Zabudnite na bežné plátno. Vo svete sa začínajú stavať okrúhle kiná, ponúkajúce šou podobnú virtuálnej realite. Česi sú pri tom – animátorské štúdio Krutart predáva svoj filmový hit od Japonska po Spojené štáty a mieri ešte ďalej.
Škrečok Elon nájde na svojej záhradke robota, spadnutého z vesmírnej lode. A premýšľa, ako ho dostať späť na obežnú dráhu. Jeho záhradka nemá plot, siaha odnikiaľ nikam. Nachádza sa totiž na obrovskom kupolovitom projekčnom plátne, ktoré poznáme napríklad z planetária.
Škrečok Elon – áno, ide o narážku na jedného z najbohatších ľudí planéty – je hlavnou postavou fulldome animovaného filmu 3–2–1 Start!, ktorý vznikol v Prahe a zájsť naň môžu deti už na piatich kontinentoch.
„Myslím, že sme našli dieru na trhu. Fulldome projekcii pre deti a rodiny sa venuje len päť firiem na svete,“ hovorí Martin Jůza, šéfujúci pražskému animátorskému štúdiu Krutart.
Projekcia, o ktorej hovorí, je zážitok podobný virtuálnej realite: kupolovité plátno vás obklopuje zo všetkých strán, ale dojmy môžete zdieľať s ďalšími ľuďmi, pretože spoločne sedíte v rovnakej sále. Najžiarivejším príkladom je novo otvorený dóm MSG Sphere v Las Vegas.
Krutart pre fulldome projekcie vyvíja a vyrába dobrodružné filmy so vzdelávacím presahom pre deti a rodičov. K odboru sa pritom dostali viac-menej náhodou, keď sa počas práce na inom projekte dali do reči s pracovníkom brnenského planetária.
„Väčšinou v planetáriách nájdeme zastaraný obsah, škaredé a často zložité veci bez príbehu, ktoré vyvíjali vedci a deti veľmi nebavia. Ako filmári sme v tom uvideli veľkú príležitosť – odraziť sa od vedeckých faktov, ale spracovať program filmárskym jazykom, vytvoriť pekné postavičky a okolo vystavať emotívny príbeh,“ opisuje Filip Veselý, pôvodnou profesiou filmový strihač.
S režisérom Martinom Jůzom sa poznajú zo štúdií animácie na Univerzite Tomáša Baťu a firmu Krutart založili pred deviatimi rokmi ešte s Jůzovou manželkou, scenáristkou a režisérkou Klárou Jůzovou. Pôvodne chceli točiť hrané reklamy, ale klientska práca ich nenapĺňala toľko ako vlastná tvorba.
V spolupráci s ilustrátormi Tomski a Polanski produkovali napríklad kreslený seriál Škarohlídi a snažili sa animáciu presadiť práve aj do reklamy.
„Na rozdiel od hraných spotov a filmov si môžete dovoliť animovať obrovský raketoplán alebo zo dňa na deň zmeniť hercov. Je tam oveľa viac tvorivej slobody,“ pochvaľuje si Filip Veselý.
Škarohlídi si hlavne na Facebooku našli skalných fanúšikov, ale zhruba 150-tisícová investícia (asi 6 000 eur) sa tvorcom nevrátila. Osemdielny seriál však poslúžil ako referencia pre veľké firmy. Krutart tvoril animovaný obsah napríklad aj pre Vodafone, Lego alebo energetické služby.
„Tým sme definitívne presedlali na animovanú tvorbu,“ spomína Veselý. Odbočkou bol len dokument Švéd v žigulíku, ktorý Krutart produkoval v spolupráci s Českou televíziou. Práve táto spolupráca im však priniesla zákazku na detský animovaný seriál Kosmix: pre stanicu Déčko vyrobili dokopy 52 dielov a seriál sa podarilo predať do mnohých krajín sveta.
A tu sa príbeh stáča späť k planetáriám. Prvé rešerše, networking a vývoj prototypov na fulldome projekciu začali kreatívci z Krutartu podnikať v roku 2019. Výroba pre kupolovité plátno sa od bežného filmu výrazne líši a tvorcovia priznávajú, že sa pri nej často zapotili.
„Je to stále nová technológia, neexistujú žiadne návody, všetko sme objavovali sami na kolene,“ konštatuje Veselý. Pôvodne chceli film urobiť rovno pre kupolu, ale testovanie v softvéri pre virtuálnu realitu aj priamo v planetáriu stále nevychádzalo.
„Museli sme sa vrátiť späť a film vyvinúť klasicky pre formát 16:9 a kupolu tam pridať neskôr ako efekt. Tento poznatok nás stál rok života,“ bilancuje.
Kupolovité plátno pritom predstavuje výzvu aj pre scenáristu. „Nemôžete napríklad pracovať s elementárnym filmovým rozprávacím prostriedkom, keď postavička odchádza zo záberu. Kupola, na rozdiel od bežného plátna, nekončí,“ pripomína.
