Martin Scorsese, Ridley Scott či Christopher Nolan. Rok 2023 bol plodný pre ostrieľaných filmových veteránov a diváci si tak mohli v kinosálach užiť dlho očakávané filmové blokbastre.
Ako sa hovorí, režiséri a produkčné megafirmy mienia a diváci menia, čo sa často odzrkadľuje aj v kasách samotných kín. Polopatisticky povedané, známe meno režiséra automaticky neznamená aj finančný úspech filmu.
Zatiaľ čo tento rok Scottov Napoleon či Vrahovia mesiaca kvetov Martina Scorseseho veľkú dieru z hľadiska tržieb neurobili, rebríčkom kraľoval sfilmovaný príbeh ikonickej hračky od Mattela, adaptácia hernej legendy, ale aj epický biografický kinohit.
„Čo si pamätám, tak ide o jeden z najsilnejších rokov,“ zhrnul pre Forbes teoretik popkultúry a pedagóg Juraj Malíček. Podľa experta ukázal aj aktuálny filmový ročník, že na ústupe je napríklad trend filmových komiksových adaptácií, ktorým minulé roky dominovalo najmä štúdio a vydavateľstvo Marvel.
„Ak by sme sa obzreli do minulosti, môžeme tento rok porovnať s rokom 1999, keď vznikli filmy ako Matrix či Klub bitkárov. Mám pocit, že rok 2023 je podobný s rokom 1999 v tom, že minimálne štyri alebo päť filmov tohto roku zostanú výrazne prítomné v dejinách kinematografie,“ okomentoval silný filmový rok Malíček.
„Bystrý blokbaster“ kraľuje rebríčkom ziskovosti
Na začiatku roku 2023 asi nikto nečakal, že svetové kiná ovládne „live action“ adaptácia ikonického brandu svetoznámej manufaktúry na hračky Mattel. Megaznačka zaexperimentovala a namiesto klasického sfilmovania príbehov bábiky Barbie prikročili k existenciálnej satire pod režisérskym vedením Grety Gerwig.
Zdá sa, že filmový a biznis experiment sa Mattelu vyplatil, filmová Barbie si už od uvedenia do kín uchmatla prvenstvo na čele rebríčkov najziskovejších filmov roka. Podľa webového agregátora filmových rebríčkov Box Office Mojo, Barbie s rozpočtom 145 miliónov dolárov aktuálne zarobila celosvetovo 1 441 816 150 dolárov, teda vyše 1,3 miliardy eur.
Barbie v Spojených štátoch počas otváracieho víkendu hrali v 4 243 kinách a zarobila vyše 160 miliónov dolárov, teda približne 148 miliónov eur. Len na porovnanie, na Slovensku sa počas otváracieho víkendu hrala v 77 kinách a odniesla si tržby 351 812 eur.
„Barbie je skrátka bystrý blokbaster. Nie je to síce úplne dobrý termín, no ide o univerzálny blokbaster, podobne ako Titanic. Môžete mu strašne veľa vecí vyčítať, ale len na vkusovej úrovni. Na remeselnej mu vytknúť nie je čo. Dá sa pokojne nadinterpretovať a veľmi dobre sa o ňom mudruje. Toto jednoznačne platí práve aj o Barbie,“ okomentoval pre Forbes Malíček.
Už v čase uvedenia Barbie do kín sa očakávalo, že sa zvýši predaj produktov samotného Mattela. Podľa medializovaných čísel sa firme podľa všetkého oplatil krok pristúpiť k adaptácii viac svojsky a progresívne. Podľa webu televízie CNN sa Mattelu podaril v treťom štvrťroku 2023 medziročný nárast čistých tržieb o 9 percent, konkrétne na 1,9 miliardy dolárov, teda okolo 1,7 miliardy eur.
Zdá sa, že úspech Barbie Mattel nakopol a už dnes plánuje „pretaviť“ do filmu viacero známych značiek. Dokopy sa bude snažiť sfilmovať ďalšie značky známe v hračkárskom segmente, ako sú American Doll, Hot Wheels či Masters of the Universe. Uvidíme, či sa Mattelu podarí zopakovať gigantický filmový a biznis úspech podobne ako pri ikonickej bábike.
Návrat talianskeho inštalatéra
Podobne ako Mattel, aj obria herná spoločnosť Nintendo v tomto roku prepožičala na plátna kín jednu zo svojich „vlajkových lodí“. Séria arkádových „plošinoviek“ o inštalatérovi s talianskym prízvukom a jeho bratovi sa zapísala do análov videohier a bolo len otázkou času, kedy príde aj na filmové plátna.
Po prepadáku Super Mario Bros z roku 1993 sa dvojica herných inštalatérov striebornému plátnu načas vyhýbala. V roku 2023 Mario a Luigi dorazili do kín, tentokrát v animovanej verzii. Najčerstvejšia filmová inkarnácia hernej legendy, v ktorej postavy nahovorili známi herci ako Chris Pratt, Seth Rogen či Jack Black, sa napokon Nintendu viac než vyplatila.
Z hľadiska celosvetových rebríčkov ziskovosti totiž obsadila druhé miesto a dýcha na krk práve filmovej Barbie od Mattela.
Celosvetovo tak celovečerný animák s rozpočtom okolo sto miliónov dolárov zarobil 1 361 427 971 dolárov, teda vyše 1,2 miliardy eur. Počas aprílového otváracieho víkendu bol Super Mario Bros v Spojených štátoch uvedený v 4 343 kinách a zarobil 146 361 865 dolárov, teda niečo vyše 132 miliónov eur.
Na Slovensku bola dvojica filmových inštalatérov v pestrofarebnej rovnošate uvedená v 66 kinách a v kasách kín diváci nechali počas víkendu 274 785 eur.
Návrat Nolana a biografického veľkofilmu
Zatiaľ čo Scottovi a Scorsesemu sa tento rok nepodarilo naplniť kasy kín zrejme tak, ako plánovali (celosvetovo: Napoleon – vyše 188 miliónov dolárov, Vrahovia mesiaca kvetov – vyše 156 miliónov), divákov sa podarilo nahnať do multiplexov ďalšiemu veľkému režisérovi.
Dlho očakávaný biografický veľkofilm Christophera Nolana, Oppenheiemer, dorazil do kín v ten istý deň ako Barbie, teda koncom júla tohto roku.
Režisér Počiatku, Tenetu či batmanovskej trilógie tak pretavil na plátna príbeh „otca“ atómovej bomby Roberta Oppenheimera. Opulentná biografická dráma s rozpočtom 100 miliónov dolárov tiež valcovala kiná a v rebríčkoch ziskovosti si odniesla bronzovú medailu.
Oppenheimer si tak doteraz celosvetovo zarobil takmer miliardu, a to 951 992 165 dolárov, v prepočte niečo vyše 860 miliónov eur. Počas otváracieho víkendu v Spojených štátoch bol Oppenheimer uvedený v 3 610 kinách a utŕžil 82 455 420 dolárov.
Na Slovensku si mohli diváci Nolanov epický trhák pozrieť prvý víkend v 72 kinách a zarobil 331 745 eur. Len na porovnanie Nolanov predposledný kúsok Tenet celosvetovo utŕžil vyše 365 miliónov dolárov a režisérovo slávne sci-fi Interstellar vyše 731 miliónov dolárov.
Fenomén Barbenheimer
Zaujímavosťou je, že síce Barbie a Oppenheimer stoja na opačnom žánrovom spektre, stali sa z nich krátko po premiére filmové „dvojičky“. Mohol za to napríklad aj rovnaký deň premiéry či vlna záujmu, vďaka ktorému vznikol fenomén s názvom Barbenheimer.
V čase uvedenia do kín (na Slovensku 20. júl) niektoré kiná naskočili na aktuálnu popkultúrnu vlnu a ponúkali divákom dvojpredstavenia Barbie a Oppenheimera.
„Bol to dobrý marketingový ťah,“ opisuje vznik filmového eventu Barbenheimer Juraj Malíček. Na základe prepojenia kinotrhákov fanúšikovia a satirické stránky začali ako na páse „sypať“ na sociálnych sieťach rôzne humorné koláže. Internet tak počas leta zavalila vlna fotovtipov, na ktorých autori spojili svet Roberta Oppnehiemera a pestrofarebné univerzum Mattela.
„Barbie aj Christopher Nolan sú fenomény aj mimo filmu. Barbie cez hračku a Nolan má povesť režiséra, ktorý spája art a divácku atraktivitu. Oba filmy tak boli veľmi očakávané,“ podotkol ešte k téme filmového fenoménu Malíček.
Nostalgická bodka za komiksovou trilógiou
Zatiaľ čo pred rokmi bol filmový fenomén zdieľaného vesmíru Marvel Cinematic Universe zárukou popcornovej zábavy a zárobku, aktuálne už povesť MCU kvalitatívne pokrivkáva. Ako naznačil aj Malíček, trend „komiksoviek“ ustupuje do úzadia, čo sa prejavuje nielen na jeho kritike, ale aj tržbách.
Zoberme si napríklad poslednú kino marvelovku Marvels, ktorá si počas otváracieho víkendu na účet pripísala vyše 46 miliónov dolárov. Ako upozornil portál Variety, ide o najslabší otvárací víkend z hľadiska tržieb naprieč celou franšízou MCU.
Záujem divákov začal opadať už pri štvrtej fáze, teda predposlednej kapitole komiksovo-filmového vesmíru. Negatívny trend sa držal značky aj pri piatej fáze. Tú akotak držala nad vodou tretia séria televízneho Lokiho a záverečná časť trilógie z portfólia MCU Strážcovia Galaxie.
Práve poslední Strážcovia zrejme zabrnkali na správnu nostalgickú strunu fanúšikov, čo sa odzrkadlilo aj na pokladniach kín. Tretí Strážcovia galaxie sa v rebríčku Mojo Box Office dostali v ziskovosti za rok 2023 na štvrtú priečku. Celosvetovo si tak pripísali na účet 845 555 777 dolárov, niečo vyše 764 miliónov eur.
V Spojených štátoch tak film mohli počas otváracieho víkendu diváci navštíviť v 4 450 kinách a zarobil 118 414 021 dolárov, teda asi 107 miliónov eur. Na Slovensku bolo zakončenie trilógie uvedené v 83 kinách a zarobilo 309 700 eur.
Prvá desiatka podľa ziskovosti
Do prvej päťky najziskovejších blokbasterov roku 2023 sa zapísala aj posledná časť nekonečnej franšízy Rýchlo a zbesilo s názvom Fast X. Desiaty prírastok do série si celosvetovo „uchmatol“ 704 709 660 dolárov, teda vyše 638 miliónov eur.
Do prvej desiatky v rebríčku sa ešte dostal Spider-Man: Across the Spider-Verse (celosvetovo: 690 516 673 dolárov, vyše 625 miliónov eur), Malá morská víla (celosvetovo 569 626 289 dolárov, vyše 515 miliónov eur), Mission Impossible: Odplata (celosvetovo: 567 535 383 dolárov, vyše 513 miliónov eur), animovaný film Elementy (celosvetovo: 496 176 105 dolárov, vyše 449 miliónov eur) a Ant-Man and the Wasp: Quantumánia (celosvetovo: 476 071 180 dolárov, vyše 431 miliónov eur).
Rok 2023 bol z pohľadu kinoprodukcie viac ako plodný a bohatý, no na dvere už klope rok 2024. Ten by tiež nemal v kvalite celovečerných filmov zostávať pozadu. Budúci rok by sa mal v kinách objaviť druhý diel filmovej Duny, ale aj plánovaný druhý Gladiátor od režiséra Ridleyho Scotta.
„Keď si rámcovo prejdem program premiér v roku 2024, je tam pár filmov, ktoré by mohli byť rovnako silné ako tie v tomto roku,“ podčiarkol ešte Malíček k budúcoročným filmovým plánom.