Hoci teploty neklesajú, leto sa blíži ku koncu. Našťastie si pre nás jeseň prichystala množstvo skvelých filmov, na ktoré sa môžeme tešiť v kinách aj na streamovacích platformách.
Po lete, ktoré ovládli dvaja velikáni Oppenheimer a Barbie, bude výber filmov medzi polovicou septembra a koncom novembra podstatne pestrejší.
Z benátskeho filmového festivalu sa ozývajú aj zvesti o vynikajúcich nových filmoch, ktoré buď v našich distribúcii neuvidíme, alebo ich príchod do našich kín zostáva zatiaľ nejasný.
Za zmienku stojí Glazerov údajný opus magnum Zone of Interest, nakrútený podľa románu nedávno zosnulého klasika Martina Amisa, alebo film Foe s obľubencom súčasnej kinematografie Paulom Mescalom a dlhodobo vyhľadávanou hviezdou Saorsie Ronan.
Z dôvodu súčasných štrajkov scenáristov a hercov v Amerike sa na marec presunul aj druhý diel Duny, pôvodne jeden z najočakávanejších filmov jesene. Tento rok podľa dostupných informácií neuvidíme ani historické životopisné filmy Priscilla od Sofie Coppoly a Ferrari od matadora Michaela Manna. Napriek tomu sa máme na čo tešiť.
Bod obnovy (v kinách od 21. septembra)
Už dlho sa hovorí o prvom českom sci-fi poslednej doby. Ohlasy sú rôzne. Od nadšenia až po skeptickejšie hlasy hovoriace o neoriginalite scenára, ktorá je čiastočne spôsobená dlhým procesom financovania. Uplynulo totiž veľa času, kým sa začalo natáčať.
Takmer všetci sa zhodujú na tom, že film je pútavý a má skvelý vizuál. Nezostáva nič iné, len si výsledok pozrieť v kinosále, kde výrazná štylizácia budúcnosti vynikne najlepšie.
Saw X (v kinách od 28. septembra)
Ďalším septembrovým filmovým trhákom bude desiaty prírastok do populárnej série takzvaných torture hororov Saw. Po nielen komerčnom, ale aj kritickom úspechu prvého dielu zostali pokračovania, ktorých stále pribúdalo, zatienené kvalitou jednotky. Ale sále boli desivé, a tak lákali ľudí do kín, ale s malým úspechom.
Režisér Kevin Greutert stojí aj za jedným z originálnejších hororov posledných rokov, Visions, a tento rok strihal strašidelný unikát Cobweb. Takže je šanca, že by mohlo ísť o príjemné prekvapenie a oživenie už otrepanej série Saw.
Reptile (6. októbra na Netflixe)
Jedným z najzaujímavejších vopred ohlásených filmov, ktoré sa objavia na streamovacích platformách, je Reptile. Debutový film úspešného režiséra hudobných videoklipov (napríklad pre Lorde, The Weeknd, Zayna Malika a Taylor Swift) je o brutálnej vražde realitného agenta.
V hlavných úlohách sa predstavia Benicio Del Toro, Justin Timberlake a Michael Pitt. Podľa ukážok by malo ísť o klasickú detektívku starého štýlu, ale v modernom prevedení. Takých nie je nikdy dosť, ak sú napísané dobre.
Citlivý človek (v kinách od 12. októbra)
Debutový celovečerný film Tomáša Kleina, adaptácia kontroverzného románu Jáchyma Topola, sa stretol s podobne rozporuplnými reakciami. Ak sa film aspoň čiastočne podobá predlohe, môžeme sa tešiť na divoké rozprávanie o ceste odnikiaľ nikam s hĺbavými otázkami o zmysle celého putovania.
Rok 2023 je pre českú kinematografiu plný experimentov – a aj keď niekedy nie sú také, ako divák očakával, sú zaujímavým odklonom od tradičných spôsobov rozprávania príbehu.
Killers of the flower moon (v kinách od 19. októbra)
Azda najočakávanejším filmom tejto jesene bude film Martina Scorseseho, 80-ročného filmového majstra. Killers of the flower moon podľa ukážok sľubujú dôkladnú sondu do duše Ameriky 20. rokov minulého storočia a vyvražďovanie pôvodných obyvateľov. Ohlasy z Cannes naše predpovede len potvrdzujú.
Čierne svedomie Spojených štátov bolo vždy témou, ktorú Scorsese miloval a podrobne skúmal. V hlavnej úlohe sa objaví Leonardo DiCaprio, ktorý s režisérom natočil svoj šiesty film, po boku Roberta DeNira a Brendana Frasera. Epické rozprávanie sa bude miešať s intímnym skúmaním postáv a spoločensko-politických otázok, ktoré sa vynárajú na povrch.
