Zarobil milióny na svojich herných tituloch. Venoval sa vývoju univerzálnej AI. Teraz Slovák Marek Rosa spojil obe tieto sféry v hernej novinke AI People, v ktorej postavy ovláda umelá inteligencia.
Revolúcia a doslova game changer? Marek Rosa stojí za herným štúdiom Keen Software House, ktoré sídli v pražskej centrále aristokratického strihu známej aj ako Oranžérie.
Štúdio má vo svojom portfóliu herné taktické stratégie ako Space Engineers či Medieval Engineers, ktoré Rosovi priniesli financie aj na rozbeh ďalšieho projektu. Následne sa so svojím tímom začal venovať aj novej iniciatíve v podobe vývoja univerzálnej umelej inteligencie pod taktovkou spoločnosti GoodAI.
Posledné roky spojil biznis ambície s vývojárstvom AI a jeho ľudia pracovali na hernej novinke využívajúcej práve princípy umelej inteligencie. Po novom Rosa hru uviedol na trh a ľudia si môžu zahrať titul, v ktorom herné postavy nie sú „naskriptované“ vývojármi, ale sú plne ovládané umelou inteligenciou.
Sims, v ktorom ide o život
„AI People je hra so simulovanými hernými postavičkami, ktoré nazývame agenti alebo NPC-čka, podobne ako pri ChatGPT, a teda takzvaným veľkým jazykovým modelom umelej inteligencie,“ opísal Rosa pre Forbes v nedávnom rozhovore fungovanie pripravovaného titulu. Aktuálne je hra už dostupná v skúšobnej Alpha verzii.
Ako Rosa podčiarkol, hra vizuálom pripomína obľúbenú hernú sériu Sims, no zároveň prízvukuje, že oba tituly sú úplne odlišné. „Spája ich možno to, že obidve sú simuláciou. V realite to vyzerá tak, že agenti (NPC-čka, nehrateľné postavy, pozn. red.) sa môžu hráča na niečo opýtať alebo naopak. Je na nich, či odpovedia alebo nie,“ opisuje ďalej Rosa.
Po „lopate“ povedané, hra je simuláciou situácií na konkrétnom mieste, ako napríklad opustený ostrov, farma či napríklad bytový apartmán. Hlavnými protagonistami sú väčšinou trojica herných postáv a jednu z nich ovláda hráč.
Hráč si môže vybrať z vopred vytvoreného scenára a pomocou intuície tak prísť na kĺb tomu, čo je jeho pointou. Motívom mikropríbehu je napríklad milostný trojuholník, hráč v koži detektíva musí odhaliť vraha alebo zistiť, čo stojí za nebezpečným výskumom mikroorganizmu.
Hráč má na vyriešenie príbehovej kapitoly desať minút a musí interagovať s predmetmi, prostredím a samotnými NPC-čkami, teda postavami, ktoré v AI People ovláda umelá inteligencia.
„Môžete tak ísť k nejakej postave, kliknúť na ňu a začať sa s ňou rozprávať, alebo príde ona za vami a začne interagovať. Môže vám podať určitý predmet alebo vás aj napadnúť,“ vysvetlil v rozhovore Rosa.
Skúšobná verzia a menšie technické problémy
Aleš Janata pôsobiaci v GoodAI ako PR, Marketing & Community Specialist pre Forbes prezradil, že Alpha verzia hry je aktuálne určená len užšej skupinke hráčov, a to prednostne českým a slovenským médiám a komunite influencerov, ktorých vývojári oslovili.
„Možnosť registrácie umožňujeme vo vlnách, a to iba tým, ktorí sú na waiting liste. Presné číslo vám v súčasnej dobe nepoviem, ale je to zatiaľ okolo 100 ľudí. My sme však za to radi, pretože nám to umožňuje postupne testovať jednotlivé časti. V blízkej budúcnosti plánujeme rozšíriť naše marketingové akcie na globálnu úroveň, čo s veľkou pravdepodobnosťou priláka väčší počet záujemcov,“ opísal Janata.