„Musíte jej postaviť do cesty prekážku, za ktorou sa môže postavička schovať. Iná je aj práca s vedením pozornosti. Nemôžete postavičky rozmiestňovať veľmi ďaleko od seba, pretože divák by musel rýchlo šklbnúť krkom a preletieť očami napríklad desať metrov. Je potrebné dať príbehu čas, aby divák nemal pocit, že mu na obrej ploche niečo uniká,“ upozorňuje na tvorivé komplikácie.
Film 3–2–1 Štart! vyhral od predminulej premiéry väčšinu cien na medzinárodných fulldome festivaloch a Krutart motivoval k založeniu obchodného oddelenia, ktoré by film vyslalo do sveta.
Aktuálne majú uzavretých viac než 70 zmlúv v 24 krajinách sveta. Film sa okrem Európy premieta napríklad v Austrálii, na Novom Zélande, v Japonsku, Číne aj v Spojených štátoch.
„Je to kasový hit, máme skvelú spätnú väzbu od klientov a napríklad v Kodani alebo Singapure ide o najúspešnejší film v histórii týchto inštitúcií. Teraz ideme do tretieho roku predaja a minimálnu životnosť filmov na tomto trhu odhadujeme na päť rokov,“ pochvaľuje si Martin Jůza.
Vďaka fulldome produkcii poskočil obrat firmy medziročne o 42 percent a za minulý rok predstavoval vyše 20 miliónov korún (791-tisíc eur). Viac ako polovica príjmov pochádza zo zahraničia.
V Česku snímku kúpili planetáriá v Prahe, Brne, Plzni, Olomouci, Hradci Králové, Ostrave, Jindřichovom Hradci a tiež niekoľko menších školských alebo mobilných zariadení.
„Štve nás, že Česko má povesť subdodávateľa, čo platí aj pre animátorov. Sú to špičkoví profesionáli, ale v podstate animačné montovne, služobníci. Nevymýšľajú svoje veci, ale vyrábajú podľa zadania na zákazku, aj keď napríklad pre Hollywood,“ pripomína Filip Veselý.
„Nás baví, že kultúru vyrábame aj exportujeme. Zo srandy hovoríme, že sme nemecká Škodovka, robíme vývoj a obchod,“ dodáva v narážke, že sa im podarilo pokryť celý životný cyklus filmu.
V štúdiu Krutart pracuje 20 ľudí od scenáristov, režisérov, strihačov, kameramanov cez animátorov po obchodníkov. V prípade potreby si na výrobu daného projektu najímajú zhruba ďalších 15 animátorov.
„Myslím, že naše know-how je práve v schopnosti príbeh rozprávať aj predať,“ myslí si Veselý, ktorý sa nedávno v Spojených štátoch zišiel so zástupcami nového špičkového dómu MSG Sphere v Las Vegas.
„Po zhliadnutí nášho filmu za mnou prišiel ich šéf obsahu a povedal mi, že to bol najlepší film, čo kedy videl, a že s nimi musíme spolupracovať, naučiť ich storytelling pre dóm. Náš film pre deti má pre nich príliš malý zásah, v Sphere je 20-tisíc miest, veľmi široké publikum. Robia to skôr ako show, nie len púšťanie filmov,“ načrtáva Filip Veselý rysujúcu sa spoluprácu.
Aktuálne pracujú na ďalšom vlastnom fulldome projekte, ktorým je film Kde sa vzala Eva o vzniku života na Zemi. „Snímku pripravujeme pre najmodernejšiu technológiu LED projekcie. Naším partnerom je pražská hvezdáreň a planetárium, po rekonštrukcii bude mať najlepšiu projekčnú LED plochu na svete,“ tvrdí Martin Jůza.
Film je už teraz predpredaný do Nemecka, zároveň Krutart finalizuje investíciu od japonského distribútora a získal aj podporu od Štátneho fondu kinematografie. Rozpracovaná je aj ďalšia snímka 3–2–1 Na Mesiac!, o ktorú už prejavila záujem veľká časť klientov prvého filmu a premiéra je plánovaná spoločne so spustením misie NASA Artemis II na rok 2025.
Tvorcovia zároveň intenzívne hľadajú ďalšie námety. O partnerstvo prejavil záujem aj najväčší výrobca LED dome technológií, americká firma Cosm, ktorá bude otvárať okrúhle kiná v Dallase a Los Angeles.
„Ukazuje sa, že nie je až taký problém okrúhle kino postaviť, ale zatiaľ nie je veľa možností, čo v ňom púšťať. Uvažuje sa napríklad o streamovaní Formuly 1 alebo vypredaných zápasov MMA. My tu vidíme pre filmárov veľký potenciál, je to úplne nový trh,“ hovorí Jůza a netají sa tým, že pre firmu plánuje sebavedomý rast.
„Do troch rokov chceme obrat späťnásobiť. Môj sen je radšej kupovať zahraničných konkurentov než nechať sa kúpiť. Chceme sa stať jednotkou na trhu. A vo finále možno kúpime aj výrobcov technológií, pretože obsah môže byť v dlhodobejšom meradle cennejší ako technológia,“ uzatvára ambiciózne.
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorkou je Aneta Šaferová.