Režisér a producent Peter Bebjak nakrútil prvý slovenský horor, v kriminálkach je overeným esom a pre RTVS aktuálne pracuje na vianočnej rozprávke s názvom Vianočné želanie. Vo svojej práci vyhľadáva pestrosť, ktorá mu prináša nové výzvy. Nútia ho rozmýšľať a posúvajú jeho tvorbu. Peter Bebjak prežíva mimoriadne úspešné obdobie. Po minisérii Spravedlnost siahla hollywoodska produkčná spoločnosť Bena Afflecka a Matta Damona a uplynulý víkend film Čiara dominoval národným filmovým cenám Slnko v sieti, kde si ocenenie odniesol aj Bebjak za najlepšiu réžiu. Čiara bola vlani tiež najnavštevovanejším filmom v slovenských kinách s rekordným počtom divákov.
Nestáva sa často, aby Američania u nás nakupovali filmovú či televíznu tvorbu, vám sa to však podarilo a Spravedlnost si získala americkú produkčnú spoločnosť, ktorú vlastnia Matt Damon a Ben Affleck. Považujete to za úspech?
Hlavne to poteší, pretože, ako ste spomínali, nie je to obvyklá záležitosť. Je to pre nás povzbudenie, že veci, ktoré vymýšľame, si môže všimnúť aj niekto iný.
Čo to znamená pre váš miniseriál Spravedlnost, že ho pod seba zobrala americká produkcia?
Je to iný trh, na ktorom sú väčšie možnosti, väčšie financie. Keď tam urobia seriál alebo minisériu, zasiahne to celý svet. Keď urobíme seriál my, tak to má maximálne dopad na susednú krajinu, to je Česko alebo naopak z Česka na Slovensko. Netvrdím, že sa nepredávali seriály aj do Ázie, ale to boli vyrobené priame kusy. Toto je odkúpenie príbehu, scenárov, ktoré si budú upravovať a tie následne zrealizujú.
Môžete do toho procesu ešte nejakým spôsobom zasahovať?
V rámci zmluvy je možnosť, aby si pozvali tím konzultantov na samotnú realizáciu alebo predrealizáciu projektu.
Myslíte, že by tento úspech mohol byť takou retiazkou, ktorá potiahne vašu tvorbu do sveta?
Niekde sa musí urobiť prvý krok. Niekde musia zistiť, že existuje krajina, ako je Slovensko alebo “Česko-Slovensko”, pretože to je česko-slovenský projekt. Ak to pomôže a vytvorí sa záujem o tvorbu z našich končín, bolo by to pozitívne. Je to rozdielne oproti severskej seriálovej tvorbe, kde už kriminálne seriály zahraniční producenti očakávajú a vyhľadávajú ich. Ale k tomu sa aj severská televízna tvorba musela dopracovať a musela presvedčiť, že jej projekty majú potenciál osloviť divákov na celom svete.
Kriminálna tvorba bola dierou na trhu, využili ju
Hovorí sa najmä o americkej produkcii, že momentálne vznikajú lepšie seriály ako filmy, na slovenskom televíznom trhu je však kvalitný seriál skôr prekvapením, prečo?
Rozdiel je v trhu. V Amerike začali pre televízny trh robiť veľké mená, či už režijné alebo producentské. Potenciál seriálu alebo miniseriálu začal rezonovať u diváka a spustilo to veľký záujem. Do toho prišli spoločnosti, ako je Amazon, Netflix. U nás je to trošku zložitejšie. Konkurencia televízií alebo internetových ponúk nie je taká, aby mohli vznikať seriály, ktoré by búrali hranice o predstave, ako má úspešný televízny seriál vyzerať.
Kto nastavuje tieto hranice?
Zatiaľ ich nastavujú televízie a ľudia, ktorí rozhodujú v televíziách. Potrebujeme slobodnejší trh. V Amerike boli malé televízne spoločnosti zrazu odvážnejšie v rámci tém, vyhľadávali menšinové žánre a oslovovali svojich potenciálnych divákov. Vznikol boom a televízne seriály majú hodnotu kinofilmov.
Zažili ste pri svojich projektoch moment, keď ste sa rozhodovali, či spravíte z námetu seriál alebo film?
Áno. V podstate aj Spravedlnost som mal istým spôsobom vymyslenú ako film, ale nevidel som možnosť, ako ho presadiť v tunajších podmienkach do výroby. To znamená, ako získať na takýto film financie, napríklad od Audiovizuálneho fondu či RTVS. Vtedy sme sa rozhodli, že Spravedlnost ponúkneme Českej televízii ako minisériu.
Knižné kriminálky sa tešia na Slovensku mimoriadnej obľube, vy sa ako filmár tiež často pohybujete v tom fiktívnom kriminálnom prostredí. Myslíte si, že vám k úspechu pomohol aj fakt, že ste sa vrhli na niečo, čo tu predtým veľmi nebolo?
Áno, to bol základný princíp, ktorý sme využili, keď sme sa v rokoch 2004, 2005 rozhodli vytvoriť seriál Najväčšie kriminálne prípady Slovenska. Odtiaľ sa vlastne začína naša kriminálna tvorba. Tým pádom nás trošku aj televízie zaškatuľkovali v tom, že je to žáner, ktorý vieme robiť, hoci sme robili aj iné žánre.
