Prelomový nezávislý horor oslavuje 25. výročie vzniku. Jeho hlavné hviezdy však tvrdia, že stále čakajú na miliónové zisky, ktoré im patria.
Joshua Leonard, jeden z pôvodných hercov v nezávislom horore Záhada Blair Witch, práve ležal v posteli a prvýkrát bojoval s covidom, keď k nemu dorazila správa o reboote prelomového filmu z roku 1999.
O projekte, ktorý pre spoločnosť Lionsgate oživuje hororový režisér a producent Jason Blum, sa dozvedel v rovnakom čase ako všetci ostatní: keď sa správa dostala do tlače. A bol, mierne povedané, otrávený. „Tak som sa rozhodol, že sa s filmovým štúdiom pobijem,“ hovorí Leonard.
49-ročný filmár vyjadril svoju frustráciu dlhým príspevkom na Instagrame: „Je to 25 rokov neúcty zo strany ľudí, na ktorých zisku má leví podiel naša práca, a to mi pripadá odporné a pod úroveň.“ Spoločnosť Lionsgate sa prostredníctvom svojho hovorcu odmietla pre tento článok vyjadriť a k žiadostiam a sťažnostiam hercov sa zatiaľ verejne nevyjadrila.
Film založený na fiktívnom príbehu vysokoškolákov, ktorí sa stratili pri nakrúcaní dokumentu o čarodejnici skrývajúcej sa v lesoch Burkittsville v Marylande, natočili Leonard a spol. s rozpočtom 35-tisíc dolárov. Náklady na marketing a postprodukciu sumu zdvihli na viac ako 250-tisíc dolárov – lenže v pokladniach kín po celom svete snímka zarobila ohromujúcich 248 miliónov dolárov.
Celkové hrubé príjmy vrátane predaja a požičiavania videí a licencií na káblové vysielanie dosiahli 372 miliónov dolárov. Traja hlavní herci filmu – Leonard, Heather Donahue a Michael C. Williams – sa zo dňa na deň stali hviezdami. Za dva týždne nakrúcania ručnými videokamerami však dostali iba tisíc dolárov a americký Forbes odhaduje, že od uvedenia filmu inkasoval každý z nich 375-tisíc dolárov.
Väčšina tejto sumy navyše pochádzala z vyrovnania, nie z kasových ziskov filmu. Ak by boli herci vyplatení podľa pôvodnej dohody, každý z nich by dostal približne 1,3 milióna dolárov. Dôvod, prečo herci tieto peniaze nikdy nevideli, je príkladom klasického hollywoodskeho účtovníctva – prax, keď štúdiá skrývajú finančné údaje, aby sa vyhli deleniu zisku s hercami a štábom daných filmov.
Počas uplynulého štvrťstoročia trojica hercov sledovala, ako sa zo Záhady Blair Witch stala rozsiahla franšíza, ktorá sa dočkala dvoch pokračovaní, televíznych filmov, kníh, videohier a dokonca aj únikovej miestnosti v Las Vegas. Nikto z trojice už pritom v odbore nepracuje.
Leonard odišiel v roku 2021 a teraz stavia domy v newyorskom Hudson Valle, Williams je výchovným poradcom na strednej škole v okrese Westchester, a Donahue, ktorá si legálne zmenila meno na Rei Hance, žije v Maine. Pri príležitosti 25. výročia sa všetky tri hviezdy zišli v rozsiahlom rozhovore pre Variety, v ktorom spoločne vyzvali štúdio Lionsgate na vyplatenie miliónov, ktoré im podľa ich názoru patria.
Jadrom ich desiatky rokov trvajúceho sporu je pôvodná dohoda – je nezvestná rovnako ako ich filmové postavy. Kľúčovou súčasťou bola jediná veta, ktorá hercom zaručovala percento z čistého zisku, pokiaľ film zarobí viac ako milión dolárov. Čisté zisky sú však neslávne známou súčasťou nepriehľadného účtovníctva „továrne na sny“.
Hollywoodska matematika
Najznámejším príkladom hollywoodskej matematiky je prípad Buchwald verzus Paramount z roku 1990, v ktorom Art Buchwald z denníka Washington Post tvrdil, že mu štúdio ukradlo nápad na film Cesta do Ameriky s Eddiem Murphym z roku 1988. Kalifornský vrchný súd rozhodol v prospech Buchwalda a priznal mu odškodné, pričom v priebehu procesu odtajnil šokujúce interné dokumenty Paramountu, ktoré ukázali, koľko Murphymu a ďalším špičkovým hercom vyplatili.
Štúdio tvrdilo, že kinohit Coming to America nevytvoril žiadny čistý zisk, hoci na pokladniach kín zarobil 288 miliónov dolárov. V samostatnom súdnom konaní sa Paramount a Buchwald dohodli na vyrovnaní.
Iné veľmi úspešné filmy, ako napríklad Muži v čiernom (600 miliónov dolárov pri rozpočte 90 miliónov dolárov) alebo Forrest Gump (678 miliónov dolárov pri rozpočte 55 miliónov dolárov) podľa svojich štúdií údajne nikdy nezarobili. Štúdiá zároveň neposkytujú finančné záznamy o filmoch, pokiaľ ich k tomu nedonúti súd.
Po premiére Záhady Blair Witch na filmovom festivale Sundance v roku 1999, kde zožala veľký ohlas, ju za 1,1 milióna dolárov získala spoločnosť Artisan Entertainment (kúpená Lionsgatom v roku 2003). A herci dnes tvrdia, že ich z rokovania vyradili – nikdy nič nepodpísali a nikdy nevideli žiadne dokumenty alebo zmluvy, ktoré by ukazovali, čo sa stalo s ich pôvodnou dohodou.
Čo im bolo konkrétne vyplatené? Prvá suma, približne 300-tisíc dolárov, bola výsledkom odkúpenia vlastníckych práv spoločnosťou Artisan Films od produkčnej spoločnosti Haxan Films, cez ktorú Blair Witch natočili. Druhá platba prišla z federálneho súdu v prípade Donahue verzus Artisan Entertainment, kde herečka napadla štúdio za použitie mien a podobizní hercov na propagáciu pokračovania filmu.
Herci dostali každý ďalších 300-tisíc dolárov, ale väčšinu týchto peňazí získal ich právnik, ktorý sa prípadu ujal na základe dohody. Obe vyrovnania boli vyplatené v priebehu niekoľkých rokov. Po odpočítaní daní však bola odmena za ich prácu na vtedy finančne najúspešnejšom nezávislom filme všetkých čias len „drobnými“.
Dnes všetci traja aspoň dúfajú, že vďaka zverejneniu svojho dlhoročného boja so štúdiom nepostihne rovnaký osud ďalších mladých tvorcov v odbore. „Nedovoľte, aby sa to stalo vám,“ zdôrazňuje Williams. „Sadnite si s ľuďmi, ktorí na vašej práci zarábajú, a o všetkom vyjednávajte.“
Článok vyšiel na Forbes.com. Autorkou je redaktorka Lisette Voytko-Best.