Taktiež hovorí, že po uvedení hry na trh zatiaľ nedošlo k technickým prešľapom. Ako však dodáva, verejnosť a novinári narazili na určité menšie „bugy“, teda technické nedokonalosti v hre, ktoré podľa neho nemali vplyv na funkčnosť AI People.
„Tieto chyby boli väčšinou na úrovni komunikácie LLM modelov či vyskakovacích chybových hlášok, ktoré de facto nemajú žiadny účinok na hru,“ priblížil ešte Janata z Good AI.
Hru si už vyskúšal aj šéfredaktor slovenského herného portálu Sector Peter Dragula. „Pri postavách poháňaných AI cítiť, že už nie sú také obmedzené možnosťami reakcie a odpovedí, sú živšie a prirodzenejšie. Pritom sa stále vedia držať potrebnej témy, nadefinovaného charakteru postavy a rozprávať sa aj medzi sebou. Nie je to zatiaľ bez chýb, ale ukazuje to začiatok celej implementácie AI do NPC postáv. AI bude budúcnosťou v tejto oblasti,“ okomentoval Dragula pre Forbes. Zároveň dodal, že s podobnými technológiami experimentujú aj väčšie herné firmy.
Komunikácia aj v slovenčine
Zaujímavosťou je, že v hre môžu hráči komunikovať s NPC-čkami nielen anglickým jazykom, ale aj ďalšími, a to vrátane češtiny a slovenčiny. Herné postavy síce rozumejú slovenskému jazyku, no odpovedajú v angličtine.
Postavy majú problém opakovať písané príkazy v slovenčine či češtine a často dostávajú akúsi patinu „anglického prízvuku“. Práve vylepšenie komunikácie a hovoreného slova v cudzích jazykoch sa dostalo do plánov GoodAI, na ktorých chcú v budúcnosti pracovať.
„Dôležitá pre nás bude implementácia lokálnych jazykových modelov,“ podčiarkol Janata. Ako vývojársky tím pripomína, hra je síce už prístupná verejnosti, no stále je ešte vzdialená od svojej finálnej podoby.
Forma predplatného
Kapitolou samou o sebe je štýl „zakúpenia“ titulu bežnými hráčmi. AI People sa totiž nedá kúpiť jednorazovo ako hry v kamenných či online obchodoch. Rosova novinka sa dá aktuálne hrať prostredníctvom mesačného predplatného v hodnote desať eur.
„Predplatné poskytuje každý mesiac určité množstvo kreditov. Kredity pomáhajú systému správne fungovať, umožňujú generovať dynamické akcie a reakcie AI. Nepoužité kredity sa prevádzajú do ďalšieho mesiaca. Ak vyčerpáte svoje kredity pred koncom mesiaca, môžete si kúpiť ďalšie,“ opisuje systém Janata.
Prečo sa štúdio rozhodlo pre predplatné, vysvetlil Rosa v rozhovore ešte pred oficiálnym vydaním Alpha verzie hry.
„Dôvodom je, aby pokrylo náklady na infraštruktúru potrebnú na veľké jazykové modely. Pracujeme na verzii s lokálnym jazykovým modelom, ktorý bude bežať na počítači hráča. Pri tomto modeli budú náklady na infraštruktúru nulové. V tom prípade by sme urobili verziu, ktorá sa bude štandardne kupovať. Ak hráč bude chcieť prístup na kvalitnejší a novší cloudový jazykový model, tak si priplatí predplatné,“ vysvetlil pre Forbes Rosa.
Dragula zo Sectoru vníma predplatné ako určité mínus, no zároveň chápe, prečo k nemu vývojári prikročili. „Nie je to ideálne a môže to odrádzať, ale momentálne to je zrejme potrebné pre generovanie AI na vzdialených serveroch. Postupne čakáme, že hry tieto základné AI funkcie budú generovať priamo lokálne, keďže už začali vychádzať procesory s AI možnosťami,“ okomentoval herný novinár.
Šéf štúdia v rozhovore taktiež priznal, že do hry už nalial nemalé peniaze, a to niekoľko miliónov. „Do GoodAI som dal celkovo 13 až 14 miliónov dolárov a do AI People išli z tohto balíka približne tri milióny eur,“ konkretizoval.