Bol už takmer koniec roka 2018 a na Čingov padla tma. Pred jedným z penziónov v turistickej lokalite však bolo rušno. Podľa neskôr spísanej obžaloby vyliezla dvojica mužov na prvé poschodie a vypáčila okno, zatiaľ čo na nich čakal tretí muž v aute.
Zrejme išli na istotu. V hoteli v tom čase prespával filmový štáb, ktorý na východe nakrúcal dlhoočakávaný film.
Zoznam lupu bol nasledovný: notebooky, káble, SD karty, malá hotovosť, ale aj špeciálna filmárska technika.
Tri dekády čakania
Zlodeji notebook predali na parkovisku v Ružomberku za približne sto eur a peniaze potom prehrali v herni, ukázali súdne spisy. Škoda sa pre filmárov v tom čase vyšplhala na 14 500 eur a museli na čas pozastaviť nakrúcanie.
Išlo totiž o filmový štáb, ktorý sa v tom čase už niekoľko rokov boril s filmom Perinbaba a dva svety. „Bola by som veľmi rada, keby sa to našlo a niekto nám povedal, kde si to môžeme vyzdvihnúť,“ povedala v tom čase pred novinármi producentka filmu Deana Jakubisková.
Práve pokračovanie kultovej rozprávky sa do histórie slovenskej kinematografie zapíše nielen tým, že sa začalo nakrúcať 30 rokov po pôvodnom filme, ale aj okolnosťami svojho vzniku.
Perinbaba a dva svety sa napokon tento rok dostala do slovenských kín, no vytúženej premiére predchádzali produkčné „pôrodné“ bolesti.
Výrobu ambiciózneho projektu pribrzdila nielen spomínaná krádež či preloženie nakrúcania, no kapitolou samou o sebe sa stalo financovanie a nekonečné prekladanie premiéry snímky.
Práve hľadanie finančných zdrojov sa stalo akýmsi leitmotívom celej produkcie, v ktorej svoju zásadnú úlohu zohral aj napätý vzťah so slovenským Audiovizuálnym fondom.
Perinbaba je len jedna
Poďme však ešte na začiatok. Pokračovania kultovej rozprávky, ktorú Juraj Jakubisko vypustil do sveta v roku 1985, sa vraj fanúšikovia dožadovali roky.
Nakrúcanie pokračovania však malo v tom čase prvý vážny háčik – bola ním postava Perinbaby. V pôvodnej verzii ju stvárnila herečka Giulietta Masina, no tá v roku 1994 zomrela.
„Povedal mi, že si nevie predstaviť, že by ju hrala iná herečka. Ona je skrátka Perinbaba a žiadna iná herečka už Perinbaba nebude,“ tlmočila Jakubisková novinárom slová svojho manžela Juraja Jakubiska počas tlačovej besedy.
Postupne však napredovali možnosti filmových trikov, ktoré napokon ukázali režisérovi cestu, ako pomocou archívnych záberov a kumštu trikárov vdýchnuť život pôvodnej Perinbabe v pokračovaní aj niekoľko rokov po smrti jej hlavnej predstaviteľky.
Jakubisko „vykrádal“ sám seba
Prvá klapka sa síce plánovala na rok 2016, no stopy po námete druhej Perinbaby sa dajú odsledovať už do roku 2010.
V tom čase totiž Jakubisko žiadal slovenský Audiovizuálny fond o financie na rozprávku Niečo za niečo – Sedemnohý Lukáš. Fond rozprávke síce odklepol 15-tisíc eur, no v podobe, ako bola rozprávka opísaná v anotácii, nikdy nevznikla.
Jakubisko si ale ponechal inšpiráciu v hlave. Hlavný hrdina Lukáš, postava Lucie, symbol sedemrohého barana či tematika „niečo za niečo“ sa nakoniec pretavili do pokračovania Perinbaby.
