Po približne troch rokoch od spustenia PlayStation VR, teda platformy na virtuálnu realitu, v nej majú svoju hru aj Slováci. Firma Virtual Medicine, ktorá doteraz pomáhala prostredníctvom aplikácie vysokoškolákom a stredoškolákom so štúdiom anatómie, vytvorila nový produkt. Pripravuje tiež rozšírenie hry, ktoré by mohlo byť na trhu ešte tento rok.
Zvyčajne, keď si na hlavu nasadíte VR headset, tak sa o sekundu ocitnete v inom svete aj uprostred vlastnej obývačky. V obrovskej rýchlosti môžete kľučkovať pomedzi autá, zažiť útok žraloka, vstúpiť na palubu mimozemského plavidla a ponoriť sa do desiatok ďalších príbehov.
No v PlayStation je od minulého týždňa už možné aj vzdelávanie v oblasti ľudského tela. „Sme prvá slovenská firma, ktorá sa dostala na PlayStation VR a prinášame tam takzvaný ‚serious game‘ obsah, teda kombináciu hry a učenia,“ vysvetľuje CEO Virtual Medicine Tomáš Brngál.
Minuloročný člen Forbes rebríčka 30pod30 založil startup pred piatimi rokmi počas štúdia medicíny, keď pred skúškou z anatómie premýšľal, ako by sa dalo toto učenie zjednodušiť a zefektívniť. Na ruku si vtedy kreslil štruktúry kostí a predstavoval si technológiu, vďaka ktorej by ich mohol vidieť z rôznych strán a ktorá by mu ich zároveň opisovala. O pár rokov neskôr vytvorilo Virtual Medicine voľne stiahnuteľnú aplikáciu pre vysokoškolákov.
CEO startupu Virtual Medicine a jeho spin-offu Virtual Everything Tomáš Brngál je členom minuloročného Forbes rebríčka 30pod30 a tiež držiteľom ocenenia Krištáľové krídlo 2018 v kategórii inovácie a startupy. Vo februári tohto roka sa zúčastnil na inkubačnom programe v prestížnom Cambridge Innovation Center v Bostone. Foto: archív Forbes
Virtual Medicine otvára virtuálne učebne
Teraz sa vďaka spolupráci s PlayStation posunuli aj do segmentu hier. „Posledného pol roka sme tvrdo pracovali len na tom, keďže schvaľovací proces bol náročný a niektoré veci sme museli zdokonaľovať,“ hovorí Brngál. Vďaka ich hre je možné vo virtuálnej realite skladať ľudskú kostru, nahliadnuť na najdetailnejšie zákutia tela, „vyberať“ z neho jednotlivé orgány, kosti či cievy. Oproti aplikácii pre vysokoškolákov je PlayStation verzia prispôsobená širšiemu publiku, a teda jednoduchšia na porozumenie aj pre stredoškolákov či bežných ľudí.
5 slovenských startupov strávilo mesiac
v Cambridge Innovation Center v Bostone
Edukačná hra je dostupná v slovenčine, češtine, angličtine a nemčine, a ešte tento rok ju čaká rozšírenie. „Do konca roka by k nej mal pribudnúť ďalší príbeh, no zatiaľ nechcem prezrádzať viac,“ hovorí Brngál a dodáva, že na svete je v súčasnosti približne 4,5 milióna VR konzol. V otvorení týchto dverí teda vidia potenciál.
„Platforma na virtuálnu realitu PlayStation je najpredávanejšia, takže spolupráca s nimi bola podstatná. V najbližšom čase by sme sa však mali dostať aj na platformu ich konkurenta Oculus Quest, ktorý má zase najmodernejší headset na trhu,“ vysvetľuje.
Do startupu ešte v jeho začiatku zainvestoval Svet zdravia, sieť nemocníc z portfólia investičnej skupiny Penta, a má v ňom štvrtinový podiel. Foto: archív Forbes
Okrem hry a spomínanej aplikácie pre medikov, ktorá dosiahla desiatky tisíc stiahnutí a je používaná vo viac ako 170 krajinách sveta, otvára startup aj virtuálne učebne na štúdium anatómie u nás aj v Českej republike. Jedna sa nachádza na Univerzite Komenského, tri na slovenských stredných zdravotníckych školách, a to v Bratislave, v Košiciach a v Michalovciach. Ďalšie dve sú u našich susedov, v Mladej Boleslavi a Šumperku, ku ktorým ešte tento mesiac pribudne ďalšia v Karlových Varoch. Dlhodobým cieľom Virtual Medicine je predávať rozšírenú vzdelávaciu licenciu univerzitám a nemocniciam po celom svete.
Našli ste chybu? Napíšte nám na editori@forbes.sk