Patrí medzi predstaviteľov súčasnej generácie švajčiarskeho dizajnu, pričom v roku 2010 získal Swiss Federal Desing Award. Slovák Tomáš Kráľ sa venuje produktovému dizajnu a svoju tvorbu už vystavoval v Miláne, Paríži aj v Londýne. Žije vo švajčiarskom Lausanne a popri realizácii vo vlastnom štúdiu učí na Vysokej škole Ecole cantonale d’art de Lausanne, aby nestratil kontakt s tvorivým svetom.
Jeho otec pôsobil ako urbanista architekt v Alžírsku, kde rok aj žili. Pre Tomáša Kráľa to predstavovalo prvý kontakt s francúzštinou, ktorá sa napokon stala jeho druhým jazykom. Vyštudoval francúzske gymnázium v Banskej Bystrici, nasledovala Slovenská technická univerzita so zameraním na produktový dizajn a po troch rokoch štúdia nastúpil na ECAL (Ecole cantonale d’art de Lausanne) vo švajčiarskom Lausanne, kde už ako pedagóg pôsobí dodnes.
Doma majú showroom. Ako uspeli manželia s betónovým kobercom
„Na škole sa študentom snažím posunúť moje vlastné cítenie, skúsenosti a tvorivú energiu do dizajnérskej práce. Osobne ma učenie tiež stimuluje. Pomáha mi obnovovať samého seba, zostať v neustálom kreatívnom kruhu a neuzatvárať sa vo vlastnej práci a skiciach. Potrebujem načúvať a pozerať, čo sa deje okolo mňa.“ Jeho profesionálny vývoj ovplyvnil pedagóg a jedna z najvýraznejších postáv francúzskeho dizajnu Ronan Bouroullec, s bratom Erwanom a sú považovaní za najtalentovanejšiu dizajnérsku dvojicu v súčasnosti vo Francúzsku.
Luxusná karafa na vodu, ktorú Tomáš Kráľ navrhol pre tureckú spoločnosť Nude Glass. Foto: Nude Glass
Dizajn nepozná hranice, je medzinárodný
Tomáš Kráľ veril svojej práci a v roku 2008 sa rozhodol vydať vlastnou cestou. Založil si štúdio, kde realizuje svoju kreatívnu tvorbu. „Vždy som bol individuálne zameraný a snažil som byť odkázaný na vlastnú hlavu,“ vraví úspešný Slovák. Budovanie kariéry dizajnéra považuje za beh na dlhé trate. Bol preto pripravený aj na ťažšie začiatky v samostatnom biznise. „Človek skôr investoval, ako zarábal. Reputácia sa inak ani získať nedá. Musíte nejaké veci obetovať, aby ste ich o šesť, osem rokov mohli zúročiť,“ vysvetľuje Kráľ.
V byte mali málo miesta, vymysleli komodu, ktorú ocenili za svetový dizajn
Zásadnou spoluprácou pre jeho kariéru bol kontrakt so španielskou, vtedy začínajúcou spoločnosťou, Pcm Design, ktorá mu pootvorila dvere do sveta. Netrvalo dlho a vystavoval svoje práce v galérii Libby Sellers Galery v Londýne. „Švajčiarsko je veľmi malá krajina, porovnateľná so Slovenskom. Hoci priemysel je tu na inej úrovni a inak orientovaný, klientov pre dizajn nie je až tak veľa. Už keď som začínal, tak som vystavoval v zahraničí v Paríži, Miláne, v Londýne a to ma posunulo ku klientom zo zahraničia,“ vraví slovenský dizajnér, ktorý dizajn považuje za medzinárodný odbor, kde neexistujú hranice.
Materiál ako výzva
Klientov má po celej Európe a aj v Turecku. Bola to práve spoločnosť Pcm Design, ktorá mu do života priniesla aj veľké tvorivé výzvy. Vytvoril pre nich kolekciu Plug, kde kombinuje materiály ako sklo a korok, ale aj kolekciu Terracotta, v ktorej využil červenú hlinu ako hlavný materiál a vytvoril pôsobivú sériu lámp. Lampy z červenej hliny patria k jeho najluxusnejším výrobkom. „Je pre mňa veľmi dôležité uvažovať aj o tom, aby produkt nebol predražený,“ vraví Kráľ.
Séria lámp z kolekcie Terracotta pre Pcm Desing. Foto: Federico Berardi, Jara Varela
Považuje za dôležité, aby bol dizajn dostupný pre širokú verejnosť. Samotné technologické procesy, podiel ručnej práce a použitý materiál však dokážu produkt predražiť. To je aj prípad exkluzívnej karafy na vodu, ktorú vytvoril pre tureckú spoločnosť Nude Glass. V jeho portfóliu je asi najluxusnejším produktom a vyslúžila si veľkú pozornosť.
Sedem tipov, ako dostať (nielen) od dizajnéra to, čo chcete
Popri exkluzívnych projektoch je pre neho stále výzvou vytvoriť jednoduchý produkt pre masy. S jednoznačným zadaním ho oslovila spoločnosť Nespresso. „Je to výzva vymyslieť produkty, ktoré budú vyslovene vyrábané vo veľkých sériách. Je to skôr serióznejší dizajn, kde ani nezáleží na tom, kto ho navrhol, ale ako sa bude produkt používať a ako bude slúžiť značke, ktorá predáva kávu.“
Dizajnérska stopa aj na Slovenku
Hranie sa s materiálmi prináša do profesie dizajnéra rozptýlenie, ktoré mu nedovoľuje sa nudiť. Za zásadnú vo svojej kariére považuje Kráľ spoluprácu so slovenskou Javorinou. Spojil ich zakladateľ obchodu Konsepti v Prahe David Řezníček, ktorý poznal Kráľovu prácu z pražskej Gallery Křehký. „S nábytkom som predtým veľa nepracoval, ani s drevom a bola to pre mňa zaujímavá výzva,“ povedal dizajnér, ktorého si drevo ako materiál získalo a momentálne pracuje na ďalších drevených produktoch.
Mali voziť drevo do Číny, dnes radšej robia dizajnový nábytok s rukopisom
Tomáš Kráľ , ktorý sa dokázal vďaka talentu a dizajnérskemu rukopisu presadiť v zahraničí, o návrate na Slovensko neuvažuje. Hovorí, že by to v tomto čase znamenalo v jeho kariére krok späť. Na ceste za úspechom je podľa neho dôležité neuspokojiť sa s tým, čo máme, pracovať na sebe a nájsť si aj v trendoch vlastné vyjadrenie. „Úspech je, keď sa ľudia pozerajú na vaše prácu a rešpektujú ju,“ hovorí Kráľ. „Bol by som rád, ak by moja firma bola stále väčšia a väčšia, ale snažím sa mať stále všetky procesy sám pod kontrolou a nehrabať sa do veľkého biznisu. Nájsť si čas a dať zo seba najviac, aby som si bol istý, že návrh, ktorý klientovi posuniem, je z mojej strany to najlepšie, čo môžem ponúknuť,“ uzavrel.
Taburetka z dubového dreva, ktorú navrhol pre slovenskú Javorinu. Foto: JAVORINA
Hlavná foto: Dizajnér Tomáš Kráľ učí na vysokej škole a svoju kreatívnu tvorbu realizuje vo vlastnom štúdiu. Foto: Archív Tomáša Kráľa