Vytvorí oblohu, hory či budovy doslova na požiadanie. Adrián Dudák sa ako digital matte painter pohybuje v oblasti vizuálnych efektov. Pôvodne sa v tejto sfére plánoval vzdelávať na VŠMU, preto sa dvakrát prihlásil, a dvakrát ho odmietli. Tento neúspech však hodil za hlavu a vypracoval sa sám. Vďaka talentu a snahe má na konte spolupráce na filmových a seriálových blockbusteroch ako Godzilla: King of the Monsters, Blade Runner 2049, Outlander, The Witcher či Chernobyl.
Digital matte painting vytvára vizuálne efekty, ktoré sa pridávajú postprodukčne do už natočeného materiálu, prípadne sa vytvárajú kompletne počítačovo. „Je to asi jedna z najstarších disciplín. Matte painteri boli v minulostí tí, ktorí pridávali maľby na sklo pred kameru. Pri statickej kamere vlastne vytvárali ilúziu, že je na obraze niečo, čo tam v skutočnosti nebolo,“ upresňuje.
Pre Google robí viac ako 10 rokov. V práci má bazén, 3D tlačiarenskú dielňu a kúpili mu bicykel
Adrián robí v podstate to isté, akurát maľbu na sklo vystriedal softvér Photoshop. Vďaka novým technológiám je táto disciplína vizuálnych efektov čoraz pokročilejšia. „Pokrýva tvorbu krajiny, oblohy, ulíc, retuše, dokonca občas robíme aj zranenia,“ vysvetľuje „Napríklad, keď sa prostetický make up neuchytí, alebo vyzerá príliš gumený, tak sa potom ‚rozbíja‘ fotkami reálnych zranení.“ Podľa neho je azda tým najlaickejším vysvetlením, ako digital matte painter pracuje na fotomontáži v pohybe.
Vypracoval sa bez školy, iba sám
Tvorbou vizuálnych efektov sa začal Adrián väčšmi zaoberať ešte počas štúdia na strednej škole. „Vtedy som si myslel, že dostanem záber, a musím si ho ošetriť od začiatku do konca. Preto som sa učil akoby zo všetkého trošku,“ konštatuje. Postupne však prichádzal na to, že by sa mal v oblasti vizuálnych efektov užšie špecializovať. K digital matte paintingu sa dostal i vďaka tomu, že rád pracoval na 3D modeloch prostredia, budov a fotomontážach. Podľa neho to bol prirodzený výber, ku ktorému dospel postupom času.
Vizuálne efekty Adriána lákali už od strednej školy. Rozhodol sa, že pôjde za svojím snom, čo sa mu aj podarilo. Foto: archív Adriána Dudáka
Zároveň práve disciplínu digital matte paintingu považuje za nesmierne kreatívnu. „Čo sa týka vizuálnych efektov, existujú rôzne pomery, ako je práca umelecky či technicky náročná. Mne tá technická náročnosť nieže prekážala, ale vždy som mal radšej takú tú artistickejšiu slobodu,“ hovorí Adrián. Zručnosti získaval sám, praxou doma, keďže ho na VŠMU dvakrát odmietli. „Vtedy som sa na to chcel vykašľať. Mal som pocit, že to nemá zmysel,“ dodáva.
V tom období sa rozhodol, že si dá na chvíľu od tvorby vizuálnych efektov pauzu. Jeho pohľad na situáciu zmenila až priateľka Eva Čavojcová, ktorá sa mu snažila dohovoriť, aby vyskúšal preraziť aj bez vzdelania. Vďaka jej slovám si Adrián uvedomil, že v skutočnosti nemá čo stratiť. „Rozhodol som sa študovať na inej vysokej škole, a počas toho som sa vypracovával, hľadal som si kontakty, skúšal nové veci a na konci som mal portfólio, s ktorým som sa vedel pohnúť ďalej,“ približuje.
