Jeho kariéra dizajnéra začala už prakticky v detstve, keďže “vyrastal” v ateliéri svojho otca – sochára. Dnes robí Ivan Venkov luxusný dizajn pre klientov z celého sveta.
“Začínal som so svojimi vlastnými pokusmi v trinástich, skúšal som rôzne abstraktné formy, no trvalo mi roky, než som prišiel k niečomu, čo by dávalo zmysel,” hovorí Ivan o svojich prvých pokusoch. “Otec mi do toho síce nezasahoval, no keď bol ticho, vedel som, že pravdepodobne robím hlúposti,” dodal s úsmevom.
Sedem tipov, ako dostať (nielen) od dizajnéra to, čo chcete
Mladý Ivan Venkov sa postupne zlepšoval a po strednej škole mal vo svojom ďalšom smerovaní v podstate jasno. Aj preto sa rozhodol študovať dizajn v Bratislave, škola však bola podľa jeho slov “zložité prostredie pre uspokojivý vývoj”. V treťom ročníku ju opustil a rozhodol sa pre prácu na voľnej nohe.
Ázijská skúsenosť
Po určitej dobe sa Ivan vydal vyskúšať šťastie do Ázie. Pozval ho tam klient, ktorému sa zapáčila jeho tvorba. Postupne strávil v Číne pol roka, 5 mesiacov v Hongkongu a napokon jeden a pol mesiaca v Šanghaji. “Nevenoval som sa tam však produktovému dizajnu, skôr eventom,” tvrdí.
Medzi Ivanove najobľúbenejšie materiály patrí sklo – a to najmä pre jeho náročnosť. Foto: archív I.V.
“Bola to skúsenosť preverujúca moje schopnosti a hlavne trpezlivosť a rozvahu. Robil som prácu pre 2-3 ľudí a často som pracoval od 10 rána do 2 rána alebo neskôr. Často šlo o takmer nereálne deadliny, takže prácu určite sprevádzalo napätie, ale dalo sa to vydržať,” tvrdí.
Na Áziu spomína vo veľmi pozitívnom duchu. “Hongkong je podľa mňa jedno z najlepších miest pre život mladého človeka, na malom priestore tam nájdete všetko. Naopak, v Šanghaji kráčate 5 hodín a nikam sa nedostanete – skutočne, ale aj v prenesenom význame, úspech na pevninskej Číne je omnoho ťažšie dosiahnuteľný.”
Obleky od troch gentlemanov: Ako funguje rodinný biznis Mucskovcov
Po ázijskej skúsenosti sa pred piatimi rokmi vrátil na Slovensko, kde prežíval komplikovanejšie obdobie. “Vrátil som sa a hľadal som projekty, na ktorých by som mohol pracovať. Z kariérneho, ale aj finančného hľadiska som musel brať veľmi neuspokojivé džoby, občas som zarábal peniaze cez súťaže. Postupne som pracoval pre nových a nových klientov, až to dospelo do štádia, že posledné roky mám možnosť robiť naozaj zaujímavé veci a už nehľadám, naopak, vyhľadávaným artiklom je moja práca,” hovorí. Pod pojmom zaujímavé veci má na mysli najmä sklo, čo je extrémne náročný materiál na spracovanie.
“Výroba sklených produktov je extrémne zložitý proces, pretože sklo nie je presný materiál. V rámci tvorby v skle si treba uvedomiť množstvo praktických a technických obmedzení. Keď som sa však dostal k práci pre zaujímavejších klientov, kde boli už budgety v inej rovine, mohli vzniknúť naozaj úžasné objekty,” vysvetľuje.
Ivan dizajnoval pre gréckeho klienta aj takúto fľašu na olivový olej. Foto: myst.gr
Momentálne pracuje aj na produktoch z krištáľového skla, ktoré sú podľa neho v zložitosti celosvetovým unikátom. “Výrobcu na podobné produkty som hľadal pol roka, napokon som ho našiel v Slovinsku. Povedzme, že na tieto objekty som hrdý, alebo aspoň si uvedomujem ich patričnú hodnotu, keďže tieto produkty sú skutočne unikátne v porovnaní s akoukoľvek doterajšou produkciou. Keď potom takýto výsledok držíte v ruke, akosi sa nevyhnete pocitu satisfakcie, hlavne keď mu predchádzalo desať rokov driny,” tvrdí.
Luxus a high-end ako cesta
Práve v high-end dizajne sa Ivan našiel, čo bola podľa neho vďaka jeho sochárskym základom prirodzená cesta. “Sochárstvo je zložitá profesia a ak sa chcete potom vydať cestou dizajnu alebo akéhokoľvek funkčného remesla, nevyhnete sa komplexnosti vo vyjadrení ani tam. Výhodou zložitejšieho, alebo povedzme, luxusného, dizajnu je, že ho nerobí veľa ľudí, a preto sa teoreticky môžete ľahšie presadiť. V porovnaní s obvyklým, jednoduchším prístupom k dizajnu je však jednak ťažšie nájsť klientov alebo vaše „publikum“ a tiež je náročnejšie sa presvedčivo v zložitých formách vyjadrovať,“ opisuje dizajnér.
Výsledkom býva prezdobenosť či gýč alebo napodobňovanie prác. „Mnohí dizajnéri, ktorí sa snažia o high-end, tiež zabúdajú, že srdcom produktu musí byť vždy funkcia, na nej sa stavia estetika,” tvrdí Venkov.
Netradičné obchody. 5 konceptov, kde sa spája dizajn s knihami či rastlinami
Keby však mohol dať mladým dizajnérom radu, odporučil by im radšej aspoň prvé roky kariéry zamestnať sa v stabilnej firme a vzdelávať sa. “Ako freelancer sa človek presadí veľmi ťažko, ja som musel urobiť veľké množstvo konceptov, než tie koncepty začali reálne pracovať v môj prospech. Našťastie tie internety skutočne – aj keď s miernym oneskorením, fungujú.”
Ivan Venkov a slovenský klient
Napriek tomu, že spomedzi slovenských dizajnérov patrí medzi absolútnu špičku, na Slovensku je jeho meno neznámym pojmom. “V podstate som nikdy nerobil pre slovenského klienta, môžem však prezradiť, že som pripravoval label na novú značku ginu pre Bird Valley Distillery, spoluprácu s majiteľom značky si môžem len pochvaľovať a teším sa na ich produkt“.
Etiketám alebo grafickému dizajnu sa Ivan už obvykle nevenuje, ale rád pomôže sympatickým producentom alebo značkám dvíhajúcim úroveň lokálneho trhu. Momentálne napríklad pripravuje label aj pre značku sektu v Česku.
Dôvody, prečo na Slovensku Venkov nenašiel uplatnenie, sú pravdepodobne skryté vo fakte, že luxusný a high-end dizajn, ktorému sa venuje, nemá pre slovenského klienta na našom malom trhu ekonomický zmysel.
“Bohužiaľ, na Slovensku pre mňa nie je trh. Len výroba kovovej formy na sklenenú fľašu stojí 20-25-tisíc eur, minimálny objednateľný objem produktu v továrni je okolo 20-30-tisíc fliaš, nehovoriac o ďalších výdavkoch. Pre menších producentov to obvykle nie sú reálne rozpočty. Samozrejme, väčšina producentov tiež žiaľ nechápe význam unikátneho produktu na presýtenom trhu – to však nie je len problém Slovenska, vidím to naprieč celým trhom.” hovorí.
Ivan si v budúcnosti vie predstaviť tvoriť vlastný interiérový dizajn a doplnky, za sebou má už napríklad aj návrh takéhoto popolníka. Foto: Behance.net/Ivan Venkov
Jeho klienti tak pochádzajú z krajín ako USA, Austrália, Nemecko, Francúzsko, Hongkong, Čína, Singapur, Emiráty, Jordánsko, Švédsko či Grécko.
A či ho mrzí, že nemá možnosť realizovať sa na domácej scéne?
“Bolo by to síce fajn, existuje tu nejaké nadšenie pre dizajn a nejak sa to tu postupne vyvíja, ale väčšina výroby v posledných desiatkach rokov zanikla a nejakú dobu potrvá, než sa tvorivá profesionálna úroveň, ktorá tu kedysi bola na svetovej úrovni, vráti späť,“ komentuje.
„Myslím, že momentálne chýba isté kurátorské vedenie, nadšenie je veľmi fajn, ale netreba zabudnúť sa občas aj kriticky zamyslieť. Ak bude nejaká vhodná príležitosť, vždy rád slovenskému prostrediu pomôžem,” tvrdí. Zatiaľ svoje ambície smeruje na vlastnú tvorbu a projekty mimo Slovenska.
V budúcnosti si vie predstaviť, že by mal vlastnú značku (alebo značky) rôznych produktov. Venovať sa chce aj architektúre. „Samozrejme, istý čas to potrvá a zatiaľ som rád, že môžem viesť projekty so svetovým potenciálom pre ostatné značky.”
Hlavná foto: Vľavo Ivanov návrh fľaše, vpravo Ivan Venkov. Foto: archív I.V.