Koníček, vášeň, ale aj zdedený talent. Juraj Matejík spolu s manželkou rozbehol po návrate na Slovensko udržateľnú značku obuvi a kožených doplnkov. Zákazníkov má po celom svete a patria medzi nich aj zvučné mená – napríklad z filmovej brandže. Základ ich slovenského biznisu však tkvie vo výrobe historickej obuvi, ktorú aj dnes tvoria napríklad pre múzeá.
Ako vyzerá typický pracovný deň majiteľa dvoch slow fashion značiek ktorý sa venuje dizajnu a umeleckej výrobe z kože ?
Dopoludnie venujem administratíve, potom dizajnu novej kolekcie a príprave existujúcich objednávok, rešerši z oblasti trendov a histórie.
Počas otváracích hodín pracujem na projektoch priamo v ateliéri, takže zákazníci môžu pozorovať moju tvorbu na vlastné oči. Navyše sme otvorili aj stálu expozíciu mojej doterajšej tvorby a histórie obuvi, kde sa môžete okrem vystavených exponátov dozvedieť viac o mojej ceste a svetovo významných zákazníkoch.
Nevyrušuje vás to pri práci?
Naopak, som šťastný, že sa môžem o svoju tvorbu podeliť. Je to obohacujúce pre obe strany. Roky som pracoval doma a práca osamote môže mať aj temné stránky.
Samozrejme, ak sa potrebujem vyslovene sústrediť na tvorbu, tak je so mnou v ateliéri moja manželka, ktorá sa zákazníkom venuje.
Výroba jedného páru topánok trvá niekoľko dní, takže samotnú produkciu si plánujem na týždeň dopredu. Napríklad len finálne krémovanie a leštenie jedného páru trvá dve hodiny.
Zaujalo ma, že pravidelne oragnizujete aj takzvaný shoe tasting. O čo ide?
Sú to VIP stretnutia určené pre firmy alebo jednotlivcov, ktoré sa organizujú vo vopred dohodnutom čase. Vtedy odkladám nástroje a viac i menej vážne debatujeme o všetkom, čo môj ateliér, udržateľná móda, „bespoke“ proces či ručná zákazková výroba znamená. Vediem hostí procesom tvorby vlastného dizajnu. Od hľadania farieb a tvaru až po samotné meranie.
Dôveruje vlastným rukám
Všetko vyrábate sám, alebo máte aj asistentov?
Momentálne sám s manželkou. Objem práce, samozrejme, narastá. No mám rád veci a výrobu pod dozorom, pod vlastnými rukami. Nejde o sériovú výrobu – kreatívny proces je unikátny. Často dostanem nápad aj počas tvorenia a celý model to môže posunúť niekam inam.
Vo svojom portfóliu máte dve značky – JurajM a NP Historical. Čím sa líšia?
Autenticita dizajnu je podstatou celej značky. V NP Historical študujem a skúmam návrhy z minulosti do detailov, následne ich znovu vytvorím a oživím. Potom sú vystavené v múzeách po celom svete.
Som fascinovaný hlbším významom obuvi a prostredníctvom dizajnu rozprávam príbeh. Každá etapa vývoja ľudskej spoločnosti sa odrazila aj prostredníctvom módy. Topánky mali okrem praktického aj symbolický význam – ako prejav moci, postavenia, presvedčenia, revolty či ako súčasť rituálov.
Túto inšpiráciu z histórie ďalej miešam s vlastnými kreatívnymi nápadmi, témami, trendmi a farbami budúcnosti, aby som vytvoril doplnky JurajM.
V rodine
Váš starý otec bol obuvníkom. Naučili ste sa od neho niečo, alebo vás inšpiroval k tomuto remeslu on?
Bohužiaľ, starý otec zomrel skôr, ako som sa narodil, ale zdedil som po ňom nejaké nástroje. Kladivo, ktoré používam, držal aj môj starý otec – na čo som veľmi hrdý. Pravdepodobne som po ňom zdedil nejaký talent. Na druhej strane, cestu k práci s kožou som si našiel v podstate sám.
Pôvodne ste však vyštudovali chémiu. Ako ste sa teda priučili tomuto remeslu?
Áno a istú dobu som pôsobil ako inšpektor práce v Žilinskom kraji. K práci s kožou som sa dostal prostredníctvom historického šermu. Pomohlo aj dedičstvo po starom otcovi. Vtedy som vyrobil svoje prvé topánky. Výrobu dobovej obuvi však nie je možné študovať na žiadnej škole na svete.
Akú úlohu v tom zohralo to, že ste v tom čase žili v Spojenom kráľovstve?
Práve dostupnosť zdrojov na štúdium. West End London bespoke shoemaking je známy po celom svete – takisto ako aj britské prémiové značky pánskej obuvi. Mal som vzťah k obuvníckemu remeslu a práve v Spojenom kráľovstve sa mi otvorili lepšie cesty k študijným materiálom a fundovaným ľuďom z obuvníctva či archeológom a historikom.
Ako ste sa dostali k prvej zákazke na tamojšom trhu?
V Paríži som stretol riaditeľa veľkej organizácie, ktorá sa venovala oživovaniu histórie. A on bol mojou tvorbou, aj keď bola ešte minimálna, uchvátený. Vyzval ma, aby som išiel svoje diela odprezentovať na jeho podujatia.