Dá sa povedať, že ste sa účelovo vrhli na dieru na trhu?
Áno. Zo začiatku to bolo absolútne presne účelovo mierené. Chceli sme vytvoriť aj prvý kriminálny seriál. Najväčšie kriminálne prípady Slovenska nám dopomohli k tomu, aby sme dostali inšpiráciu, podnety, ako to môže vyzerať a dostali dôveru od televízie, že tento žáner môže fungovať. Vďaka sledovanosti Najväčších kriminálnych prípadov, v pomerne neskorých hodinách, pochopili, že potenciál a diera na trhu je aj v televíziách.
Ako sa cítite v tomto žánri ako tvorca, čo vám to ponúka?
Tým, že sme ich robili veľa, tak už vidím, že sa žáner vyvíja, posúva sa. Hľadajú sa nové spôsoby rozprávania, noví hrdinovia. Vidím to vo vývoji v Českej televízii, pretože tam sa nielen kriminálnych seriálov robí veľa. Producentské skupiny medzi sebou súťažia, kto prinesie zaujímavejší nápad. A to je dôležité, pretože to rozvíja kreativitu tímov.
Aktuálne pracujete na Karikovej Trhline, ako ste sa dostali k tomuto námetu?
Kedysi dávnejšie nás oslovil Jozef Karika a dal nám prečítať svoje veci, aby sme sa pozreli, či tam je niečo, čo by nás oslovilo. Medzi tým všetkým bola aj Trhlina. Zrazu prišiel jeden okamih, keď sme sa dozvedeli, že v JOJ-ke uvažujú , že by tento námet zrealizovali. V rovnakom čase sme prišli na to, že je to dobrý nápad. Je to kniha, ktorá má potenciál osloviť televízneho diváka, preto sme sa rozhodli ju spracovať ako minisériu na tri časti.
Marketing môže ovplyvniť diváka, aby si film pozrel, úspech mu nezaručí
Vaša Čiara žne úspechy. Okrem ocenení Slnko v sieti, ktoré získala cez víkend, bola aj divácky najnavštevovanejším filmom v slovenských kinách. Človek má potom prirodzene pocit, že filmárske prostredie na Slovensku sa zlepšuje, je to tak?
Ako všade vo svete, je nevyspytateľné. Nikdy neviete, čo zafunguje. Platí to aj v televíziách. Ako tvorca môžete byť presvedčený, že to, čo ponúkate, bude fungovať, že je to vec odsúdená na úspech. A zrazu zistíte, že pravý opak je pravdou. Je veľa vecí a okolností, ktoré môžu ovplyvniť výsledok vášho snaženia. V televízii úspech záleží od toho, kedy a ako je váš produkt nasadený, aké má promo, či sa ľudia dostanú k informácii, že takýto program alebo seriál sa ide vysielať. Dôležitá je konkurencia na ostatných kanáloch, ešte k tomu treba aj kúsok šťastia a potrebujete mať ťahač pre divákov. Toto všetko musí fungovať a vy máte úspech. Stačí, ak sa jedna vec podcení, alebo nedotiahne a zrazu sa môže dostaviť neúspech.
Do akej miery má marketing vplyv na dobré prijatie filmov zo strany diváka?
Do veľkej miery ovplyvňuje to, aby sa divák o ňom dozvedel, aby si mohol vytvoriť názor. A to je dôležité. Je veľa filmov, o ktorých diváci ani nevedia, že vznikli. A to je problém. Ak by sa k nim dostali, mali by možnosť sa rozhodnúť, či si ich pozrú alebo nie. Marketing vytvorí náladu, že si film diváci chcú pozrieť, ale čo bude nasledovať ďalej, závisí od výberu diváka. Neviete to veľmi ovplyvniť. Môžete film tlačiť, ale ak diváci medzi sebou šíria, že film či seriál je nepozerateľný alebo nudný, už nikoho ďalej nepresvedčíte, aby to pozeral.
Cítite pri svojej tvorbe akýsi tlak svojich predchádzajúcich úspechov, možno tlak verejnosti?
Nie je to tlak verejnosti. Má to byť v samom tvorcovi, že sa snaží posúvať svoje hranice. Nejde mi o to, aby môj ďalší film bol diváckym úspechom. Samozrejme, je to pridaná hodnota a človek sa z toho teší. Ide mi o to, aby sme kvalitatívne, ja aj moja tvorba, rástli, aby som nestagnoval. To je pre mňa dôležitejšie.
Čo vám pomáha na tejto ceste?
Zabudnúť na všetky tie úspechy.
Slovensko momentálne zažíva celkom turbulentné obdobie, myslíte si, že by si filmár z týchto udalostí mohol nájsť dobrý námet pre kriminálku?
Bohužiaľ, áno. Žijeme v takej dobe, že námetov na kriminálku je veľa, tak dúfam, že to bude mať úspešný koniec.
Máte rád dobré konce?
Dobré konce dávajú ľuďom nádej a to je podľa mňa dôležité.
Hlavná foto: Režisér a producent Peter Bebjak získal ocenenie Slnko v sieti za film Čiara, České levy zase ocenili minisériu Spravedlnost. Foto: Film Servis Festival Karlovy Vary