Na slovenský knižný trh vstúpilo vydavateľstvo Absynt pred štyrmi rokmi ako čerstvý vietor s jasným zámerom prinášať reportážnu literatúru. V týchto dňoch sa objavila správa, že sa rozhodlo rozšíriť svoje pôsobenie a zobrať pod svoje krídla aj známu značku Kalligram, ktorá sa orientuje na náročnejších čitateľov a jej edičný plán sa zameriava na spoločenské vedy, humanistiku či politológiu.
O problémoch vydavateľstva Kalligram sa hovorilo už koncom roka 2015, keď sa majiteľ vydavateľstva László Szigeti nechal počuť, že hľadá niekoho, komu by mohol vydavateľstvo odovzdať. „O tejto možnosti sme sa dozvedeli v lete 2016. S myšlienkou prišiel Juraj Čorba, s ktorým sme sa na začiatku našej vydavateľskej činnosti stretávali a rozprávali o našich plánoch, vízii, o tom, ako chceme pracovať a čo je pre nás dôležité,“ hovorí jeden z dvojice zakladateľov Absyntu Filip Ostrowski. Nápad prepojenia vydavateľstiev bol lákavou výzvou.
Juraj Koudela (vľavo) a Filip Ostrowski (vpravo) prešli ku knižnému vydavateľstvu. Foto vzniklo pre festival Medzihmla v Lučenci. Foto: Dávid Koronczi
Na ceste k spojeniu
Nezáväzné rozhovory plynule prerástli k reálnej možnosti zastrešenia značky Kalligram Absyntom. Tento proces napokon trval rok a pol. „Myslím si však, že sme ten čas potrebovali, aby sme sa lepšie spoznali, získali vzájomnú dôveru a vypracovali nový edičný program pre značku Kalligram,“ hovorí o spoznávaní sa s Lászlóm Szigetim Ostrowski.
Manažérske posty v korporáte vymenili za biznis s knihami. Tak vznikol Absynt
Juraj Koudela, ktorý stál spolu s Ostrowskim pri zrode Absyntu, dodáva, že rozhodnutie prišlo v nabitom období. „Tieto rozhovory prebiehali počas intenzívneho rozvoja Vydavateľstva Absynt, preto otázka prebrať a rozvíjať značku Kalligram bola pre nás predovšetkým otázkou zodpovednosti, či organizačne zvládneme takúto výzvu.“
Na druhej strane sa však obávali, že pri zániku Kalligramu by zostalo po ňom na knižnom trhu prázdne miesto. „Páčila sa nám myšlienka, že budeme môcť nadviazať na dedičstvo slovenskej kultúry a dostaneme šancu priniesť niečo nové,“ vraví Filip Ostrowski.
László Szigeti tak po dvadsiatich piatich rokoch posúva značku do rúk mladých vydavateľov. „Zameranie Kalligramu sa síce zúži najmä na otázky súčasnosti, ale som presvedčený, že pôjde o čerstvý, aktuálny prístup. Je dôležité podávať aj náročné témy spôsobom, ktorý u čitateľa napomôže porozumeniu,“ uviedol Szigeti.
Skica ako výpoveď doby
Prvou vydavateľskou aktivitou vynovenej značky Kalligram je esejistická edícia Skica, za ktorou stojí Juraj Čorba. „V Skici prinesieme myšlienky a pohľady vzácnych domácich autorov a autoriek, ktorých sme požiadali, aby sa s nami slovom alebo obrazom podelili o to, čo dnes sami považujú za dôležité. Domácich autorov budeme dopĺňať výberom zahraničných diel na témy, ktoré nás zaujali,“ prezrádza Ostrowski, ktorý si uvedomuje, že svet sa nachádza v extrémne dynamickom období, keď sa veci rýchlo a nezadržateľne menia.
Najpredávanejšie biznis knihy roka podľa Martinusu. Čítali ste ich?
„Ľudia budú hľadať odpovede, a my chceme tie odpovede prinášať. S našou ponukou nechceme osloviť len odbornú verejnosť. Snažíme sa, aby naše texty šli ruka v ruke s moderným dizajnom a zaujímavou formou, aby oslovili širšie publikum: biznismenov, manažérov, študentov, jednoducho – všetkých zvedavých ľudí.“ Za dizajnom knižnej edície Skica stojí Pavlína Morháčová, ktorá sa postarala aj o grafický dizajn edície Absyntu Prekliati reportéri a vytvorila tvár „absyntoviek“.
Skica prišla na pulty obchodov začiatkom februára s dielom O zmysle ľudského života biochemika, pedagóga a vedca Ladislava Kováča. „Hľadá v nej odpovede na naliehavé otázky vzájomného vzťahu medzi exaktnosťou vedy a krehkou ľudskou podstatou.“ vraví Juraj Koudela.
V krátkom čase plánujú vydať ešte ďalších päť až šesť Skíc. „Cítime tlak, no veríme, že nesklameme, že si knihy nájdu svojich čitateľov. Všetci sme do toho dali veľa energie,“ dodáva Koudela. S Lászlóm Szigetim sa tiež dohodli na pokračovaní edície Exempla Iuris, v rámci nej vychádzajú preklady právnických textov na základe výberu Alexandera Bröstla a Pavla Holländera.