Vymyslené mení na skutočné. Vďaka Vladimírovi Valovičovi môžu ľudia lietať, čarovať, alebo sa pokojne vybrať do vesmíru. Tento Slovák totiž pracuje ako tvorca vizuálnych efektov v kanadskom štúdiu Moving Picture Company (MPC), ktoré funguje od roku 1994.
Keď si štúdio najmú filmové produkcie, tak Vladimírovi pridelia sekvenciu, na ktorej pracuje ako lead compositor. A práve compositing je finálnou časťou vizuálnych efektov, v ktorej tím Slováka spája jednotlivé vrstvy, ktoré boli natočené alebo generované počítačom. Všetko musí pôsobiť reálne. Bez ľudí ako je Vladimír by sme inak v kinách videli len zábery so zeleným pozadím a hercov s pomocnými lanami. Žiadny vesmír, žiadne čary, nič z toho by sa nekonalo.
Pracoval na známych trhákoch
Do zahraničia odišiel, pretože na Slovensku nechcel stráviť päť rokov štúdiom na vysokej škole. Vladimír mal o svojom pracovnom živote jasnú víziu, chcel sa vo väčšom rozsahu venovať grafike. A takú možnosť u nás nemal. Odišiel preto do Londýna, kde v roku 2008 absolvoval komplexný polročný kurz zameraný na tvorbu vizuálnych efektov, ktorý spláca ešte aj dnes. „Moje kroky po tom viedli tam, kde som sa mohol uplatniť. Najprv Praha, Londýn a dnes žijem už štvrtý rok s rodinou v Kanade,“ hovorí Vladimír pre Forbes.sk.
Pre Google robí viac ako 10 rokov. V práci má bazén, 3D tlačiarenskú dielňu a kúpili mu bicykel
Ihneď po absolvovaní kurzu začal robiť vizuálne efekty pre filmy. Pracuje na nich už 10 rokov. Sám však tvrdí, že svoje predstavy a kreatívne nápady pretavoval do vizuálnej podoby už od strednej školy. Hodiny samoštúdia ho posúvali vpred. Na začiatku v práci vraj chvíľu trvalo, kým si zvykol na reálnu filmovú postprodukciu. Postupne ale všetko išlo čoraz ľahšie.
Takto to vyzerá vo svete vizuálnych efektov. Realitu si môžu jednoducho prispôsobiť. Foto: archív V.Valovič
Prvým projektom obrovských rozmerov bol pre Vladimíra film Piráti z Karibiku 4: V neznámych vodách, na ktorom pracoval v Londýne. Bol to pre neho ďalší malý začiatok, niečo úplne nové. „Bral som to ako osobnú výzvu a fungovalo to,“ konštatuje. Do dnešného dňa tak pracoval na vizuálnych efektoch napríklad pre filmové trháky ako Star Trek: Do neznáma, Strážcovia Galaxie 1 a 2, Doctor Strange, Lovec: Zimná vojna, Harry Potter a Dary smrti II ale i Gravitácia, ktorý získal Oscara aj za vizuálne efekty.
Najväčším projektom bol film Justice League
Tento rok Vladimír ako vedúci tímu za štúdio MPC pracoval na celej sekvencii vo filme Mrakodrap, kde mal so svojimi ľuďmi na starosti interiér na vrcholku onej stavby s názvom Perla. „Musel som vymyslieť, ako spraviť optický efekt a ilúziu panelov, ktoré mali splývať s pozadím, no zároveň tu boli projektovaní herci z rôznych uhlov,“ vysvetľuje pre Forbes.sk.
Pracuje v slávnej rakúskej cukrárni. Slovenka vytvorila tortu za 25-tisíc eur
A v práci nezaháľal ani minulý rok. Takmer osem mesiacov totiž strávil tvorbou efektov pre film Justice League, kde mal na starosti finálnu bitku, ktorá sa odohrávala na opustenom mieste, ktoré pripomína Černobyľ. „To bol zatiaľ asi môj najväčší projekt, čo sa týka rozsahu záberov, efektov a kompetencií,“ tvrdí Vladimír. Obe tieto snímky tiež považuje za najzložitejšie vo svojej kariére, čo sa vizuálnych efektov týka. Každý projekt je podľa Slováka ale jedinečný, niekde trvá tvorba efektov dva mesiace, inde rok a na filme Gravitácia vraj pracovali viac ako tri roky.
Súčasťou kurzu Compozitive bolo i natáčanie filmu Predátor. Foto: archív V.Valovič
Pri tvorbe efektov potrebuje počítač a tiež tablet s perom. „Potom ide už iba o skúsenosti. Treba vedieť, ako čo spraviť, nestrácať čas a samozrejme byť kreatívny, flexibilný a mať nápady,“ približuje Vladimír. Často sa im totiž v tejto brandži stáva, že klienti menia svoje zadanie pokojne i tesne pred deadlineom.
Založil online akadémiu vizuálnych efektov
Momentálne okrem práce pre štúdio MPC venuje svoj čas a energiu i vlastným projektom. Založil totiž školu vizuálnych efektov s názvom Compozitive, ktorej dnes buduje meno vo svete. Tento nápad dostal, keď sa presťahoval do Kanady. Premýšľal, ako by mohol pomôcť ľuďom zo Slovenska a Česka, ktorí mu denne písali, že sa chcú naučiť pracovať na vizuálnych efektoch. „Videl som v práci juniorov, ktorí prišli k nám do štúdia, a vôbec nemali správne návyky. Nezvládali techniky, ktoré by teda po absolvovaní drahých škôl mali,“ hovorí.
V Taliansku organizuje rozprávkové zásnuby. Tie najdrahšie stáli 15-tisíc eur
Vladimír tak vymyslel online akadémiu na compositing, ktorá funguje už dva roky. Aktuálne má takmer 50 študentov a približne 10 z nich pracuje v Prahe, Nemecku ale i Kanade. V projekte Compozitive ich Slovák učí všetko, čo pre prácu na vizuálnych efektoch potrebujú vedieť. „Pre mňa je super pocit vidieť študentov a byť s nimi v kontakte denne. Máme vlastné online fórum,“ upresňuje. Celý projekt sa snaží viesť pozitívnou formou. Jeho cieľom je motivovať mladých ľudí, aby robili to, čo ich baví, posúvali vlastné ambície a kariérne rástli. Tento online kurz trvá oficiálne 13 týždňov a stojí okolo 3-tisíc eur. „To je dvakrát alebo trikrát viac ako plat juniora. Do dvoch až troch mesiacov po nástupe to ale majú splatené,“ dodáva.
Vladimír sa v Kanade začal venovať i fotografovaniu. Inšpiruje ho tamojšia príroda. Foto: archív V.Valovič
Počas leta zavítal i na Slovensko, kde sa so svojimi študentmi stretával na rôznych akciách. Zorganizoval pre nich aj natáčanie krátkeho filmu Predátor. Počas tohto víkendu spolu stanovali a lepšie sa spoznávali. Projektu Compozitive sa chce Vladimír venovať aj naďalej. Neustále ho so svojím tímom upravuje, pridáva do neho rozsiahle efekty a pracuje i na jeho medzinárodnej verzii. Čoraz častejšie ho totiž oslovujú ľudia zo zahraničia. To, či sa mu to podarí, vraj ukáže až budúci rok.
Hlavné foto: Slovák pracoval napríklad i na fiktívnej postave malého Groota. Foto: archív V.Valovič