Googlerka zo Silicon Valley: Ak bude v tech sfére viac žien,
prestanú na nás hľadieť ako na anomáliu
V úlohe digital matte paintera sú podľa Adriána samozrejmosťou predstavivosť, fantázia, technické zručnosti či fotografovanie, pretože musí vedieť napodobniť to, čo vidí kamera, nie oko. Musí mať i cit pre svetlo, farby a perspektívu. Napríklad, keď sa dáva dokopy nejaká ulica, nesmie sa stať, že budova v pozadí bude väčšia ako tá v popredí. Jeho prvými profesionálnymi projektmi, do ktorých sa zapojil ako digital matte painter, boli seriály Genius, Outlander, The Terror a Knightfall. Prvým filmovým trhákom bola pre Adriána snímka Godzilla: King of the Monsters.
Najzložitejší projekt? Vždy ten nasledujúci
Zaujímavými projektmi boli podľa Adriána populárne seriály z dielne Netflixu a HBO, teda The Witcher a Chernobyl. Veľmi rád spomína práve na mini sériu, ktorej dej sa sústreďuje okolo černobyľskej havárie z roku 1986. „Páčilo sa mi, že sa digital matte painting využíval skutočne tam, kde ho bolo treba,“ približuje a vzápätí dopĺňa, „Pri blockbusteroch je trend používať efekty všade, kde sa dá, namiesto toho, aby sa scény natočili.“
Šéfuje projektu Grow with Google.
Slovensko je podľa nej v digitalizácii podnikania na chvoste EÚ
Séria Chernobyl bola podľa neho z hľadiska vizuálnych efektov veľmi dobre premyslená. „Náš supervízor bol dokonca bývalý matte painter, ktorý mal za sebou prácu na projektoch ako The Lord of the Rings či Harry Potter. Mal dobrý prehľad o tom, ako by mal digital matte painter pracovať, takže bol na nás špeciálne prísnejší,“ konštatuje.
Adrián pracoval na viacerých záberoch mesta Pripjať a okolia, jeho obľúbenou je scéna z prvej epizódy, počas ktorej sa jadrový inžinier Anatoly Sitnikov ocitá na streche. „Je to bočný záber. Kráča, dlho, pomaly, vystrašene, kamera sa od neho vzďaľuje, a tam vidno v pozadí jazero, les, krajinku a oblohu,“ opisuje záber, na ktorom pracoval.
Pri seriály The Witcher zase Adrián spomína na zadanie, v rámci ktorého mal spoločne s ďalšími digital matte paintermi za úlohu upraviť hrad, do ktorého prichádza Geralt z Rivie v tretej epizóde za tmy. „Tá budova bola skutočne natočená. My sme nechali zarásť jej steny brečtanom, museli sme ju zničiť, rozbiť nejaké okná, strechu, aby vyzerala, že je stará a poškodená,“ upresňuje. Čo sa zadaní týka, tie sú podľa Adriána niekedy neuveriteľne detailné, inokedy zase voľnejšie.
Keď sa dostávame k tomu, ktorá z doterajších spoluprác bola pre neho najzložitejšia, ihneď vraví: „Človek sa stále učí, takže každý ďalší projekt je výzva. Preto je vždy najzložitejší ten nasledujúci.“ Vďaka práci na týchto blockbusteroch získal Adrián cenné skúsenosti a know-how. Mať v portfóliu videá, či v životopise uvedené známe a zvučné projekty je podľa neho väčšia výhoda, než v nich mať neznáme reklamy a lokálne seriály. „Otvára nám to dvere do ďalších štúdií,“ dopĺňa.
Takto vyzeral záber, na ktorom pracoval Adrián, pred a po. Foto: Youtube/DNEG
Od začiatku tohto roka je Adrián na Slovensku. Pôvodne čakal, kým mu zamestnávateľ v Kanade vybaví pracovné povolenie, no pre pandémiu koronavírusu to museli odložiť. „Už sa to síce pomaly rozbieha, niečo sa natáča, no je to beh na dlhú trať, kým sa všetko vráti do normálu,“ myslí si. Zatiaľ pracuje ako freelancer z domu, aktuálne tvorí 2D, 3D prostredia a digital matte painting pre belgické štúdio a jeho film o druhej svetovej vojne. Zároveň pomáha i Vladimírovi Valovičovi v jeho škole vizuálnych efektov Compozitive.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk