Sedíte v metre a z dlhej chvíle sledujete reklamu. Nie je to však plagát, na aký ste zvyknutí. Táto reklama sa mihá okolo vášho okna, priamo na stenách tunela, a hoci sa vlak pohybuje poriadnou rýchlosťou, vidíte ju rovnako, ako keby sa okná vlaku zmenili na veľkú televíznu obrazovku. Mágia? Nie, to nie. Je to len preto, že pražský start-up EUDI nainštaloval v tomto tuneli svoju technológiu.
V roku 2017, keď Tomáš Procházka ako čerstvý maturant cestoval po Ázii, navštívil aj Soul, Peking a Šanghaj. A tam si pri cestovaní metrom všimol, že v tuneloch medzi stanicami sa zobrazujú jednoduché reklamy.
„Mal som vtedy dvadsať rokov a začal som premýšľať, ako by sa niečo také dalo vytvoriť v európskych podmienkach. Pretože už vtedy bolo jasné, že nejde o to, či okolo nás bude reklama, ale ako bude táto reklama vyzerať,“ hovorí.
Už o rok neskôr založil spoločnosť European Digital Industries alebo EUDI, ktorej hlavným cieľom bolo vymýšľať a inštalovať podobné technológie, ale vo vyššej technickej kvalite. Bolo to ešte v čase, keď pražské metro nemalo ani dobrý mobilný signál.
Pri svojom vývoji vychádzali z rovnakých princípov ako priekopníci animácie v 19. storočí. Potrebovali vyriešiť rovnaký problém – ako rozhýbať statický obraz pre ľudské oko. Tak sa zrodil koncept svetelných jednotiek LED v podobe úzkych obdĺžnikov umiestnených vedľa seba na stene tunela.
To znamená dokopy až 480 panelov na vzdialenosť 250 metrov, čo je minimálna požadovaná vzdialenosť. „Zistili sme, že musíme nájsť miesto, kde sa vlak metra pohybuje rýchlosťou aspoň 55 kilometrov za hodinu. Na tomto mieste potom vďaka zotrvačnosti ľudského oka vidíme súvislý farebný obraz, nápis alebo video,“ vysvetľuje Procházka.
Svetelné panely boli vyvinuté v spolupráci so spoločnosťou Brema, ktorá sa špecializuje na technológie v dopravnej infraštruktúre, najmä v metre. So svojou víziou sa im podarilo uspieť u pražského dopravného podniku a prvé videá sa objavili v tuneli medzi stanicami Dejvická a Bořislavka na linke A v novembri minulého roka.
„Bolo pre nás kľúčové vytvoriť systém, ktorý bude v súlade s európskou legislatívou a zároveň bude použiteľný v dopravnej infraštruktúre z hľadiska bezpečnosti,“ vysvetľuje Tom Procházka.
„Panely museli prejsť testom odolnosti voči ohňu a vode a museli byť elektromagneticky kompatibilné, čo znamená, že nebudú rušiť rádiá vodičov. A tiež nesmú znižovať ich pozornosť, takže išlo o naprogramovanie spúšťania až za kabínou vodiča,“ vymenováva.
V decembri tohto roku uvedú do prevádzky systém zobrazovania reklamy v ďalšom tuneli, tentoraz na trati B. Najskôr medzi stanicami Karlovo námestie a Anděl a potom začiatkom budúceho roka aj v opačnom smere. Na jar chcú zase pridať úseky medzi stanicami Anděl a Smíchovské nádraží.
Do rozvoja investovali stovky tisíce eur. Najdrahší bol však štart. Nové zariadenia sú síce technologicky o niečo vyspelejšie, ale aj tak ich uvedenie do prevádzky bude stáť menej.
Tomáš Procházka medzitým absolvoval bakalárske štúdium na Harvardovej univerzite v Bostone a potom pracoval ako analytik so zameraním na fúzie a akvizície v spoločnosti Deloitte.
„Možno štyrikrát za tých šesť rokov som uvažoval o tom, že to vzdám. Buď sme riešili nejaké technické problémy, alebo sa všetko zastavilo počas covidu. Aj samotná prvá inštalácia bola náročná. Investori nás však vždy podporili a hlavne sme držali spolu ako tím. Som za to veľmi vďačný,“ spomína Procházka.
Spoločnosť si od dopravného podniku prenajíma priestory v tuneli, čo môže mestskému dopravnému podniku priniesť do kasy až 800 tisíc eur ročne. „Zmluva je platná do roku 2030 s možnosťou predĺženia o päť rokov,“ uviedla na margo zmluvy hovorkyňa dopravného podniku Aneta Rehková.
Inštalácia v tuneli linky B trvala celkovo jeden a pol mesiaca. Mohla byť hotová oveľa rýchlejšie, ale testovať ju mohli v podstate len v noci, a to len medzi jednou a štvrtou hodinou ráno, keď má metro nočnú prestávku.
Od decembra začínajú s prevádzkou naplno. Klasické reklamy môžu byť nahradené pripomienkami štátnych sviatkov a ako partneri plánujú opäť podporiť aj festival Signal, či Pamäť národa, alebo vystavovať diela mladých umelcov v novom formáte.
„Som presvedčený, že ak reklamu zobrazíme takýmto spôsobom, nie je taká invazívna, nenarúša vestibuly, ani celkovú architektúru a náš systém beží pätnásť sekúnd, čo je menej ako priemerný citylight,“ uzatvára Tom Procházka.
Už teraz hľadá obchodné príležitosti aj v zahraničí u európskych prevádzkovateľov metra a definitívne uzavrel svoju kariéru vo firemnom svete. „EBITDA kladná, hotovosť záporná,“ hodnotí kondíciu firmy a verí, že sa jej podarí uspieť s inštaláciami v ďalších lokalitách a že príjmy z reklamy budú naďalej stúpať.
Článok vyšiel na forbes.cz, jeho autorkou je Silvie Friedmannová.