„Juraj hovoril dve úžasné veci. ‚Najlepšie je vykrádať sám seba‘ a ‚Lepšie je dobre ukradnúť, ako hlúpo vymyslieť‘,“ zhrnula tento krok pre Forbes Jakubisková.
HONORÁR ZA SCENÁR
Otázkou na mieste je, čo sa stalo so spomínanou čiastkou 15-tisíc eur, ktorá bola filmárom pridelená fondom už pred 13 rokmi. Ako pripomenul v roku 2017 Plus 7 Dní, vyššie uvedená suma mala byť vyúčtovaná ako autorský honorár scenár k rozprávke, ktorého autorom bol práve Juraj Jakubisko.
„Nie ste povinný projekt realizovať. Prvá platba bola len na vývoj. A nie každý projekt, ktorý sa vyvíja, sa aj realizuje. Vývoj sme urobili, niekoľko rokov sme projekt nerealizovali, teraz sme začali,“ reagovala pre týždenník v roku 2017 Jakubisková.
Problémy s epopejou
Po plánovanej úvodnej klapke sa všetko začalo komplikovať, a to hneď na dvoch „frontoch“. Pre nedostatok snehu sa štáb rozhodol svoje plány preložiť na rok 2017. Výraznejšie to však začalo škrípať aj s financovaním projektu.
Ako ukazujú otvorené registre Audiovizuálneho fondu, v roku 2015 síce filmári dostali finančnú injekciu v sume 100-tisíc eur (ktoré si Jakubiskovci aj ponechali a využili na nakrútenie pokračovania Perinbaby), v roku 2016 už fond nedal zelenú hneď v dvoch prípadoch žiadostí.
Viacerí hodnotitelia projektu uvádzajú, že „znižujú kredit žiadateľa kvôli nevysporiadanému minulému projektu.“
Jakubisko už totiž v minulosti získal od fondu peniaze na rozbeh iného veľkého filmárskeho projektu z čias Veľkej Moravy, ten však nikdy nepretavil na filmové plátno. Tento „prešľap“ sa s ním ťahal ešte dlho a pri produkcii filmu Perinbaba a dva svety naň narážal opakovane.
NEKONEČNÉ PROBLÉMY S FINANCOVANÍM
Príbeh z čias Veľkej Moravy, ktorý chcel Jakubisko rozpracovať ako výpravný veľkofilm, mal viacero názvov – Slovanská epopej, Zabudnutý epos či Tisíc rokov samoty. Na tento projekt dostal od audiovizuálneho fondu minimálne 71 500 eur, ale ako neskôr poukázal vtedajší riaditeľ fondu Martin Šmatlák, tie nepoužili producenti na nakrúcanie, ale na prevádzku svojej firmy.
„V tejto súvislosti Audiovizuálny fond vyzval prijímateľa dotácie, aby vrátil uvedené finančné prostriedky v celej poskytnutej sume,“ okomentoval ešte v roku 2017 napätú situáciu vtedajší riaditeľ fondu Martin Šmatlák pre Plus 7 Dní. Výpravný film z čias Veľkej Moravy sa Jakubiskovi na plátna nikdy pretaviť nepodarilo.
Následne sa producenti uchádzali o ďalšiu dotáciu, tentokrát už na druhú Perinbabu, avšak podlžnosť z výpravného filmu o Veľkej Morave im stále podkopávala kredit v očiach hodnotiteľov. Tejto žiadosti nevyhovel štátny fond ani v roku 2017. Vyčítal producentom aj neprehľadný systém vo firmách, cez ktoré žiadali o príspevok.
V registroch fondu totiž svietia hneď tri firmy, v ktorých je Deana Jakubisková vedená ako konateľka. Jeden z hodnotiteľov, produkčný a vysokoškolský pedagóg Peter Svarinský, krútil ešte v roku 2017 hlavou nad žiadateľom príspevku, teda firmou JAKUBISKO FILM EUROPE Production s.r.o.
„Tento nový žiadateľ nahradil pôvodného žiadateľa Jakubisko Film Europe SR, s.r.o., ktorý má nevysporiadaný vzťah s Audiovizuálnym fondom, takže nemôže byť s ním uzatvorená žiadna zmluva o prípadnej podpore,“ uvádzal vo svojom posudku, v ktorom neodporúčal film podporiť. Takáto formálna výmena žiadateľov, aby sa vyriešil problém s podlžnosťou, je podľa neho sporná „právnická kľučka“. „Právne je to možno v poriadku, ale s takýmto postupom nemôžem vôbec súhlasiť.“
Napokon sa mal fond s filmármi po viacerých rozporoch dohodnúť na vyrovnaní, podľa týždenníka Plus 7 Dní k tomu došlo 15. augusta 2017. Nepriamo to potvrdilo aj súčasné vedenie fondu.
„Spoločnosť Deany Jakubiskovej mala ako žiadateľ o dotáciu vysporiadané všetky náležitosti voči fondu, inak by neboli žiadosti o poskytnutie dotácie pre film Perinbaba a dva svety zaradené do hodnotenia odborných komisií,“ okomentoval pre Forbes aktuálny riaditeľ Audiovizuálneho fondu Vladimír Burianek.
Otázny investor
Deana Jakubisková má na to celé ako producentka vlastné vysvetlenie. Veľkomoravský projekt podľa jej názoru padol najmä pre zle nastavený dotačný systém.
„Pokiaľ majoritný producent, ten kto vlastní práva – teda Češi a Slováci, naše dve firmy – nedostane adekvátnu podporu doma, tak nemôžu minoritní európski koproducenti žiadať (o podporu) zo svojich fondov,“ vysvetlila nedávno pre Forbes Jakubisková.
Polopatisticky povedané, ak film nedostane financie zo slovenského či českého fondu, nemôže mať nárok ani na peniaze zo zahraničia. A práve s tým Jakubiskovci rátali. Podľa Jakubiskovej mal mať veľkofilm podporu od amerického investora vo výške 23 miliónov dolárov, avšak ani na žiadosť Forbesu nespresnila, o koho išlo.
K obrej finančnej injekcii filmu ale nakoniec nedošlo, nielen pre nedostatok podpory na domácej pôde, ale vraj aj pre smrť samotného investora, vysvetlila producentka.
Ďalšie nápady na financovanie
Po preložení nakrúcania, naťahovačkami s Audiovizuálnym fondom, či krádeži techniky, filmári prikročili aj ku kurióznemu kroku, ako získať na projekt ďalšie financie. Koncom roka 2018 ohlásili online zbierku, tzv. crowdfunding, ktorým mohli fanúšikovia prispieť na vývoj dlho očakávaného filmu.
„Pre fanúšikov sme pripravili magické darčeky, akými sú repliky z filmu, dokonca som cez leto napísal rozprávkovú knižku Perinbaba, ktorá je plná nádherných obrázkov z filmu. To financovanie pokračovania skutočne nebolo jednoduché. Každý vyjadroval podporu, ale nikomu sa nechcelo film finančne podporiť,“ komentoval ešte v roku 2018 pre Nový Čas samotný Jakubisko.
Podľa denníka tak ľudia za príspevok mohli dostať ako dar filmový merchandise. Za 33 eur napríklad knihu s podpisom, za 280 eur repliku flauty a za 1 700 eur dokonca repliku vyskakovacej kosy.
Za najštedrejší finančný dar v hodnote 10-tisíc eur Jakubiskovci ponúkali aj spoločnú večeru, návštevu jedného dňa na pľaci a v štúdiu, ale aj ďalšie predmety ako tričká či knihy. Ako pripomína Denník N, celkovú sumu 10-tisíc eur sa filmárom nakoniec vyzbierať nepodarilo.
