V hernom svete láme rekordy. Vývojár Ján Ilavský je zakladateľom a členom tímu pražského štúdia Beat Games (niekdajšie Hyperbolic Magnetism), ktorý stojí za vytvorením úspešnej VR hry (hra pre virtuálnu realitu) s názvom Beat Saber. Tá za prvý mesiac od svojho vydania zarobila dva milióny amerických dolárov.
Hra priniesla tomuto tímu úspech vďaka jednoduchému konceptu a intuitívnemu ovládaniu. Chválou nešetria ani samotní hráči. V hernom obchode Steam majú totiž možnosť recenzovať svoje zážitky z jej hrania. Aktuálne ju tam kladne hodnotí 97 % z 8709 užívateľov. Neprekáža im ani to, že Beat Saber vlastne ešte nie je úplne dokončená.
Za mobilnú hru získal Apple Design Award
Spojenie Hyperbolic Magnetism začal Ján používať ešte na strednej škole spolu s dlhoročným kamarátom a terajším kolegom Vladimírom Hrinčárom. Reč je o období okolo roku 1998, obaja vtedy ešte žili v Poprade. Neskôr tak pomenovali svoje herné štúdio, s ktorým sa usadili v Prahe. „Ako Hyperbolic Magnetism sme vydali niekoľko hier,“ upresňuje Ján pre Forbes.sk. Minulý rok ale vstúpil do ich firmy hudobný skladateľ Jaroslav Beck a spolu s ním prišla i zmena názvu na Beat Games.
Slovenská aplikácia vás prevedie zoologickými záhradami.
Startup už mieri do sveta
Jadro ich herného štúdia aktuálne tvorí päť ľudí. „Pár ďalších funguje externe alebo na čiastočný úväzok,“ ozrejmuje Ján. Prvý veľký úspech zaznamenal tento slovenský vývojár vytvorením mobilnej hry Chameleon Run, za ktorú si v roku 2016 prevzal v San Franciscu ocenenie Apple Design Award. Ďalší rok venoval experimentovaniu s novými nápadmi, no nič sa mu až tak nepozdávalo. K práci na VR hre sa dostal úplnou náhodou. Kúpil si systém HTC Vive, pretože si chcel ujasniť a tiež vyskúšať, kam až tvorcovia v oblasti virtuálnej reality pokročili.
Toto je aktuálna vedúca trojica tímu Beat Games. Z ľavej strany: Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský. Foto: archív J. Ilavského
Netrvalo dlho, Ján vlastne priznáva, že si zahral len pár hier, kým sa mu v hlave začal formovať konkrétny nápad na vytvorenie vlastnej VR hry. V tom čase ešte vôbec netušil, že si na konto v hernom svete pripíše ďalší hit.
A tak v roku 2016 začal úplne sám pracovať na projekte VR hry Beat Saber. Neskôr sa k nemu pridali Vladimír s Jaroslavom. „Robil som v podstate úplne všetko. Od programovania cez grafiku, herný dizajn až po tvorbu levelov,“ spomína Ján. Vývoj tejto hry ho chytil až tak, že do nej plánoval zložiť i vlastnú hudbu. S úsmevom priznáva, že jednu pieseň mal už i hotovú, no nakoniec túto prácu prenechal Jaroslavovi.
Prišiel s hrou, ktorá láme rekordy
Ján sa pri vývoji Beat Sabera držal extrémne jednoduchého konceptu. „Hráč drží v rukách dva virtuálne meče a pomocou nich v rytme hudby rozsekáva kocky, ktoré na neho postupne letia,“ ozrejmuje pre Forbes.sk. Tie sú buď modré, alebo červené, čo hráčovi určuje, ktorým mečom ich musí rozseknúť. Za devízu tejto hry označuje Ján pocity, ktoré z nej človek nadobúda. „Spojenie hudby, efektov a VR prostredia je veľmi sugestívne,“ ozrejmuje.
Aplikácia na nebezpečné situácie: BeeSafe si razí cestu na svetové trhy
Beat Saber sa dostala na trh 1. mája minulého roku ako hra s predbežným prístupom (Early Access) za necelých 20 dolárov. Za prvý mesiac sa jej v hernom obchode Steam predalo 100-tisíc kusov, vďaka čomu zarobila bezmála dva milióny dolárov. „V podstate sme od vydania až do dnešného dňa stále na prvom alebo druhom mieste v tabuľke najpredávanejších titulov,“ upresňuje Ján.
Tu sa však úspech hry Beat Saber nekončí, získala totiž i prvé miesto ako najlepšie hodnotená hra zo všetkých, ktoré kedy boli publikované na Steame od jeho vzniku. A nielen vo VR kategórii.
Hranie Beat Saber je podľa jedného z autorov jednoduché a prirodzené. Všetko robíte do rytmu hudby. Foto: archív J. Ilavského
„Koncom novembra 2018 sme vyšli aj na konzole Playstation VR a i napriek tomu, že sa hra v novembri predávala len 10 dní, za celý mesiac sa stala najpredávanejšou hrou,“ hovorí slovenský vývojár pre Forbes.sk. Pokiaľ si ju chcú ľudia zahrať, tak na to potrebujú buď HTC Vive, Oculus Rift, Playstation VR, alebo headsety (slúchadla cez hlavu), ktoré spadajú pod Microsof Mixed Reality.
Na ďalšie projekty nemá čas
Beat Saber bude tím zo štúdia Beat Games zamestnávať ešte dlho. Ján hovorí o mesiacoch, ba dokonca až rokoch. Hra totiž stále nie je kompletne hotová, čo znamená, že do nej neustále pridávajú nové funkcie, hudbu a ďalšie zaujímavosti. „V spolupráci s externými firmami predávame dokonca Beat Saber automaty, nie sú to však tie hazardné, ale herné“ vysvetľuje Ján. Zatiaľ sa teda do ďalších projektov neplánujú púšťať, keďže ich úspešná VR hra zamestnáva až-až.
A čo si slovenský vývojár vlastne myslí o virtuálnej realite? „Najväčšími výhodami, v porovnaní so štandardnými spôsobmi interakcie s počítačmi, sú stereoskopický obraz a teoreticky intuitívnejšie ovládanie,“ opisuje. Ťažko sa mu však posudzuje, či bude takáto alternatívna realita dôležitá pre budúcnosť. Jedným dychom ale dodáva, že ak sa vývojárom podarí odstrániť niekoľko posledných problémov, tak by sa pokojne mohlo stať, že ľudia budú vo virtuálnom svete tráviť viac času než v tom reálnom.
Hlavné foto: archív J. Ilavského