„Keď sa obzrieme za tými troma rokmi, tak sme nadšení, že sme pôvodný koncept nemuseli nejako zásadne meniť,“ vraví Slovák Ivan Hronec, ktorý pred tromi rokmi spustil v Prahe butikové kino Edison Filmhub. Do konca tohto roka by mal rovnaký projekt uviesť do života aj v centre Bratislavy.
Spomínaný koncept už zahŕňal všetko, za čím sa dnes do 75-miestnej sály Edisona hrnú dve až tri tisícky divákov mesačne. A tento mesiac prvý raz od pandémie koronavírusu opäť generuje mesačný obrat na hranici jedného milióna českých korún (viac ako 40-tisíc eur).
Zážitková ekonomika
„Základom bola vždy idea spojiť kino so zážitkovou ekonomikou,“ vraví Hronec, ktorý kino vybudoval ako fyzický stánok pre filmy svojej distribučnej spoločnosti Film Europe.
Edison Filmhub nie je iba kinosála. Je to tiež kaviareň, do ktorej je z kina pred každou zo štyroch až piatich projekcií denne vidieť, až kým sa sála nezotmie a decentne sa nestiahne opona. Sú to programy, kde filmy uvádzajú naslovovzatí profesionáli a po projekcii diskutujú s divákmi.
Súčasťou zážitku je taktiež online platforma, ktorá namiesto pôvodných pätnástich filmov ponúka filmový archív odležaných aj čerstvých snímok z distribúcie Film Europe.
Zamestnáva celú rodinu
„Čo sa však zmenilo zásadne a za čo som neuveriteľne rád,“ dodáva Hronec, „je fakt, že sa to tu postupne premenilo na rodinný podnik, ktorý dnes zamestnáva celú našu rodinu.“
Hroncov syn Dominik, ktorý vyštudoval religionistiku v Londýne, je tu dnes kreatívny riaditeľ a tiež člen aktuálneho rebríčka 30 pod 30 magazínu Forbes Slovensko. Manželka Ivana Hronca Silvia, bývalá riaditeľka Opery Národného divadla v Prahe aj Slovenského národného divadla, tu má na starosti operačný manažment a ekonomiku.
Dominikova manželka Veronika, ktorá má prax z Barbican Centre v Londýne ako manažérka putovných výstav, je zase šéfkou konceptu kaviarne a projektov prepojených s programom.
Najlepší marketing? Dobrý zážitok
„Vždy sme chceli, aby sa kino s kaviarňou dopĺňalo,“ vraví Dominik Hronec. „Kým klubové kiná si pre svoje kaviarne bežne najímajú inú firmu, u nás musí ísť dobré gastro s dobrým filmom ruka v ruke.“
Jedným z prevádzkových „hackov“ je napríklad taká drobnosť, že ten, kto je za barom, musí mať dokonalý prehľad o tom, čo sa deje v kine. A rovnako ten, kto sa stará o divákov v sále, musí mať v malíčku aj dianie v kaviarni.
Zážitková ekonomika súvisí aj s tým, že Hroncovci neinvestujú žiadne väčšie položky do externej reklamy. „Ten najväčší marketing sa odohráva tu. Divák musí mať taký dobrý zážitok, že sa chce vrátiť – a vezme so sebou pár kamarátov, alebo im o tom aspoň porozpráva.“
A naozaj, ak dovolíte osobnú pripomienku autora, do Edison Filmhubu sa vraciam nielen preto, že tam hrajú neuveriteľné bomby, ako je nočné predstavenie Severan Roberta Eggersa. Alebo preto, že si tu môžete s bandou spriaznených divákov v sále podiskutovať nad päť rokov starou klasikou Michaela Hanekeho Happy End.
Môžete si tu pozrieť aj niečo tak traumatizujúcim spôsobom stupídne, ako je nová marvelovka Morbius. A napriek tomu si napokon odnesiete fajn zážitok, pretože si k tom dáte jedno-dve pivá a potom sa z toho idete ešte vyplakať tým sympatickým ľuďom v bare.
Skvelý ťah s kaviarňou
Je to práve kaviareň, ktorá tvorí väčšinu obratu. Pokiaľ bar generuje 600-tisíc českých korún mesačne, kino ho dobieha s 300-tisícmi. Počiatočná investícia okolo osem miliónov korún (323-tisíc eur) by sa mala vrátiť do piatich až ôsmich rokov, v operačnom profite však Edison už je.
A naďalej sa darí. Diváci sa vracajú do kina a jeho záujem sa prekvapujúco odráža v onlinovej videotéke až zrkadlovo. „Distribúcia Film Europe má dnes v Česku jedno percento kinotrhu a platforma Edisonline sa približuje tomu istému,“ vraví Ivan Hronec.
To všetko navyše mesiac po mesiaci rastie. Aktuálne je na 85. priečke z 300 najnavštevovanejších kín v Českej republike, koncom roka 2021 bol ešte na mieste číslo 99.
Blockbustery aj artové „vecičky“
„Päťdesiatpercentné jadro nášho programu tvoria filmy z distribúcie Film Europe,“ hovorí Ivan Hronec. A Dominik Hronec dodáva: „Kritériom tej druhej polovice je, aby si každý divák aspoň raz za mesiac našiel jeden film pre seba.“
Z tohto dôvodu je tamojšia kinematografia taká rozmanitá: fungujú tu artové niche vecičky aj pravidelné pásma starších snímok s diskusiou, a rovnako tu frčia aj exkluzívne predpremiéry hollywoodskych trhákov. Bol tu posledný James Bond, nový Spider-Man a chystá sa predpremiéra druhého Top Gunu.
„Snažíme sa filmu vrátiť to, o čo ho pripravil Netflix,“ vraví Dominik Hronec, ktorý čerpá inšpiráciu aj zo svojho dlhoročného pobytu v Londýne a z tamojších butikových kín. „Chceme z toho urobiť originál s takým zážitkom, ktorý sa nedá vidieť nikde inde.“
Akvizícia ešte počká…
Kino s barom pri Jindřišskej veži sa tak dostáva do pozície garážovej firmy, ktorej tvorcovia s ňou prešli nereplikovaným vývojom a vytvorili skutočný originál, ktorý sa nedá rýchlo skopírovať. Ponuky na akvizíciu už prišli, ale otec a syn Hroncovci ich zatiaľ odmietajú. „Asi k tomu skôr či neskôr príde,“ prikyvujú. „Ale teraz je na to ešte priskoro.“
Chcú totiž ešte nejaký čas rásť. Chcú druhé kino v Prahe, ideálne ešte jedno ďalšie v Česku. Budujú aj celkom nový Edison Filmhub na Slovensku – tiež v skvelej lokalite neďaleko Michalskej brány v Bratislave.
„Je to biznis,“ dodáva Ivan Hronec. „A milión korún mesačne na 300 metroch štvorcových je predsa len nezanedbateľná čiastka.“
Článok vyšiel na Forbes.cz. Autorom je Darek Šmíd.