Keď napokon prišli peniaze
Napriek niekoľkoročným ťahaniciam s Audiovizuálnym fondom sa od neho Perinbaba dočkala podpory – hoci až po tom, čo si Jakubiskovci vysporiadali niekdajšie záväzky. Dokopy fond filmárom vyplatil medzi rokmi 2015 až 2019 na pokračovanie Perinbaby dotáciu štyrikrát, a to v celkovej hodnote 1,65 milióna eur.
Vo finále pokračovanie Perinbaby vzniklo v koprodukcii TV JOJ a Štúdia 727. To si však na proces tvorby filmu nesťažuje.
„Vývoj produkcie, ako aj samotné nakrúcanie a postprodukcia má svoje špecifiká a každý projekt potrebuje svoj vlastný čas, ktorý sme ako koproducent aj v tomto prípade filmu dopriali,“ okomentovala pre Forbes vedúca PR a hovorkyňa JOJ Group Lucia Tuhelová a dodala, že spolupráca s tímom Deany Jakubiskovej bola profesionálna.
Finančne film podporil aj český Státní fond kinematografie. Najprv v roku 2014 získal od českého fondu 300-tisíc českých korún (podľa vtedajšieho kurzu cca vyše 10-tisíc eur) na vývoj a nasledujúci rok šesť miliónov korún (zhruba 216-tisíc eur) na výrobu filmu. Peniaze na účet prišli filmárom vlani v júni, keď im po predložení vyúčtovania a vykonaní auditu český fond uznal náklady vo výške necelého 8,5 milióna korún (345-tisíc eur).
Jiří Vaněk, koordinátor komunikácie z českého Státního fondu kinematografie, Forbesu odkázal, že vratka je uznateľná až do výšky 20 percent nákladov minutých za produkciu na území Českej republiky. Podľa neho projekt Perinbaba a dva svety prešiel systémom fondu štandardne, podľa zákona a žiadne možné pnutie s filmármi nezaznamenali.
Trik na šetrenie
Tŕňom v päte tvorcov filmu sa stalo aj neustále prekladanie premiéry. Časový odklad nakoniec filmári využili na pretáčanie, či zdokonaľovanie počítačových trikov. Pôvodne mal byť film uvedený do kín už v roku 2019, no premiéra sa stopla a rok čo rok sa čakalo na comeback Perinbaby do kín.
Vo filme sa aj vďaka tomu objavilo niekoľko stoviek trikových záberov a ako supervízor na ne dohliadal Ladislav Dedík. Ten pre Forbes prezradil, že celkovo bolo pre snímku vytvorených 700 trikových záberov, z toho bolo vo finále využitých 615. Teda zo 107-minútového snímku sú triky v približne 45 minútach.
Ako prezradil expert na špeciálne efekty, práve pre niekoľkokrát posunutú premiéru sa mohli triky na filme viacnásobne prerábať. Dedík priznal, že samotná produkcia bola veľmi náročná, no základným stavebným kameňom bola takzvaná preproducia. Teda zjednodušene povedané: príprava na nakrúcanie.
„Veľká časť sa venovala preprodukcii, tomu, ako to celé vymyslieť. Ľahko sa totiž povie, že tu bude dedina, ktorá sa pohne, bude putovať a zmení polohu,“ opisuje Dedík. Naráža tak na jednu z trikovo najnáročnejších scén filmu, keď sa celé kráľovstvo presunie na iné miesto.
„Vymýšľalo sa, čo treba vlastne postaviť. Aké budú vysoké domy a budovy a ako sa budú otvárať strechy a podobne. To prebehlo v preprodukcii, pred natáčaním,“ podčiarkol ešte Dedík s tým, že množstvo času trávil brainstormingom nad jednotlivými scénami a mechanizmami aj s architektkou a scénografkou filmu Andreou Vrábelovou.