Vtedy začali prichádzať aj prvé objednávky. Avšak v tom čase som dostal v Británii pracovnú ponuku, ktorá by znamenala návrat k mojej pôvodnej profesii v oblasti BOZP. Na druhej strane som mal už veľa objednávok, tak som sa musel rozhodnúť.
Bol to súboj srdca a rozumu, ale povedal som si, že by som sa mal venovať tomu, čo mám rád. Neľutujem to. Už sme sa dostali do bodu, keď sme v danej komunite celosvetovo známi.
Za svoju prácu ste získali aj ocenenia magazínu Craft&Design. O aké modely išlo? Čím boli výnimočné?
V rámci celonárodného udeľovania cien Selected Awards 2009 a 2011 sme získali ocenenie za originalitu a umelecké stvárnenie obuvi. Nešlo o konkrétny typ, ale tvorbu ako takú.
Spolu s ostatnými finalistami sme tiež boli súčasťou výstavy odprezentovanej na rôznych miestach Anglicka (napríklad Ferrers Art Gallery). Posledné ocenenie nám udelilo Luxembourg Museum Art Price v decembri 2021.
Tradičné garbiarne
Odkiaľ pochádzajú materiály, ktoré používate? Pretože toto je nepochybne obrovská súčasť témy pomalej módy.
Krásu prírodného materiálu si treba vážiť. Vyberám si veľmi starostlivo a používam ho s ešte väčšou opatrnosťou. Udržateľná móda je o „zero waste“, ale aj o dôstojnom spracovaní zvieracej kože.
Som dôsledný aj vo výbere dodávateľov, aby boli v súlade s politikou udržateľnosti zdrojov. A to sa týka aj exotických koží.
Naše kože pochádzajú napríklad z konzorcia toskánskych garbiarní Pelle Conciata al Vegetale, ktoré zaručujú tradičné výrobné postupy, ale aj z francúzskych garbiarní, ktoré používajú svetové módne domy.
Ktorá zákazka pre vás bola nezabudnuteľnou?
Napríklad dar pre pápeža. Chcel som vyrobiť objekt, ktorý bude svetový a zároveň bude mať lokálny význam. Symbolický, ale aj praktický, niečo, čo vyjadruje pokoru, ale aj jeho dôležité postavenie.
Oslovil som dvoch ďalších remeselníkov, najstaršiu kníhviazačskú dielňu v Žiline a kovoryteckú dielňu. Vytvorili sme spolu dva objekty: kľúčenku a obal na dokumenty. Obe veci na jednej strane bežné a praktické, ale ich krása a hodnota bola v detailoch a význame.
Pápež drží a uchováva mnoho kľúčov k srdciam ľudí, otvára „dvere“ diskusiám, ktoré sú zamknuté alebo sa takmer nedajú otvoriť. A čo sa týka obalu na dokumenty, vždy nosí láskavé slová, delí sa o dobré správy, ktoré môže tento obal obsahovať.
Radí vám v kreatíve aj manželka?
Určite, aj ona je kreatívec, hoci jej profesia je v oblasti financií. Za celým projektom stála od začiatku a aj naďalej spolu budujeme obe značky. Každý vnáša do projektu svoje a navzájom sa dopĺňame.
S certifikátom originality
Kto je vaším zákazníkom?
Ľudia, ktorí hľadajú kvalitu a autenticitu. Profesionáli z rôznych oblastí s vybraným vkusom a zmyslom pre umenie. Nositelia Haute Couture, umelci (herci ako Andy Serkis, Harry Lloyd, Marko Igonda či spisovatelia ako Chrisitian Cameron a Charles von Rafenstain).
Koľko topánok prešlo vašimi rukami?
Značka JurajM je pomerne nová, venujeme sa jej posledné dva roky. Ale historické kúsky šijem 25 rokov a ako živnostník od roku 2011.
Doteraz som vytvoril cez 800 párov obuvi, kožených doplnkov bolo omnoho viac. Každý pár má svoj záznam – od pôvodu, inšpirácie, z čoho, kedy a ako bol vytvorený.
Nakoľko je každý výrobok jedinečný a moja tvorba je limitovaná, nový majiteľ spolu s objektom obdrží aj certifikát autenticity, ktorý obsahuje práve tieto údaje a môj podpis zaručujúci originalitu.
Odprezentovať Slovensko
V Británii ste mali rozbehnuté zákazky aj kontakty, prečo ste sa teda rozhodli vrátiť späť na Slovensko?
Po narodení syna sme chceli tráviť viac času s rodinou. Najskôr sme uvažovali, že to bude len na krátky čas, ale zostali sme.
Čo sa týka značky dobových vecí, tak teraz funguje veľmi dobre, máme na stole desiatky objednávok z celého sveta. Zároveň sme radi, že môžeme odprezentovať našu tvorbu na Slovensku.
Ako vidíte budúcnosť? Je náš trh otvorený luxusným značkám, alebo ide ešte stále o niche záležitosť?
Niche trh na Slovensku aj svetovo je veľmi úzko limitovaný a špecifický, a to je práve podstatou luxusnej značky.
Podstatou mojej tvorby je práve podčiarknutie jedinečnosti materiálov, umeleckej tvorby a hodnôt zákazníka, ktorý sa chce cítiť cenený a výnimočný. Dostáva jedinečný produkt a jedinečný zážitok. A aj na Slovensku takýchto ľudí máme.