Anatómia pádu (v kinách od 19. októbra)
Anatómia pádu získala Zlatú palmu na filmovom festivale v Cannes. Film o spisovateľke, ktorej manžel zomrel za záhadných okolností, úspešne kombinuje veľmi obľúbený žáner procedurálnej kriminálnej drámy s náročnejšími témami, ktoré sa zaoberajú charakterovou štúdiou nejednoznačnej hrdinky.
Počas spomienkových momentov sa vracia k manželskému vzťahu a problémom, ktoré často zostávajú nevypovedané, až kým nie je neskoro. Anatómia, ktorá je lepšia ako minuloročný víťaz Zlatej palmy, miestami až banálny vo svojich posolstvách, balansuje na hranici medzi komerčne pútavým filmom a premysleným umením. Oplatí sa vidieť ho v kine.
Všetka tá krása a zabíjanie (v kinách od 2. novembra)
Minuloročný festivalový hit (v Benátkach získal Zlatého leva) sa v novembri dostane do našich kín a bola by škoda si ho nechať ujsť. Jediný dokumentárny film v tomto zozname sleduje niekoľkoročný boj slávnej newyorskej fotografky Nan Goldin a mnohých ľudí z jej okolia za to, aby zahanbili rodinu Sacklerovcov a ich multimiliardový podnik založený na farmaceutikách.
Najmä opioidy, o ktorých sa v posledných rokoch zistilo, že mnohé z nich boli v Amerike zámerne distribuované s cieľom vytvoriť závislosť, s ktorou Goldinová bojovala.
Jej osobná skúsenosť s liekom oxykodón, ale aj celoživotná vášeň bojovať proti nespravodlivosti (napríklad počas epidémie AIDS), je kľúčovou témou tohto silného, citlivého a vo všetkých aspektoch dôležitého filmu.
Päť nocí u Freddyho (v kinách od 2. novembra)
V ten istý deň vstupuje do kín oddychovejší film, hoci žáner filmu je horor. Aspoň nie je založený na skutočných úmrtiach a tragédiách. Úspešná značka Freddyho Kruegera, spáleného netvora, ktorý napáda naše sny a americké predmestia od 80. rokov minulého storočia, sa pokúsila o mnoho reštartov. Väčšinou neúspešne.
Novinka sľubuje nápaditejší scenár vychádzajúci z populárnej videohry a väčšiu úctu ku klasike, založenej na psychológii. Šanca je päťdesiat na päťdesiat, ale dúfajme, že v období Halloweenu sa návšteva kina oplatí.
Marvels (v kinách od 9. novembra)
Jediný marvelovský film v tomto zozname je lákavý vďaka režisérke Nii DaCosta, ktorá režírovala skvelý remake a pokračovanie kultového hororu Candyman. Jej svieži pohľad na klasiku a prenesenie do nového tisícročia, vrátane jedinečného pohľadu na súčasný trh s umením, sľubuje, že marvelovky by nemuseli byť len komerčným produktom na jedno použitie.
Možno nás čaká podobné sklamanie ako pri režisérke Chloe Zhao s jej filmom Eternals. DaCosta bude zároveň prvou Afroameričankou, ktorá bude režírovať marvelovku. Doterajšie ukážky sľubujú humor, ktorý by mohol pomôcť súčasnému komiksovému úpadku.
The Killer (na Netflixe od 10. novembra)
Podľa všetkých doterajších kritických reakcií ide o návrat Davida Finchera do prvej režisérskej ligy.
Dekonštrukcia gangsterského akčného žánru a la Drive alebo Le Samurai a precízne, odosobnené, ale z diaľky rovnako pôsobivé stvárnenie nájomného vraha v podaní Michaela Fassbendera, ktorý taktiež niekoľko rokov nehral v dobrom filme. Všetci sa naň tešíme, aj keď si ho žiaľ nebudeme môcť vychutnať v kine.
Napoleon (v kinách od 23. novembra)
Najväčším filmom konca jesene bude jednoznačne Napoleon Ridleyho Scotta, žijúcej filmovej legendy, ktorá stojí za mnohými historickými eposmi, zapísanými do dejín kinematografie zlatým písmom. Nehovoriac o kultových sci-fi filmoch ako Votrelec či Blade Runner.
V hlavnej úlohe sa objaví jeden z najlepších súčasných hercov Joaquin Phoenix a podľa režisérových posledných filmov si môžeme byť istí, že bude dostatočne akčný, napriek tomu, že Ridley Scott má osemdesiatpäť rokov.
O jeho vízii Napoleona zatiaľ veľa nevieme, ale ukážky sľubujú okrem veľkolepých bitiek aj podrobnejší náhľad do psychiky hlavného hrdinu a najmä do dobovej politiky a sociálnych problémov.
Autorom článku je Jan Jindřich Karásek z Frobes Česko.