkov, ktorí zasa potrebujú MATSUKO.
Kam to môže posunúť virtuálnu realitu, ktorú vyvíjate?
Doteraz bol svet voči virtuálnej realite skeptický. Apple nejde na trh s inováciami, pokiaľ trh nie je na ne pripravený, má premyslené načasovanie. Uvidíme, ako sa to bude vyvíjať ďalej, ale mnohé spoločnosti to posmelí urobiť ďalší krok v používaní podobných. Telefonica (O2) už oznámila, že spolu s nami uvedie na trh holografickú komunikáciu v roku 2026.
Sú na stole nejaké podobné spolupráce?
Na konci februára sa zúčastníme Mobile World Congress, kde každoročne predstavujeme naše nové partnerstvá v oblasti telekomunikácií. Jedným z našich partnerov je NVIDIA. Spolu s nimi vytvárame technológiu na báze generatívnej umelej inteligencie, ktorá umožňuje prenášať vysokokvalitné 3D objekty a hologramy ľudí, ktorí sa môžu navzájom vidieť a spolupracovať v reálnom čase, aj keď majú nasadené zariadenia typu Apple Vision Pro.
S firmou Qualcomm spolupracujeme na uvedení holografickej komunikácie na rôzne iné zariadenia. Intenzívne spolupracujeme s lídrami v telekomunikačnej oblasti, ktorí nechcú zmeškať vlnu tejto novej formy komunikácie.