Jakubisko si skutočne naplánoval nákladný veľkofilm, sčasti za to mohla aj náročná postprodukcia. „Možno som to so svojou fantáziou prehnal, a tak svojich spolupracovníkov trápim,“ priznal ešte v roku 2018 Jakubisko v rozhovore pre Nový Čas.
Trikové sekvencie však dokázali filmárom ušetriť nemalú časť nákladov. Časť stavieb bola napríklad skonštruovaná po starom a zvyšok bol dorábaný počítačovými trikmi.
„Ani bočné domčeky nemali strechy, boli dorábané. Len na stavbe tých striech sa ušetrili desaťtisíce eur. Bol to trik na šetrenie. Budovy sa napríklad urobili do výšky pokiaľ hrali herci a zvyšok bol dorobený,“ vysvetlil Dedík pre Forbes.
Comeback!
Na plátna sa Jakubiskov veľkofilm dostal až tento rok v decembri. Dlhých 38 rokov od uvedenia jednotky. Boli za tým dva roky nakrúcania, viacnásobné odkladanie premiéry a 615 trikových záberov. To celé zhltlo rozpočet takmer štyri milióny eur, z toho 1,65 milióna eur od štátneho fondu.
Napriek komplikovanej situácii s financovaním súčasný šéf fondu Vladimír Burianek hodnotí spoluprácu s Jakubiskovcami na profesionálnej úrovni.
„Audiovizuálny fond s potešením prijal informáciu o doteraz niekoľkokrát odkladanej premiére filmovej rozprávky Perinbaba a dva svety a verím, že sa aj tento film zaradí k divácky nezabudnuteľným dielam slovenskej kinematografie, podobne ako pôvodný film Perinbaba a viaceré ďalšie filmy režiséra Juraja Jakubiska.“
Samotné uvedenie do kín so sebou nesie ale určitú trpkú bodku. Premiéry sa totiž nedožil okrem samotného režiséra Juraja Jakubiska ani spevák Miroslav Žbirka, ktorý naspieval pre film ústrednú pieseň, ani zabávač Dan Nekonečný, ktorý sa v snímke taktiež objavil.
Podľa teoretika popkultúry a pedagóga Juraja Malíčka sa pôvodnému filmu podarilo spojiť dva svety. V praxi tak uvidíme, či sa to podarí aj pokračovaniu kultovej rozprávky.
„Je to film, ktorý v sebe snúbi umelecké kvality a divácky potenciál. Ukazuje, že svet filmového umenia a komerčný svet nemusí byť od seba vzdialený a že sa dajú krásne spojiť,“ spomína na kvality pôvodného filmu Malíček.
Návštevnosť láme rekordy
Samotná Perinbaba a dva svety podľa kritikov zrejme veľkú dieru do sveta neurobí, čo dosvedčuje celkové hodnotenie filmu na agregátore diváckych recenzií ČSFD na úrovni 38 percent. Z hľadiska návštevnosti a zisku ale doslova kraľuje rebríčkom filmov v slovenských kinách.
Počas otváracieho víkendu novinku videlo 52 670 divákov, ukazujú dáta Únie filmových distribútorov Slovenska. Snímka tak za toto obdobie utŕžila 348 597 eur.
Do tohto počtu sú zarátaní diváci, ktorí si pozreli film ako v predpremiére, tak aj v premiére, ktorá 7. decembra vyslala Perinbabu na plátna slovenských kín.
Podľa portálu Kinema Perinbaba dominuje rebríčku filmov s najlepšou návštevnosťou v slovenských kinách za rok 2023. Porazila dokonca o necelú stovku lístkov aj kinohit Barbie, ktorý spôsobil ošiaľ aj u slovenských divákov.
Napriek rokom komplikovanej produkcie, producentka a Jakubiskova manželka Deana Jakubisková nepovažuje cestu filmu na plátna za problémovú. „Bola kreatívna a náročná, ale nie strastiplná.“