„Plastové Lego kocky sú veľmi populárne a okrem toho, že je s nimi zábava, sú aj edukačné. Dokáže však tento dánsko-švédsky výrobca hračiek upútať pozornosť dnešných detí a pritom zostať verný svojej tradícii?“ písal americký Forbes v roku 2001. A firme Lego sa dnes darí lepšie ako kedykoľvek predtým.
Názov je skratkou dvoch dánskych slov „leg godt“ – čo znamená „hrať sa dobre“. Spoločnosť Lego Group založil v roku 1932 v dánskom meste Billunde Ole Kirk Christiansen, odvtedy sa dedí z otca na syna.
Dnes je firma v rukách vnuka zakladateľa Kjelda K. Kristiansenna a jeho troch detí Sofie, Thomasa a Agnete, ktorí rovným dielom vlastnia 75-percent celej firmy. Rodina je najbohatšou v Dánsku a v rebríčku Forbes miliardárov jej patrí 267. miesto.
Spoločnosť Lego v minulosti prežila mnohé krízy, akými boli Veľká hospodárska kríza či nacistická invázia. Ustála aj pandémiu koronavírusu posledných dvoch rokov. Dokonca si polepšila. Jej produkty sa predávajú vo viac než 130 krajinách.
Lepšie ako pred pandémiou
V marci 2021 firma oznámila, že ročné tržby vyskočili o 27 % a dosiahli 55,3 miliárd dánskych korún (asi 7,4 miliardy eur) – oproti 43,7 miliardy dánskych korún (asi 5,9 miliardy eur) v roku 2020.
Zakladateľ spoločnosti pôvodne vyrábal vo svojej stolárskej dielni drevené hračky. V roku 1947 sa Lego stalo prvou firmou v Dánsku, ktorá kúpila vstrekovací stroj na výrobu plastových hračiek. O tri roky neskôr spoločnosť vyvinula predchodcu dnešného Lega „Automatic Binding Bricks“ (teda automaticky spájané kocky).
Vznik ikonickej kocky
Avšak myšlienka, z ktorej nakoniec vznikla ikonická Lego kocka, pochádza z roku 1939 od výrobcu hračiek menom Hilary Fisher Page. On bol prvý, kto predstavil dutú plastovú stavebnú kocku, a to celých 10 rokov predtým, ako sa firma Lego odklonila od drevených kačičiek a začala sa venovať stavebniciam.
Sám Page vybudoval pôsobivé mesto zo svojich – vtedy jedinečných – kociek, ktoré sa objavili na trhu hračiek Earls Court Toy Fair v roku 1947.
V tom istom roku kúpil Ole Kirk Christiansen spomínaný vstrekovací stroj. Predajca mu stroj predviedol tak, že mu ukázal Pageovu stavebnicu „Kiddiecraft“. Christiansen bol hračkami taký nadšený, že sa priamo vtedy na mieste rozhodol vytvoriť vlastnú verziu kociek. No a zvyšok už je dobre známy… Okrem menej známeho faktu, ktorým je, že Page v roku 1957 spáchal samovraždu a Lego kúpilo práva na jeho vynálezy. Christiansen a Lego získali prvý patent na kocky v roku 1961.
Keď zavelil vnuk
Od roku 1979 do roku 2004 viedol firmu ako CEO vnuk zakladateľa Kjeld Kirk Kristiansen. „V 54 rokoch je stále chlapčensky štíhly, mierny a hanblivý. Jeho svetlá a vzdušná kancelária v sídle spoločnosti má výhľad na Lego zábavný park v Billunde, 220 kilometrov od Kodane, s rozlohou 100-tisíc štvorcových metrov,“ písal o ňom Forbes v roku 2001.
Keď sa deti hrajú hry alebo stavajú vlastné výtvory vo fyzickom svete, aktívne skúšajú zákony prírody a trénujú svoje intelektuálne aj fyzické limity.
Kjeld Kirk Kristiansen
Manažéri v Legu Kristiansena takmer až ochraňovali. Nie je to bezohľadný šéf, je skvelým lídrom. Mads Ryder, bývalý armádny dôstojník, ktorý vedie divíziu Legoland Parks, sa zhoduje so všeobecným názorom v spoločnosti, keď hovorí: „Asi 80 % vrcholných manažérov by mohlo zarobiť lepšie niekde inde. Sú tu kvôli Kjeldovi.“
Po hravosti prišla racionalita
Počas svojho vedenia si uvedomil, že obrat v spoločnosti si vyžaduje služby niekoho mimo jeho miliardárskej rodiny, ktorá kontroluje 100 % firmy. V roku 1998 najal Poula Plougmanna Laursena ako prevádzkového riaditeľa.
V 90. rokoch Plougmann pomohol omladiť Bang & Olufsen, dánsku elektronickú spoločnosť. Jeho energický, jednoduchý štýl vedenia vyvažuje Kristiansenovu idealistickú túžbu podporovať nenásilné a kreatívne hranie. Plougmannovi nerobí problém byť tvrdý a racinalizovať biznis, ktorý sa roky zameriaval viac na výrobu edukatívnych hračiek než na efektivitu alebo zisk.
Kristiansenova charizma a sila značky boli tým, čo prilákalo Plougmanna, aby prijal výzvu na reštrukturalizáciu spoločnosti. Ako kedysi Kristiansen priznal, „po 15 úspešných rokoch sa uspokojila a sama si bránila v napredovaní“.
Plougmann v roku 2001 povedal: „Zamyslite sa nad silou našej značky. Sme v rebríčku s Coca-Colou a Disney. To však neznamená, že nemusíme zarábať peniaze.“
Prvý krok k elektronike
Čo sa týka hračiek, ktoré tvoria 80 % príjmov, prvý krok Lega k elektronike prišil v roku 1997, keď vyvinula kultovú robotickú hračku Mindstorms. Ponúkla to, čo Kristiansen nazval „prepojením kybernetického sveta s realitou“. Začínajúci mladý dizajnér postaví robota s malým počítačom vo vnútri a potom si stiahne vlastný program, ktorým pomocou priloženého softvéru naprogramuje robotove správanie. Otvorený programovací jazyk umožňuje sofistikovanejším používateľom písať vlastný softvér.
Keď bol Mindstorms pred Vianocami 1998 predstavený, hračkárstva v USA nestíhali dopĺňať zásoby. Lego neuvádza predajné čísla pre Mindstorms, ale zdroj spoločnosti povedal, že jeho úspech bol zhruba ekvivalentom úspechu setov Lego Star Wars v roku 1999 (ktoré vtedy zarobili 225 miliónov dolárov).
Od detí k srdciam dospelých a investorom
Hoci si firma Lego v minulosti prešla tiež veľkými krízami a pred dvomi desaťročiami bola dokonca na pokraji kolapsu, v posledných rokoch rýchlo rastie. Lego sa stalo populárne nielen medzi deťmi, ale aj medzi dospelými – či dokonca investormi.
Ľudia si robia zbierky stavebníc a za kúsky plastu sú ochotní dať tisícky eur. Pôvodne detská stavebnica sa môže zdať ako nie práve seriózny investičný cieľ, príklady však hovoria za všetko. Do vybraných setov sa môže investícia vyplatiť aj viac ako napríklad do zlata alebo niektorých akcií – aspoň tak tvrdia autori štúdie o investíciách do Lega z moskovskej HSE University.